ابراهیمی، م. (1392). بررسی سیر تحول مفهومی دیو در تاریخ اجتماعی و ادبیات شفاهی است. فرهنگ و ادبیات عامه، 1(1)، 53-82.
بهرنگی، صمد، و دهقانی، بهروز (1357). افسانههای آذربایجان. تهران: نیل.
بیتس، د.، و پلاگ، ف. (1392). انسانشناسی فرهنگی. ترجمۀ م. ثلاثی. تهران: علمی.
ترنر، ج. (1382). ساخت نظریۀ جامعهشناختی. ترجمۀ ع. لهساییزاد. شیراز: نوید.
جاودسخن، ت.، دادور، ا.، و عرب، ز. (1401). بررسی و تحلیل هنر ابورجینالهای استرالیایی با رویکرد نظریۀ کارکردگرایی مالینوفسکی. هنرهای کاربردی، 2، 5ـ 19.
ریویر، ک. (1379). درآمدی بر انسانشناسی. ترجمۀ ن. فکوهی. تهران: نشر نی.
سلیمیپور، ب. (1395). بررسی سیر تحول نقش دیو در فرهنگ ایران باستان و هنر نگارگری ایرانی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
صابونچی، م. (1401). رسالۀ صد دیو. تهران: کاربن.
فکوهی، ن. (1391). مبانی انسانشناسی. تهران: نی.
فکوهی، ن. (1395). تاریخ اندیشه و نظریههای انسانشناسی. تهران: نشر نی.
مارزلف، ا. (1376). طبقهبندی قصههای ایرانی. ترجمۀ ک. جهانداری. تهران: سروش.
مالینوفسکی، ب. (1395). نظریۀ علمی فرهنگ. ترجمۀ م. فرهمند. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ﻣﻌﯿﻦ، م. (1۳۸۷). ﻓﺮﻫﻨگ ﻣﻌﯿﻦ. ﺗﻬﺮان: دﺑﯿﺮ.
مهدویزاده، ا. (1395). تحلیل و بررسی مردمشناختی آیینهای گذار (تولد، ازدواج، طلاق، مرگ): مورد مطالعه (روستای النگ از توابع شهرستان کردکوی استان گلستان). پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة مردمشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی.
قرائیمقدم، ا. (1382). انسانشناسی فرهنگی (مردمشناسی فرهنگی). تهران: ابجد.
کوئن، ب. (1386). درآمدی به جامعهشناسی. ترجمۀ م. ثلاثی. تهران: توتیا.
کوهی، ج. (1392). افسانههای دیار حیدربابا. تبریز: اختر.
کوهی، ج. (1401). نمادهای اساطیری افسانههای ایرانی. تبریز: اختر.
گرجی، م.، و پورکلهر، ا. (1392). نگاهی انسانشناسی به زبان و فرهنگ عامه. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 30(1)، 177ـ197.
گولد، ج.، و کولب، و. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. تهران: مازیار.