Transtextual Reading of Gilan's Holy Shrine Painting and Reverse Glass Painting in the Zand and Qajar Period with Emphasize on Forgery and Transposition Relation

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 Masters of Art Research, Faculty of Art and Architecture of Guilan University, Rasht.
2 Associate Professor of Graphic Group, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran.
3 Assistant Professor, Faculty of Literature and Human Science of Mohaghegh Ardabili University, Ardebil, Iran.
Abstract
Similar to religious reverse glass paintings, Gilan's holy shrine paintings are also religious art from the Qajar period. Among these paintings in the matter of religious beliefs and artists' origins, a unity in the style of narration and illustration can be found. Transtextuality, introduced by Gérard Genette, is one of the most important theories in literature and art. He addresses different ways of how a text can remind the reader of a previous one and guide the reader towards it. The main question of the research is which factors that have been used in reverse glass paintings and holy shrine paintings have transtextuality and similarity. The research method is descriptive and analytic and the library collecting content method is taking fiche notes and reading pictures text; the data analyzing is qualitative. Findings are indicative of a similarity and transtextuality relation between holy shrine paintings and reverse glass paintings. Forgery similarity is the application of visual elements and semantic implications, with functioning and imitating form and pretext content. Transposition Transtextuality in the visual structure and semantic implications has a critical role in hypertextuality. Artists have created a new concept by modifying elements and changing the concept in Gilan's holy shrine painting.
Keywords

Subjects


اخویان،مهدی(تابستان1396). بررسی دلایل بازتولید نقاشی دیواری‌های بقاع نقشین منطقه گیلان. ، نگره،42،71-81
اصلاح عربانی، ابراهیم(1374). کتاب گیلان. تهران: انتشارات گروه پژوهشگران ایران
افشاری، مرتضی(پاییز1386). ویژگی‌های شمایل نگاری در نقاشی پشت‌شیشه. نگره،4، 29-60
افضل‌طوسی, ‌ مانی، عفت‌السادات, ‌نسیم(زمستان1391). سنگاب‌های اصفهان، هنر قدسی شیعه. باغ نظر, 27(10), 49-60
افضل طوسی، عفت السادات و مهاجری، مهدیس(بهار و تابستان1400). خوانش بیش‌متنی از جایگاه حیوانات در نگاره‌های نبرد رخش وشیر در قرن جهاردهم هجری. نگارینه هنر اسلامی،21 (8)،51-36
چلیپا،کاظم و رجبی، علی(1385). حسن اسمعیل زاده نقاش مکتب قهوه‌خانه‌ای. تهران: نظر
چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانه‌شناسی. ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر
چیت ساز،شقایق و ندایی فرد، احمد و نامورمطلق، بهمن (پاییز1398). خوانش بیش‌متنی نقش مایۀ انار در زیورآالت ایرانی. باغ نظر، سال شانزدهم، شماره 77، 34 تا58
حسن زاده, حسام و نامور مطلق، بهمن (بهار1401). بیش‌متنیتِ ژنتی به‌مثابۀ رویکردی در خوانش متون تصویری (مطالعۀ موردی: لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران). رهپویه هنرهنرهای تجسمی, 5(1), 17-25
حکیم، اعظم و نامورمطلق بهمن(پاییز و زمستان 2019). خوانش بیش‌متنی نقاشی ژکوند اثر رنه مگریت بر اساس گونه شناسی ژرار ژنت. هنرهای تجسمی و کاربردی، 11(22)، 5-21
رجبی، زینب و پورمند، حسنعلی (پاییز2019). تحلیل نگاره «یوسف و زلیخا» اثر کمال‌الدین بهزاد بر اساس نظریه ترامتنیت ژرار. کیمیای هنر، 8(32)، 77-95
رئوف، سولماز و نیستانی، جواد و موسوی کوهپر، مهدی (بهار و تابستان1398). نمودهای تعزیه بر روی نقاشی‌های دیواری بقعه‌های گیلان بر اساس دیدگاه پانوفسکی. نشریه علمی – پژوهشی جستارهای تاریخی، سال شماره 1، 1-15
سیف، هادی (1369). نقاشی قهوه‌خانه‌ای. تهران: اداره امور کل موزههای تهران
شایسته فر، مهناز(تابستان1387). بقاع متبرکه. نشریه کتاب ماه هنر، 117، 6-25
عسگری، فاطمه و اقبالی، پرویز(بهار و تابستان1392). تجلی نمادهای رنگی در آیینه هنر اسلامی. جلوه هنر، شماره9، 43- 62
فلور،ویلم ،چلووسکی، پیتر و اختیار، مریم. نقاشی و نقاشان دوره قاجار، ترجمه یعقوب آژند، تهران،1381
کنگرانی، منیژه(پاییز1398). بازنمایی عکس در تصویرگری‌های ابوتراب غفاری در روزنامه شرف با رویکرد بیش‌متنی. فرهنگستان هنر، شماره 18 ،35-5
ما هوان، فاطمه(1398). بررسی نگاره‌های گذر سیاوش از آتشبر اساس نظریه بیش‌متنی ژرار ژنت. ادب حماسی،شماره 277، 191-218
میرزایی مهر، علی اصغر. (١٣٨٦) . نقاشی‌های بقاع متبرکه در ایران. تهران: فرهنگستان هنر. چاپ اول
نامورمطلق، بهمن. (1386 ). درآمدی بر بینامتنیت. تهران: سخن
نامورمطلق، بهمن.(1391). گونه‌ شناسی بیش‌متنی. فصلنامه پژوهش‌های ادبی، 9(38)،139-152
نصیری، سمیه.(1388). پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی نمادین ترکیب‌بندی مقامی در نگارگری ایران، دانشگاه الزهرا
نوروزی، نسترن و دادور، ابوالقاسم(زمستان1397). تطبیق زیبایی شناختی دیوارنگاری های مذهبی (واقعه کربلا) بقعه شاه زید و تکیه معاون الملک در تعامل با تعزیه. نگره،87- 103
Alfaro, M. J. M. (1996 December). »Intertextuality: Origins and development of the concept«. Atlantis, 268-285.
Genette, G. (1997). Palimpsests: Literature in the second degree (Vol. 8). U of Nebraska Press
Mirenayat Sayyed Ali, Soofastaei Elaheh. (2015 September). »Gerard Genette and the Categorization of Textual Transcendence« Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome Italy, v 6, n 5. pp 533- 537, accessDoi:10.5901/miss. 2015.v6n5p533
Park-Finch, H. (2012). Hypertextuality and polyphony in Tom Stoppard's stage plays (Doctoral
dissertation, University of Bristol)
Sacerdoti, Y. (2019 Mar). »A Transtextual Hermeneutic Journey: Horst Rosenthal's Mickey au camp de Gurs (1942) «European Comic Art, 12(1), 21-40.