Analytical Ethnography Of The Native Ritual Performance “Bazaar- e Madineh” in the Mourning Culture Of Women In Bushehr: An Interpretive Anthropological Approach

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 PhD Candidate, Department of Art Researches, Faculty of Arts, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Drama, Faculty of Arts, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Professor at Fabric and Garment Design Department, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
Abstract
The purpose of this article is to provide an analytical study of the roots of the presence of women in Bushehr in the performative ritual Bazaar-e Madineh with an interpretive approach based on Clifford Geertz's anthropological theory. In the religious culture of Bushehr, women, with the participation of men, perform the performative ritual Bazaar-e Madineh every year on the twentieth day of the month of Safar in a contemplative manner as a field performance. In this article, Bazaar-e Madineh is examined with an emphasis on interpretive anthropology based on understanding the cultural symbols in two fundamental aspects: 1) interpretation of cultural-religious symbols in Bazaar-e Madineh, and 2) exploring the impact of women's presence in Bazaar-e Madineh through the lens of interpretive and symbolic anthropology. The research method used was fieldwork (participatory observation and interviews) as well as library sources. The collected information was analyzed qualitatively using descriptive and analytical methods based on Clifford Geertz's interpretive approach, addressing fundamental questions such as key elements in Bazaar-e Madineh, women's position in belief systems, and the historical and cultural origins of this ritual performance in mourning culture in Bushehr. The findings indicate that women in Bushehr play roles similar to those of the women of the Ahl al-Bayt, and their presence signifies three points in the symbolic religious system: 1) animism, 2) collective cohesion, and 3) reenactment of religious beliefs.
Keywords

Subjects


ابن طاووس ،ع. (1348 ش). اللهوف علی قتلی الطفوف تهران :جهان .
ابن نما ، ج. (1406 ق). مشیر الافران .قم :مدرسه الامام المهدی .
براکت ،ا. (1374).تاریخ تئاتر جهان .مترجم ه ،آزادی ور .تهران : مروارید .
بیضایی ، ب.(1382). نمایش در ایران. )چاپ دوم ) تهران: روشنگران .
بلوکباشی، ع.(1383). تعزیه خوانی حدیث قدسی مصائب درنمایش آیینی.تهران :امیرکبیر .
پزار، م.(1384) .ماموریت در بندر بوشهر. گزارش حفاری‌ها و مطالعات باستان‌شناسی. ترجمه سیدضیاء‌ مصل. بوشهر. توضیحات و تعلقیات غلامحسن نظامی در کنگره بین‌المللی سیراف با همکاری انتشارات شروع.
پالس ،د .(1382) .هفت نظریه در باب دین .مترجم م، ع، بختیاری .قم :موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) .
پانوف ،م پرن، م.(1392) .فرهنگ مردم شناسی .مترجم ا، عسکری خانقاه .سمت.
تقیان ، ل . (1374) .تعزیه و تئاتر در ایران )چاپ اول(. تهران : نشرمرکز .
تبریزی، ج .(1292). بحر المصائب کنز الغرائب ،.قم:طوبای محبت .
خواجه ئیان ، م ،سلطا نی نیا ، ا .(1396) .زن در تعزیه و سوگواره های بوشهر )چاپ دوم). قم : موعود اسلام .
چلکووسکی ،پ . (1389). تعزیه .آیین و نمایش در ایران . ترجمه د،حاتمی .تهران : سمت .
دی مور ، ج. (1389) .زندگی و اندیشه بزرگان انسان شناس.ترجمه ه ،آقا بیک پور و ج ، احمدی .تهران :جامعه شناسان .
روح الامینی ، م . (1394) .زمینه فرهنگ شناسی )چاپ یازدهم (. تهران : عطار . -رحمانی ،ج. فیاضی ، ا. (1386) .مناسک عزا داری و وجدان جمعی در تشیع ایرانی . نامه صادق . سال چهاردهم .شماره دوم ( پاییز و زمستان ) .ص 117.
17- رضایی راد ، م . (1381) .زن اسطوره و هنر .کتاب ماه هنر . (شماره 47 – 48 ). ص 124 .
18-ستاری ، ج. (1391) . نماد ونمایش . تهران :توس .
19-سلیمانی ، م. (1388) .نگاهی به کتاب زنان کربلا .نشریه کتاب ماه دین . (شماره 147 ).ص 28.
20- کوپال ،ع ،محرابی ،م . (1392). مقایسه نوع مواجهه مخاطب شهری و روستایی با تعزیه . فصلنامه تخصصی تئاتر (بهار و تابستان) .
21- گربران ، آ ، شوالیه ،ژ.(1388). فرهنگ نمادها : اساطیر رویاها ،رسوم ،ایما و اشاره ، ترجمه س، فضایلی ) چاپ چهارم( .تهران : جیحون .
22- عارف ، م. (1399) .درخت کیان . آیین های نمایشی قوم آرمن .) چاپ دوم (.تهران :نائیری .
23-عارف ، م. (1397) .کمیجان. سرزمین شگفت انگیز تات ها و مادها .) چاپ چهارم ( .تهران طهوری .
24-عارف ، م .عارف ، ا.(1391). ریخت نگاری آیین نمایشی مذهبی « خه رره » در عاشورای لرستان با رویکرد تفسیر گرایی گیرتز و مبتنی برآخشیج های ایران باستان .فصلنامه علمی پژوهشی تئاتر (.شماره 80) .ص29.
25-عسکری خانقاه،ا ،کمال ، م . (1387) .انسان شناسی عمومی ).چاپ پنجم (.قم : سمن .
26-فکوهی، ن .(1389). انسان شناسی شهری . تهران : نی .
27- فکوهی ،ن . (1386) .نگاهی بر رویکرد تفسیری کلیفورد گیرتز با تاکید به تفسیراو از پدیده دینی .نشریه مطالعات جامعه شناسان..پاییز( شماره 31 ).ص109 .
28-فتحی ، ط .(1380). پسیکودرام . پیشگیری و درمان بیماریهای روانی و اجتماعی در صحنه نمایش . تهران :سپند .
29- طوسی ، م . (1411) .مصباح المتهجد .)چاپ اول (. بیروت : موسسه الشیعه.
30- مجلسی ، م. (1403 ق ) . بحار الانوار .بیروت : داراحیاء القرارالعربی.
31-مکی ، ا. (1388). شناخت عوامل نمایش. ) چاپ دوم (.تهران : نمایش .
32- ملک پور ، ج . (1381) .جنگ شعاع ( تعزیه نامه های کتابخانه ملک ) تهران : موسسه فرهنگی گسترش .
33-نصر اشرفی ،ج .دشتی شیرزادی ، آ . و دیگران. (1391). از آیین تا نمایش . تهران: آرون . جلد اول .
34- ناصر بخت ، م .(1378) .شبیه خوانی نمایش مقدس . فصلنامه تئاتر .(شماره 20 – 21. ).ص 50.
35-هینتس ،و .(1378). شهریاری اسلام .ترجمه پ ، رجبی . تهران : ماهی .
36-Durkhiem,Emil(1948)The Elementary Forms Of Religious Life –Trans:Joseph, Ward Swain-Free Press And Allen Unwin Ltd.
37-Geertz,Cliffor(1966)Religigon as a Cultural System In , Bantoh ,M.(Ed),Anthropological Approaches To The Study Of Religion , Tavistock Publications.
38-_‌‌‌__________(1972)Islam Observed, : Religious development In Morocco And Indonesia . New Haven: Yale Uniersity Press .
39-___________ (1973) The In The Pretation Of Cultures,Newyork . Basic Book.
40-____________ (1986) Savoir Local , Savoir Gbbal , Trad. Paris , Puf.
41___________ _(2000) Available Light : Anthropological Reflections On Philosophical Topics . Princeton: Princeton University Press.
42- Marrett , R.R(1914) The Threshold Of Religion .London : Methuen.