The Analysis of Magic, Rituals and Poems in these Therapeutic Rituals Bushehr Province According to James Frazer

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Salman Farsi University, Kazerun, Iran
2 PhD. Candidate of Persian Language and Literature, Salman Farsi University, Kazerun, Iran.
Abstract
Research in the field of rituals is important and necessary because the identity of the people of a society lies in them. In this research, using a descriptive-analytical method, to investigate magic, poems and rituals in rituals, Zar, Azaim -Nashini, Kondo, Nonposh and Tabe Garmak were studied. Magic is one of the prominent elements that can be seen in these rituals. Accordingly, the rituals are examined from the point of view of George James Frazer. The results show that only the treatment of the Nun-Posh ritual is done with the magic of proximity, in other rituals, the magic of similarity is observed. In addition, poems and verses are recited in rituals that are effective in treating diseases.




Keywords

Subjects


الف)منابع مکتوب:
ابراهیمیان، ف. (1380). هنر و ماوراء؛ مجموعه مقالات. تهران: نمایش(وابسته به مؤسسه انجمن نمایش).
احمدی‌ریشهری،ع. (1382). سنگستان؛ عقاید و رسوم عامه مردم بوشهر. ج1. شیراز: انتشارات نوید
الیاده، م. (1387). شمنیسم؛ فنون کهن خلسه. ترجمۀ م.ک. مهاجری. قم: نشر ادیان.
باجلان‌فرخی، م.ح. (1379). اسطوره و آیین. نشریۀ کتاب ماه هنر، 26-25، 36-41.
بهار، م. (1362). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: انتشارات توس.
بهارلو.م. (1380). بانوی لیل. تهران: قطره.
پورداود، ا. (1355). یسنا. به کوشش ب. فره‌وشی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
جامع‌الدعوات، (بی‌تا). مکتبه اشرفیه.
جعفری قنواتی، م.(1382). باد زار و بانوی لیل؛ تأملی مردم‌شناختی. نشریۀ کتاب ماه‌ هنر. 55-56. 94-99.
جعفری،ح. (1395). دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران. ج4. تهران: مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی.
حسن‌زاده.ع.ر. (1391). نان‌پوش. مجموعه مقالات؛ خوراک و فرهنگ. تهران: مهرنامگ.
درویشی، م. (1390). دایره‌المعارف سازهای ایران. ج2. تهران: ماهور.
درویشی، م.(1394). دفترچۀ لوح فشردۀ موسیقی آیینی- درمانی خوزستان و هرمزگان. تهران: ماهور.
دهخدا،ع.ا. (1377). لغت‌نامه دهخدا. تهران: موسسۀ انتشارات دانشگاه تهران.
رستگار،ز. (1392). بوشهر؛ تاریخ، سرزمین، فرهنگ. ج1. بروجن: آبتین نگار.
زرین‌کوب، ع. (1339). جن. نشریۀ سخن.11. 9-8.
شریفیان، م. (1381). اهل زمین؛ موسیقی و اوهام در جزیره خارک. تهران: مرکز نشر و تحقیقات آشنا.
شریفیان، م.، و یاحسینی، ق. (1389). موسیقی بوشهر پس از اسلام. بوشهر: حوزه هنری بوشهر.
شوالیه، ژ.، و گربران، آ. (1385). فرهنگ نمادها. ترجمۀ س. فضایلی.ج1. تهران: جیحون.
فروم، ا. (1366). گریز از آزادی. ترجمۀ ع.ا. فولادوند. تهران: مروارید.
فریزر، ج. ج. (1392). شاخۀ زرین. ترجمۀ ک. فیروزمند. تهران. آگاه.
مسعودیه، م.ت. (1396). مبانی اتنوموزیکولوژی (موسیقی‌شناسی تطبیقی). تهران: سروش.
معموری، س. (1393). میراث نأملموس استان بوشهر. تهران: دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی.
معین. م. (1382). فرهنگ فارسی. تهران: بهزاد.
میناوی. م. (1366). باد زار. نشریۀ دنیای سخن. 14. 38-41.
نیبور، ک. (1354). سفرنامۀ نیبور. ترجمۀ و تحشیۀ پ. رجبی. تهران: توکا.
ب) منابع شفاهی:
زارع‌پور، م. (1402). 40 ساله. دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی. پژوهشگر. بوشهر. معلم.
مژده، ج. (1402). 66 ساله. پژوهشگر، نویسنده و مطلع محلی. خارگ. معلم بازنشسته.