Assistant Professor of Persian Language and Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
Abstract
Popular beliefs in Kermanshah province, especially among the Kurds living in this province, are special, untouched and related to mythological thoughts. In this essay, the author has investigated and analyzed the marriage rituals in the Sanjabi, Kalhor and Goran.Among the many marriage rituals in the mentioned clans, courtship rituals, holding a wedding on a odd day, the presence of a woman named Pākahsūr, the bride's red dress and bread and salt with her, the magic of the knot, the presence of male elements in the symbolic affairs of the wedding, dance and music.According to the research, matchmaking in the mentioned clans is mostly in the form of the girl's family leading the way, which is reminiscent of marriage in matrilineal periods. The woman who is referred to as Pākahsūr has the key role of the goddess Ašī. Holding weddings on odd days of week is related to sacredness of one, three and seven in mythology.The red color of the wedding dress has mythological meaning and shows life, and bread and salt with her is related to the concept of Farrah.The magic of the knot, which is more commonly referred to as tying the groom, is a kind of imitative magic, and the strong role of male elements in the wedding is in connection with fire and the symbolic concept of the stove.The Kurdish music and dance (Halaparkī) is basically a repetition of the rituals of honoring the land and related to the agricultural era.
آموزگار، ژ. (1384). تاریخ اساطیری ایران. چاپ هفتم. تهران: سمت.
آلیگیری، د. (1380). کمدی الهی. ترجمۀ ش. شفا. چاپ یازدهم. تهران: امیرکبیر.
استروس، ک. (1361). توتمیسم. ترجمۀ م. راد. چاپ اول. تهران: توس.
اسماعیلپور، ا. (1391). اسطوره، بیان نمادین. چاپ سوم. تهران: سروش.
الیاده، م. (1387). مقدس و نامقدس. ترجمۀ نصرالله زنگویی. چاپ دوم. تهران: سروش.
الیاده، م. (1388). شمنیسم. ترجمۀ م.ک. مهاجری. چاپ دوم. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
اوستا. جلد دوم. (1374). ج. دوستخواه. تهران: مروارید.
باستید، ر. (1370). دانش اساطیری. ترجمۀ ج. ستاری. تهران: توس.
بنونیست، ا. (1377). دین ایرانی بر پایۀ متنهای معتبر یونانی. ترجمۀ ب. سرکاراتی. چاپ سوم. تهران: قطره.
بهار، م. (1386). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ ششم. تهران: آگه.
پرنیان، م. (1374). فرهنگ عامۀ کرد (کرمانشاه). پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
جابز، گ. (1397). فرهنگ سمبلها، اساطیر و فولکلور، ترجمه و تنظیم م.ر. بقاپور. تهران: اختران.
جباره، ع. (1397). بررسی باورهای عامیانه و اساطیری در روایتی نقالی از داستان رستم و اسفندیار. پژوهشنامۀ ادب حماسی. 4 (2). 74-51.
جمشیدی، ز.، آرتا، س.م. (1399). مناسبات بین اسطوره و باورهای عامه. مجلۀ فرهنگ و ادبیات عامه. 8 (33). 272-245.
چاوش اکبری، ر. (1381). هفت رمز نمادین فروهر. چاپ دوم. تهران: زوّار.
خالقی مطلق، ج. (1386). سخنهای دیرینه، به کوشش ع. دهباشی، تهران: افکار.
خوشحالی، ب. (1387). فرهنگ واژگان، اصطلاحات و کنایات ژوان. چاپ اول. تهران: پانیذ.
دادگی، ف. (1380). بندهشن. گزارش م. بهار. چاپ دوم. تهران: توس.
دایرهالمعارف بزرگ اسلامی. (1388). ج17. زیر نظر ک. موسوی بجنوردی. تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
دوبوکور، م. (1373). رمزهای زنده جان. تهران: مرکز.
رستگار فسایی، م. (1383). پیکرگردانی در اساطیر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رید، ا. (1390). پدرسالاری (گذار از مادرسالاری به پدرسالاری). ترجمۀ ا. مقصودی. تهران: گلآذین.
زادهحسن، ن.، نشاتی، ف. (1396). بررسی تأثیر جادوی هومیوپاتیک بر فرهنگ عامه مردم بهبهان. در دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه. بوشهر.
سان، ه. (1379). زندگی با رنگ. ترجمۀ ن. صفاریان، تهران: اساطیر.
ستاری، ج. (1386). سیمای زن در فرهنگ ایران. تهران: مرکز.
سلطانی، م.ع. (1385). نقش کردها در پاسداری از فرهنگ و تمدن ایرانی. چاپ اول. تهران: وزارت امور خارجه.
شمس، ص. (1378). نگاهی به فرهنگ مردم کرمانشان. چاپ اول. تهران: فکرنو.
شوالیه، ژ.، گربران، آ. (1382). فرهنگ نمادها: اساطیر، رؤیاها، رسوم و... ترجمه و تحقیق س. فضایلی. چاپ اول. تهران: جیحون.
طلایی، ح. (1374). باستانشناسی و هنر ایران در هزارۀ اول قبل از میلاد. تهران: سمت.
عرب گلپایگانی، ع. (1376). اساطیر ایران باستان: جنگی از اسطوره و اعتقادات در ایران باستان. چاپ اول. تهران: هیرمند.
فتوحی رودمعجنی، م. (1389). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
فردوسی، ا. (1386). شاهنامه. به کوشش ج. خالقی مطلق. تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
فروید، ز. (1382). توتم و تابو. ترجمۀ ا. پورباقر. چاپ دوم. تهران: آسیا.
فریزر، ج.ج. (1396). شاخۀ زرین (پژوهشی در جادو و دین). ترجمۀ ک. فیروزمند. تهران: آگه.
کاظمی، ب. (1380). هویت ملی در ترانههای اقوام ایرانی. چاپ اول. تهران: مؤسسۀ مطالعات ملی.
کاظمی، بهمن، (1389)، موسیقی قوم کرد، چاپ اول، تهران: شادرنگ.
محجوب، م.ج. (1387). ادبیات عامیانۀ ایران. به کوشش ح. ذوالفقاری. چاپ چهارم. تهران: چشمه.
همتی، ف. (1388). بررسی ادبیات کودکان در فرهنگ عامۀ کرمانشاه. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه پیام نور.
همراهیان، ط. (1398). تأثیر شاهنامه بر ادبیات عامۀ کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد. کرمانشاه: دانشگاه رازی.
هینلز، ج.ر. (1387). شناخت اساطیر ایران. ترجمۀ ژ. آموزگار و ا. تفضلی. چاپ سوم. تهران: چشمه.
یاحقی، م.ج. (1391). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
یشتها. (1381). ا. پورداوود، ج1 و 2، تهران: اساطیر.