Ritual Performances of Women: A Symbolic Construction of Iranian Female's Concerns in Folk Culture

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 PhD Candidate of Anthropology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Anthropology , central Tehran Branch, Islamic Azad University; Tehran, lran
3 Assistant Professor of Anthropology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Abstract
Tehranian women performed in their private gatherings without men's presence. It seems that these performances were the manifestations their temporary dreams since their life conditions were much influenced by the culture of the society in which their freedom and power were threatened, and consequently their dreams were limited. In such situations, women's activities were done in hidden, away from the society's control. This raises a question: What is the relationship of these ritualistic performances and the women's dreams on the one hand, and what is its relationship with their condition as a second sex? The research method is document analysis and field study. 27 Tehranian women between 60 to 70 years old were selected and their memories were recorded. There were some interviews regarding their narrations of these rituals; however, the main data consisted of the documents analyzed. The data analysis was through thematic analysis. Firstly, Turner's symbolic anthropology and Schechner's performance theory were employed for analyzing the ritualistic performances, and then Gluckman's theory of reversed customs was used to investigate the paradoxes within the elements of the performances. The findings shows women's dreams of having a safer environment and more
Keywords

Subjects


منابع
1. احمدی،‌‌نوشین،‌‌(1384)،‌‌زنان‌‌زیر‌‌سایه‌‌پدرخوانده‌‌ها،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ توسعه؛
2. بلوکباشی،‌علی،(‌1399)،‌‌مردم‌‌شناسی‌‌جامعه‌‌تهران،‌‌تهران: ‌‌سخن؛
3. بوی،‌‌فیونا،‌‌(1394)،‌‌مقدمه‌‌ای‌‌بر‌‌انسان‌‌شناسی‌‌دین،‌‌(‌‌مهرداد‌‌عربستانی)،‌‌تهران: ‌‌نقد‌‌افکار؛
4. دی.مور،جری،(1391)،زندگی‌‌و‌‌اندیشه‌‌بزرگان‌‌انسانشناسی،‌‌(‌‌هاشم‌‌آقابیگپوری،جعفر‌‌احمدی)،تهران: جامعه‌‌شناسان؛
5. ده‌‌پهلوان،‌‌مصطفی‌‌و‌‌رمضان‌‌جماعت،‌‌مینا،‌‌(1393)،‌‌باغ‌‌نگارستان،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ هنر‌‌معماری‌‌غرب؛
6. رحمانی،‌‌جبار،(1397)،‌‌آئین‌‌و‌‌هنر‌‌در‌‌فرهنگ‌‌ایرانی،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ اندیشه‌‌احسان؛
7. رودنبولر،‌‌اریک‌‌دبلیو،(1392)،‌‌ارتباطات‌‌آئینی‌‌از‌‌گفتگوهای‌‌روزمره‌‌تا‌‌جشن‌‌های‌‌رسانه‌‌ای‌‌شده،‌‌(عبدالله‌‌گیویان)،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ دانشگاه‌‌امام‌‌صادق؛
ذی رید،‌‌ایولین،‌‌(1389)،مسائل،‌‌تحلیل‌‌ها‌‌و‌‌دیدگاه‌‌ها‌‌آزادی‌‌زنان،‌‌(افشنگ مقصودی،‌)،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ گل‌‌آذین؛
9. شکنر، ریچارد،138۷« ،نظریه اجرا و رویکردها« در رویکردهایی به نظریه اجرا، مترجم علی اکبر علیازاده، چاا پ ساوم، تهاران، انتشارات بیدگل؛
معی شهری،جعفر،‌‌(1383)،‌‌طهران‌‌قدیم،‌‌جلداول‌‌تا‌‌جلد‌‌پنجم، تهران،‌‌نشر: ‌‌معین؛
11. فکوهی،ناصر،(1390)،تاریخ‌‌اندیشه‌‌و‌‌نظریه‌‌های‌‌انسان‌‌شناسی،تهران،نشر: نی؛
12. فاضلی،‌‌نعمت‌‌الله،‌(‌1396)،‌‌زنانه‌‌شدن‌‌شهر،‌‌تهران،‌‌نشر: علمی‌‌فرهنگی؛
13. کمبل،‌‌جوزف(،1377)،‌‌قدرت‌‌اسطوره،‌‌(‌‌عباس‌‌مخبر)،تهران،‌‌نشر: ‌‌مرکز؛
14. گشتاسب،‌‌آلما،‌(‌1398)،‌‌نمایشگران‌‌پرده‌‌نشین،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ پژوهشگاه‌‌فرهنگ،‌‌هنر‌‌و‌‌ارتباطات؛
15. نعمت‌‌طاوسی،‌‌مریم،(1392)،‌‌فرهنگ‌‌نمایش‌‌های‌‌سنتی‌‌و‌‌آیینی‌‌ایران،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ دایره؛
16. نرسیسیانس،امیلیا،‌‌(1390)‌‌،مردم‌‌شناسی‌‌جنسیت،‌‌تهران،‌‌نشر: ‌‌افکار؛
17. نجمی،‌‌ناصر،‌‌(1368)،‌‌داالخلافه‌‌تهران،‌‌تهران،‌‌نشر: ‌‌ارغوان؛
18. ناصربخت،‌‌محمدحسین،‌‌(1388)،‌‌نمایش‌‌های‌‌شادی‌‌آور‌‌ایرانی،‌‌تهران،‌‌نشر:‌‌ افراز؛
19. نعمت‌طاووسی،مریم،(1390)،فرهنگ‌نمایش‌های سنتی‌وآیینی‌ایران،تهران،نشر:دایره؛
20. یزدان‌‌عاشوری،‌‌فروغ‌‌و‌‌انصافی،‌‌جواد،‌‌(1388)،نمایش‌‌های‌‌زنانیه‌‌ایران،،‌‌تهران،‌‌نشر: ‌‌رابعه.
مقالات
21. آقازاده مسرور،سیاوش،ثمینی،نغمه،(1392)،نشریه هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی دوره 18 شماره1 بهار و تابستان.
22. بلوکباشی،‌‌علی،(1343)،‌‌نمایش‌‌های‌‌شادی‌‌آور‌‌زنانه‌‌در‌‌تهران،‌‌هنر‌‌و‌‌مردم،‌‌نشر:‌‌وزارت‌‌فرهنگ‌‌و‌‌هنر،‌‌دوره‌‌جدید،‌‌دی‌‌،‌‌شماره‌‌27؛
23. بلوکباشی،‌‌علی،‌‌(1344)،نمایش‌‌های‌‌شادی‌‌آور‌‌زنانه‌‌در‌‌تهران،‌‌پیام‌‌نوین، مرداد، شماره 17؛
24. فرخی،‌‌حسین،‌‌(1388)،جایگاه‌‌اجتماعی‌‌زنان‌‌و‌‌نمایش‌‌های‌‌شادی‌‌آور‌‌زنانه،‌‌هنر‌‌و‌‌معماری،‌‌کتاب‌‌صحنه،‌‌دوره‌‌جدید،‌‌زمستان،‌‌ شماره‌‌69.
پایانامه‌‌ها
25. رحمانی،‌‌جبار،فرح‌‌زاد،‌‌یاسمن،(1392)،آئین‌‌های‌‌زنانه‌‌در‌‌ایران‌‌با‌‌تمرکز‌‌بر‌‌آئین‌‌های‌‌زن‌‌شاهی،‌‌‌پایان‌‌نامه‌‌کارشناس‌‌ارشد،رشته هنر، دانشکده هنر،‌‌دانشگاه‌‌هنر‌‌اسلامی‌‌اصفهان.
منبابع‌انگلیسی
26. Gluckman Max,(1952) Rituals Of Rebellion in South-east Africa;
27. Gluckman Max,(1963) Order and Rebellion in Tribal Africa, London. Cohen and West;
28. Ritual, Rebellion, (1936-1934) Resistance: Once More the Swazi Ncwala Bruce Lincoln, JOURNAL ARTICLE.
گزارش
29. درگاه‌ آماری‌ مرکز‌ آمار ایران، (1395)، آخرین سرشماری سال نود و پنج، www.amar.org.ir.