3
Assistant Professor.Dehkhoda Lexicon Institute and International Center for Persian Studies.University of Tehran
Abstract
The kidnapping of a girl by the demon, her imprisonment in a place like garden or palace, and the demonchr('39')s demand to sexual intercoursegirl with girl are among the subjects that have always been popular in oral legends type 467 (according to the world list Arnedt-Thompson) look Tanbaloo legend cited in different ways in different areas. The girlchr('39')s blood turns into bouquets after dropping into water. Believing in this motif (plant growing from human blood) has always been prevalent among various tribes and its base in Iran can be seen in the story of Kiomars in Banhash and the growth of the Ribas from his seed. The demon, always wanting the girl to have sex, is a symbol of human rejected by society for his bad moralities and now wants to return to society by resorting to marriage. However, the girl, a symbol of society, refuses to accept the demonchr('39')s request, and eventually, with the arrival of the hero, the glass of demonchr('39')s life is found and the demon is eradicated by the hero. The study tried to gain an analysis of the reason behind demon’s behavior and to root the motifs as much as possible with a comprehensive look at this theme. The research method in this article is descriptive analysis.
1.اوستا (1394).گزارش و پژوهش جلیل دوست خواه.چ18.تهران:مروارید.
2.آموزگار،ژاله (1393).تاریخ اساطیری ایران.ویراست2.چ16.تهران:سمت.
3.--------(1396).زبان،فرهنگ و اسطوره.چ5.تهران:معین.
4.ابراهیمی،معصومه (1397).دیوشناسی ایرانی.تهران:فرهامه.
5.الول ساتن،ل.پ (1398).توپوزقلی میرزا.به کوشش احمد وکیلیان و زهره زنگنه.زیر نظر اولریش مارزلف.چ2.تهران:ثالث.
6.الیاده،میرچا (1393).تصاویر و نمادها.ترجمة محمد کاظم مهاجری.تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
7.انجوی شیرازی،سید ابوالقاسم(1394).گل بو مادران.ویراست2.چ2.تهران:امیرکبیر.
8.-------------------(1395).دختر نارنج و ترنج.ویراست2.چ3.تهران:امیرکبیر.
9.بُندَهش هندی(1388).به کوشش فردیناند یوستی.تصحیح و ترجمه رقیه بهزادی.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10.پورداود،ابراهیم (1394).یشت ها.چ2.تهران:اساطیر.
11.تاواراتانی،ناهوکو(1393).دیو از افسانه تا واقعیت.تهران:بهجت.
12.حمیدی،کردیه (1388).«جانوران در اندیشه های ایران باستان(با تأکید بر اندیشة زرتشت پیامبر)».نخستین همایش تاریخ،فلسفه و منطق زیست شناسی.مشهد.دانشگاه فردوسی.
13.دوانی،فزونه و دیگران(1394).«بازتاب نمادین قربانی میترایی-اسطورة کشتن گاو نخستین-در هفت پیکر نظامی».فصلنامه متن شناسی ادب فارسی.س7.ش2.
14.ذوالفقاری،حسن و علی اکبر شیری(1395).باورهای عامیانة مردم ایران.چ2.تهران:چشمه.
15.ذوالفقاری،حسن(1397).ادبیات داستانی عامه.تهران:خاموش.
16.شمسی،فاطمه(1396).بررسی چهرة دیو و پری در افسانه های مازندران.تهران:سوره مهر.
17.صفا،ذبیح الله(1387).حماسه سرایی در ایران.چ4.تهران:فردوس.
18.طباطبایی،احمد (1343).«دیو و جوهر اساطیری آن».زبان و ادب فارسی(نشریة سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز).سال16.شماره69. 39-45.
19.طوسی،محمد بن محمود(1391).عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات.تصحیح منوچهر ستوده.چ4.تهران:علمی و فرهنگی.
20.فَرنبَغ دادَگی (1397).بُندَهِش.به کوشش مهرداد بهار.چ6.تهران:توس.
21.فریزر،جیمز جرج(1396).شاخة زرین.چ10.تهران:آگاه.
22.کریستین سن،آرتور(2535).آفرینش زیانکار در روایات ایرانی.ترجمة احمد طباطبایی.تبریز:دانشگاه تبریز.
23.---------------(1393).ایران در زمان ساسانیان.ترجمة رشید یاسمی.ویرایش حسن رضایی باغ بیدی.چ8.تهران:صدای معاصر.
24.گیل گمش (1383)،برگردان احمدشاملو.چ2.تهران:چشمه.
25.مارزلف،اولریش (1376).طبقه بندی قصه های ایرانی.ترجمة کیکاووس جهانداری.چ2.تهران:سروش.
26.مالاندرا،ویلیام(1393).مقدمه ای بر دین ایران باستان.ترجمة خسرو قلی زاده.چ2.تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
27.معین،محمد (1384).مزدیسنا و ادب پارسی.ج1.چ4.تهران:دانشگاه تهران.
28.مهاجری،زهرا(1395).مجموعه افسانه های ایرانی.ج7.مشهد:به نشر.
Atabak,S. R. , Mousavi,M. and Khadish,P. (2020). The Analysis of the Oral Legends: A Focus on Type 467 in the Legend The Lazy. Culture and Folk Literature, 8(35), 133-158.
MLA
Atabak,S. R. , Mousavi,M. , and Khadish,P. . "The Analysis of the Oral Legends: A Focus on Type 467 in the Legend The Lazy", Culture and Folk Literature, 8, 35, 2020, 133-158.
HARVARD
Atabak,S. R.,Mousavi,M.,Khadish,P. (2020). 'The Analysis of the Oral Legends: A Focus on Type 467 in the Legend The Lazy', Culture and Folk Literature, 8(35), pp. 133-158.
CHICAGO
S. R. Atabak, M. Mousavi and P. Khadish, "The Analysis of the Oral Legends: A Focus on Type 467 in the Legend The Lazy," Culture and Folk Literature, 8 35 (2020): 133-158,
VANCOUVER
Atabak,S. R.,Mousavi,M.,Khadish,P. The Analysis of the Oral Legends: A Focus on Type 467 in the Legend The Lazy. Culture and Folk Literature, 2020; 8(35): 133-158.