مضامین افسانه‌های شفاهی تیپ 467 (تحلیلی بر مضامین تیپ 467 با تمرکز بر افسانه «تنبلو»)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 پردیس بین المللی کیش،دانشگاه تهران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه تهران
3 استادیار،موسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی،دانشگاه تهران
چکیده
دزدیده شدن دختری به دست دیو، زندانی شدن او در مکانی مانند باغ یا قصر و تقاضای آمیزش جنسی دیو از دختر، از مضامین اصلی افسانه­ های شفاهی تیپ 467 (مطابق فهرست جهانی آرنه- تامسون) نظیر افسانه تنبلو است که به اشکال مختلف در مناطق متفاوت ایران روایت شده است. خون دختر پس از چکیدن در آب به گل تبدیل می­شود؛ اعتقاد به این مضمون (روییدن گیاه از خون یا اندام انسان) از دیرباز در بین اقوام مختلف رواج داشته و بن­مایه اساطیری آن را می ­توان در داستان کیومرث در بندهش و روییدن گیاه ریباس از نطفه او یافت. دیو که در این دسته از افسانه­ ها همواره از دختر تقاضای آمیزش جنسی دارد، نماد انسانی است که به واسطه خصوصیات اخلاقی ناپسند از جامعه طرد شده و اکنون می­خواهد با درآمیختن با همنوع خویش دوباره به جامعه بازگردد. اما دختر از پذیرش درخواست دیو سر باز می­زند و با رسیدن قهرمان شیشه عمر دیو پیدا شده و قهرمان دیو را از میان بر­می ­دارد. در این پژوهش سعی شده است با نگاهی همه جانبه به این مضامین و تحلیل آنها از دیدگاه­های مختلف، چرایی رفتار دیو مشخص شود. شیوه تحقیق در این مقاله تحلیلی-توصیفی است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


1.اوستا (1394).گزارش و پژوهش جلیل دوست خواه.چ18.تهران:مروارید.
2.آموزگار،ژاله (1393).تاریخ اساطیری ایران.ویراست2.چ16.تهران:سمت.
3.--------(1396).زبان،فرهنگ و اسطوره.چ5.تهران:معین.
4.ابراهیمی،معصومه (1397).دیوشناسی ایرانی.تهران:فرهامه.
5.الول ساتن،ل.پ (1398).توپوزقلی میرزا.به کوشش احمد وکیلیان و زهره زنگنه.زیر نظر اولریش مارزلف.چ2.تهران:ثالث.
6.الیاده،میرچا (1393).تصاویر و نمادها.ترجمة محمد کاظم مهاجری.تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
7.انجوی شیرازی،سید ابوالقاسم(1394).گل بو مادران.ویراست2.چ2.تهران:امیرکبیر.
8.-------------------(1395).دختر نارنج و ترنج.ویراست2.چ3.تهران:امیرکبیر.
9.بُندَهش هندی(1388).به کوشش فردیناند یوستی.تصحیح و ترجمه رقیه بهزادی.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10.پورداود،ابراهیم (1394).یشت ها.چ2.تهران:اساطیر.
11.تاواراتانی،ناهوکو(1393).دیو از افسانه تا واقعیت.تهران:بهجت.
12.حمیدی،کردیه (1388).«جانوران در اندیشه های ایران باستان(با تأکید بر اندیشة زرتشت پیامبر)».نخستین همایش تاریخ،فلسفه و منطق زیست شناسی.مشهد.دانشگاه فردوسی.
13.دوانی،فزونه و دیگران(1394).«بازتاب نمادین قربانی میترایی-اسطورة کشتن گاو نخستین-در هفت پیکر نظامی».فصلنامه متن شناسی ادب فارسی.س7.ش2.
14.ذوالفقاری،حسن و علی اکبر شیری(1395).باورهای عامیانة مردم ایران.چ2.تهران:چشمه.
15.ذوالفقاری،حسن(1397).ادبیات داستانی عامه.تهران:خاموش.
16.شمسی،فاطمه(1396).بررسی چهرة دیو و پری در افسانه های مازندران.تهران:سوره مهر.
17.صفا،ذبیح الله(1387).حماسه سرایی در ایران.چ4.تهران:فردوس.
18.طباطبایی،احمد (1343).«دیو و جوهر اساطیری آن».زبان و ادب فارسی(نشریة سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز).سال16.شماره69. 39-45.
19.طوسی،محمد بن محمود(1391).عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات.تصحیح منوچهر ستوده.چ4.تهران:علمی و فرهنگی.
20.فَرنبَغ دادَگی (1397).بُندَهِش.به کوشش مهرداد بهار.چ6.تهران:توس.
21.فریزر،جیمز جرج(1396).شاخة زرین.چ10.تهران:آگاه.
22.کریستین سن،آرتور(2535).آفرینش زیانکار در روایات ایرانی.ترجمة احمد طباطبایی.تبریز:دانشگاه تبریز.
23.---------------(1393).ایران در زمان ساسانیان.ترجمة رشید یاسمی.ویرایش حسن رضایی باغ بیدی.چ8.تهران:صدای معاصر.
24.گیل گمش (1383)،برگردان احمدشاملو.چ2.تهران:چشمه.
25.مارزلف،اولریش (1376).طبقه بندی قصه های ایرانی.ترجمة کیکاووس جهانداری.چ2.تهران:سروش.
26.مالاندرا،ویلیام(1393).مقدمه ای بر دین ایران باستان.ترجمة خسرو قلی زاده.چ2.تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
27.معین،محمد (1384).مزدیسنا و ادب پارسی.ج1.چ4.تهران:دانشگاه تهران.
28.مهاجری،زهرا(1395).مجموعه افسانه های ایرانی.ج7.مشهد:به نشر.