An Analysis of the Reflection of Plant Patterns in the Traditions of the People of Kohgiloye Vobir Ahmad

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 PhD student in epic literature
2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Isfahan
3 Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Isfahan
Abstract
Rituals are among the ceremonies that bring people together and preserve and reproduce cultural monuments in every nation. Among the people of Kohgiloye Vobir Ahmad, there are rituals, rooted in the ancient Iran, that represent plant themes. Among these rituals, which are still practiced today with the same style, are the Pol Borun, reading Sharbah, the sacrificial, Balagarduni, and Chalegarm Konun. The Pol Borun ritual is performed in the absence of a woman's spouse who cuts her hair and then buries it under an oak tree. In the sacrificial ritual, the animal is sacrificed under the oak tree at the top of the mountain or under the bush by the river to shed its blood as a sign of fertility. In the ritual of Balagarduni, in addition to planting patches on the tree to keep the evil eyes away, mountain plants are also used. In the Chalegarm Konun, while taking green plants to the tombs before the New Year's Eve, some Ash (food) is cooked with eight oak sticks and then divided among the locals. The purpose of this study is to analyze the vegetative signs in the rituals of the people in Kohgiloye Vobir Ahmad and explain the literary aspects of these local poems. This research is based on the field library study, qualitative content analysis, and the semi-structured interviews. Many elements of herbal plants, such as polypropylene, mulch and smoking, sheding blood in the sacrificial rites, and pruning the graves have mythological representation in the Iranian culture.


Keywords

Subjects


الف) منابع مکتوب
- اوستا (1392). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. چ17. تهران: مروارید.
- آقاخانی‌بیژنی، محمود و همکاران (1396)، «باور بلاگردانی در قوم بختیاری»، دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. س. 5. ش 14. خرداد و تیر. صص 49ـ67.
- الیاده، میرچا (1376). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. تهران: سروش.
- ایمان، محمدتقی (1388). مبانی پارادایمی روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- بختیاری، علیقلی‌خان (1362). تاریخ بختیاری. چ 2. تهران: اساطیر.
- بهار، مهرداد (1375). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
- حسن‌زاده‌رهدار، حسین (1395). ««پَل‌بُرون»، آیینی اسطوره‌ای در قوم لر». سایت انسان-شناسی و فرهنگ. http://anthropology.ir/article/12167.html.
- حسینی، ساعد (1381). شعر، موسیقی و ادبیات شفاهی استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد. چ1. یاسوج: فاطمیه.
- داوری، فریدون (1381). ایل احساس. چ1. یاسوج: چویل.
- دورکیم، امیل (1396). صور ابتدایی حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. چ 6. تهران: مرکز.
- ذوالفقاری، حسن (1398). باورهای عامیانه مردم ایران. چ5. تهران: چشمه.
- رستگار ‌فسایی، منصور (1388). پیکر گردانی در اساطیر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- رضایی، مهدی (1383). «اساطیر پیدایش انسان». کتاب ماه هنر. آذر و دی. صص 58ـ72.
- رضی، هاشم (1392). گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان. چ4. تهران: بهجت.
- روایت پهلوی (1367). ترجمه مهشید میرفخرایی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- شوالیه، ژان و آلن گربران (1388). فرهنگ نماد‌ها. ترجمه سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
- صادقی‌فسایی، سهیلا و عرفان‌منش، ایمان (1394). «مبانی روش‌شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی». راهبرد فرهنگ. ش 29. بهار. صص 61ـ91.
- فردوسی، ابوالقاسم (1393). شاهنامه. ج 1ـ2. پیرایش جلال خالقی‌مطلق. چ 1. تهران: سخن.
- فریزر، جیمز جرج (1388). شاخۀ زرین. ترجمۀ کاظم فیروزمند. چ 6. تهران: آگاه.
- کریستین‌سن، آرتور (1394). نمونه‌های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چ5. تهران: چشمه.
- کوپر، جی.سی. (1392). فرهنگ نماد‌های آیینی. ترجمه رقیه بهزادی. چ1. تهران: علمی.
- لسان، حسین (1355). «قربانی از روزگار کهن تا امروز». مجله هنر و مردم. ش167. صص 60ـ70.
- مختاریان، بهار (1387). «موی بریدن در سوگواری». نامه فرهنگستان. ش4 (پیاپی 40). صص 50ـ55.
- (1392). درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه. چ2. تهران: آگه.
- مصطفوی، علی‌اصغر (1369). اسطوره قربانی. چ1. تهران: مؤلف.
- مونیک، دوبکور (1376). رمز‌های زنده جان. ترجمه جلال ستاری. چ2. تهران: مرکز.
- هینلز، جان‌راسل (1393). شناخت اساطیر ایران. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی. چ4. تهران: اساطیر.
- واحد‌دوست، مهوش (1387). نهادینه‌های اساطیری در شاهنامه. چ2. تهران: سروش.
- ویدن‌گرن، گئو (1377). دین‌های ایرانی. ترجمه منوچهر فرهنگ. تهران: آگاهان‌ایده.
ب) منابع میدانی (مصاحبه‌شوندگان)
- آراسته، غلامحسین. 55 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان دنا. روستای بادمگان.
- پای‌مرد، فایز. 66 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان بویراحمد. روستای فیل‌گاه.
- پردل، حسین. 70 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان چَرام. روستای شیرازی.
- داوری، فریدون. 65 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان کهگیلویه. روستای پشت‌کوه.
- شکیبایی، عمران. 65 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان دنا. روستای بیاره.
- عسکرپور، علی. 60 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان دنا. روستای کوخدان.
- غفاری، یعقوب. 81 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان کهگیلویه. روستای موردراز.
- نیک اقبال، سهیلا. 45 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد. شهرستان دنا. شهر سی‌سخت.
- نیک اقبالی. غلامحسین. 85 ساله. کهگیلویه‌وبویراحمد، شهرستان سی‌سخت. روستای سرماهور.