Critical analysis of the vocabulary discourse for caress songs based on Firclough theory

Document Type : پژوهشی اصیل

Authors
1 Razi University PHD student of Persian Language and Literature
2 Razi University associate professor of Persian of Language and Literature
3 Razi University Assistant Professor of Persian Language and Literature
Abstract
Lullabies are popular children's songs that are full of maternal femininity and express the mother's goals, aspirations, sufferings, sorrows and mourning, based on cultural systems and social behaviors that stimulate children's emotions. The present study examines Persian lullabies through textual signs based on critical theory of Norman Fairclough analysis at lexical level using descriptive-analytic research methodology. The corpus of study consists of 1000 hemistich whose application frequency is the basis of this selection. The results of the current research showed that different kinds of lexical classification have been used in this type of song, but the frequency of use in colloquial language is higher than that of other varieties. While the mother's speech has come to express social realities such as patriarchy, gender superiority, spouse disloyalty, poverty and critical economic conditions of the time, they are presented in the form of plaintive and linguistic words with amorphous linguistic language. Accordingly, lexical items of lullabies have an effective role in creating the poetic sense and transferring the maternal sense (fear of the future, hope for the future, repugnance, solitude, and ultimately acceptance of the audience). As the expression of the reality of society in the form of folk words, the child's full understanding of the social, cultural and political realities, as well as the influence of the word of the mother on his mind (the child), have been completely described.
Keywords

Subjects


- آقاگل‌زاده، فردوس (1394)، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم .
- احمدپناهی، محمد (1376)، ترانه‌های ملی ایران، تهران، مؤلف، چاپ دوم.
- بشیری، محمود و معصومه محمودی (1390)، «بررسی مقایسه‌ای موضوعات و درون مایه‌های مرتبط با زنان در داستان‌های زن‌محور زنان داستان‌نویس(1300-1380)، فصلنامه زبان و ادب پارسی، شماره47، صص51-80
- تاجیک، محمدرضا (1378)، گفتمان و تحلیل گفتمانی، تهران، فرهنگ گفتمان، چاپ اول.
- جمالیان‌زاده، سیدبرزو، محمود رضایی دشت ارژنه (1396)، «درون مایۀ ترانه‌های برزگری در استان کهکیلویه و بویراحمد» فرهنگ و ادبیات عامه، سال 5، شمارۀ 16، صص 65-87
- حیدری، آرمان، محمدحسین ابتکاری، عبدالمجید محققی (1396)، «واکاوی مفهوم زن در ضرب‌المثل‌های لری با تأکید بر بُعد نابرابری جنسیتی»، فرهنگ و ادبیات عامه، سال 5، شمارۀ 17، صص 195-220.
- خالق‌زاده، محمدهادی(1390)، «ترانه‌های کودکانه در ادبیات محلی شیراز»، مجموعه مقالات همایش ملی ادب محلی و محلی سرایان ایران‌زمین، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، صص 249- 258.
- ذوالفقاری، حسن و لیلا احمدی کمرپشتی ( 1388)، «گونه‌شناسی بومی سروده‌های ایران»، ادب پژوهی، شمارۀ 7-8، صص 143- 170.
ذوالفقاری، حسن (1395)، «انواع بومی سروده‌های خراسان»، مجلۀ جستارهای ادبی، شمارۀ 194، صص 127- 154.
- رسولی، سیدجواد (1392)، «انواع ترانه‌های کودکان (مطالعه موردی: طبقه‌بندی نظم شفاهی کودکان خراسان)»، مطالعات ادبیات کودک شیراز، شماره دوم، صص 53- 82.
- ----------- (1383)، نمونه‌هایی از ترانه‌های کودکان خراسان، مشهد،آهنگ قلم، چاپ اول.
- رضایی، حمید و ابراهیم ظاهری عبده‌وند (1394)، «تأثیر جنسیت بر اشعار عامۀ بختیاری»، ویژه نامۀ آواها و نواها و اشعار عامه در فرهنگ مردم ایران، سال سوم، شمارۀ 7، صص43-69
- سرایی، جاوید و مانا سرایی(1392)، ترانه‌های کودکانه،تهران، موج، چاپ دوم.
- سفیدگر شهانقی، حمید (1393)، نوازش‌های کودکان ایران ، تهران، سورۀ مهر، چاپ اول.
- سیپک، ییری (1389)، ادبیّات فولکلور ایران، ترجمۀ محمّد اخگری، تهران، سروش، چاپ دوم.
- صادقی، علی (1386)، «ترانه‌های عامیانۀ کودکان»، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی- فرهنگ مردم ایران، صص 53- 68.
- صفوی، کوروش (1383)، از زبان‌شناسی به ادبیات، جلد اول (نظم) ، تهران، چشمه ، چاپ اول.
- عظیم جباره، ناصرو، رقیه کوهنورد (1396)، «جایگاه زن در فرهنگ عامۀ شهرستان جهرم»، فرهنگ و ادبیات عامه، سال5، شمارۀ 18، صص 132-152.
- فرکلاف، نورمن (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمۀ فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، چاپ اول.
- لاینز، جی (1391)، درآمدی بر معنی‌شناسی زبان، ترجمة کورش صفوی، تهران، علمی، چاپ دوم.
- لطفی‌پور ساعدی، کاظم (1372)، «درآمدی به سخن‌کاوی»، زبان‌شناسی، سال دوم، شمارۀ 2، صص 1- 20.
- محجوب، محمدجعفر (1387)، ادبیّات عامیانۀ ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران، چشمه، چاپ چهارم.
- مرادی، محمد (1394)، «بررسی ویژگی‌های قالبی ساختاری در ترانه‌های کودکانۀ رایج در فارس»، ادبیات و زبان‌های محلی ایران زمین، صص 83- 102.
- موسوی گرمارودی، علی (1382)، شعر کودک از آغاز تا امروز، تهران، ثالث، چاپ سوم.
- میرزایی، ارسلان و محمدهادی فلاحی (1395)، «جایگاه زنان قشقایی در ادبیات شفاهی: تحلیلی از منظر گفتمان‌شناسی انتقادی»، زبان‌شناسی گویش‌های ایرانی دانشگاه شیراز، سال اول، شمارۀ دوم، صص 122- 160.
- همایونی، صادق (1389)، زنان و سروده‌هایشان در گسترۀ فرهنگ مردم ایران زمین، تهران، گل‌آذین، چاپ اول.
- همایونی، صادق (1380)، «مردم و ترانه‌های محلی»، کتاب ماه هنر، شمارة 4، صص 34- 40.
- ----------- (1379)، ترانه‌های محلی فارس، شیراز، بنیاد فارس‌شناسی، چاپ دوم.
- یونگ، کارل گوستاو (1352)، انسان و سمبل‌هایش، صارمی، طالب، تهران، امیرکبیر، چاپ اول.