Sacrifice Ritual in Shahnameh (The story of Rostam , Esfandiyār and Siavash)

Authors
1 Ph.D. Candidate in Epic Literature / Faculty of Humanities / Isfahan University-Isfahan – Iran.
2 Professor of Persian Language and Literature / Faculty of Humanities / Isfahan University-Isfahan – Iran.
3 Associate Professor of Persian Language and Literature / Faculty of Humanities / Isfahan University-Isfahan – Iran.
Abstract
Sacrifice is a religious custom spreading among different folks and nations with various purposes. Many religious traditions recommend killing an animal in order to stay away from disaster or to avert it. Some scholars take into account that the killing a camel ordered by Esfandiyār in the story of Rostam and Esfandiyār, and also the killing of Siavash by Afrasiyab and Sorkheh due to command of Rostam are amongst the types of sacrifice. The present research which has been conducted in a fundamental way, based on library studies and descriptive-analytic method has tried to show that there is no ritual sacrifice in the story of Rostam and Esfandiyār (killing a camel by the order of Esfandiyār) and the story of Siavash (how to kill Siavash and Sorkhe). To clarify this issue, the story of Rostam and Esfandiyār and Siavash in Shahnameh has been analyzed after analyzing and defining the sacrifice custom. Finally, there is no sign of sacrifice in these two stories, and killing a camel in the story of Rostam and Esfandiyār is a kind of apotropaic magic.





Keywords

Subjects


- قرآن کریم.
- اوستا (1392). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. چ17. تهران: مروارید.
- آقاخانی ‌بیژنی، محمود و همکاران (1396). «باور بلاگردانی در قوم بختیاری». فرهنگ و ادبیات عامه. س 5. ش 14. صص 49ـ67.
- اسدی‌طوسی، ابونصر علی ‌بن‌ احمد (1393). گرشاسب‌نامه. به‌ اهتمام و تصحیح حبیب یغمایی. چ 3. تهران: دنیای کتاب.
- باقری، مهری (1389). دین‌های ایران باستان. چ 4. تهران: قطره.
- پورداوود، ابراهیم (1347). یشت‌ها. ج 1 و 2. چ 2. تهران: طهوری.
- ریگ‌ودا (1372). ترجمۀ محمدرضا جلالی ‌نائینی. چ 3. تهران: نقره.
- خالقی‌مطلق، جلال (1389). یادداشت‌های شاهنامه. ج 2ـ3. چ 1. تهران: مرکز دائرۀ-‌المعارف بزرگ اسلامی.
- خوارزمی، حمیدرضا (1392). «باور بلاگردانی در شاهنامه». فرهنگ و ادبیات عامه. د 1. ش 2. صص 1ـ24.
- رضی، هاشم (1381). دانشنامۀ ایران باستان. ج 4. چ 1. تهران: سخن.
- شعار، جعفر و انوری، حسن (1392). رزم‌نامۀ رستم و سهراب. چ 37. تهران: قطره.
- فردوسی، ابوالقاسم (1393). شاهنامه. ج 1ـ2. به کوشش جلال خالقی‌مطلق. چ 1. تهران: سخن.
- فریزر، جیمز‌جرج (1388). شاخه زرین. ترجمۀ کاظم فیروزمند. چ 6. تهران: آگاه.
- فضایی، یوسف (1348). بت‌های عرب. چ 1. تهران: عطایی.
- کزازی، میرجلال‌الدین (1384). نامۀ باستان. ج 6. چ 1. تهران: سمت.
- لسان، حسین (1355). «قربانی از روزگار کهن تا امروز». هنر و مردم. ش 167. صص 60ـ70.
- مصطفوی، علی‌اصغر (1369). اسطورۀ قربانی. چ 1. تهران: مؤلف.
- مونیک، دوبکور (1376). رمز‌های زنده جان. ترجمۀ جلال ستاری. چ 2. تهران: مرکز.
- ناس، جان‌بایر (1387). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علی‌اصغر حکمت. تهران: علمی ـ فرهنگی.
- مختاریان، بهار (1392). درآمدی بر ساختار اسطوره‌ای شاهنامه. چ 2. تهران: آگه.
- هینلز، جان‌راسل (1393). شناخت اساطیر ایران. ترجمۀ محمدحسین باجلان ‌فرخی. چ 4. تهران: اساطیر.
- واحد‌دوست، مهوش (1387). نهادینه‌های اساطیری در شاهنامه. چ 2. تهران: سروش.