Ekhtelaj in folklore and its reflection in Persian Literature

Authors
1 Master student of persion language and literature at semnan university
2 Assistant and faculty member of semnan university
3 Assistant professor of persion and literature group at semnan university
Abstract
Folklore makes up a vast part of a society’s culture and literature. To have a fine understanding of what one is looking for beliefs, culture and civilization of any society and its folklore should precisely be studied. This also can be helpful in understanding the vague and problematic areas found in old literary texts and poetry.

Of Iranian's folklore is Ekhtelaj which is considered unintentional both in ancient and modern medicine. The early people attributed what might happen a person himself, his relatives and / or properties to Ekhtelaj and made predictions which are not justifiable based on ancient and modern medicine as well as modern psychology.

Ekhtelaj was so influencing among people and their folklore that exists in all written literary works( i.e. prose and verse).This can be found in Kelileh and Demnneh,in works of old poets (e.g Khaghani, Nizami,Kamaladin Isfahani,Sa'eb Tabrizi) as well as contemporary poets (e.g.Forough Farokhzad and Gheisar Aminpour).

To collect information, survey library methods were used. The present research deals with this leading issue in Persian literature. It has been given a try to define its literal definition, discuss its idiomatic concept, elaborate on its physiological aspect and then the most important part focuses on Ekhtelaj in folklore and its reflection in Persian Literature. The study results reveal that Ekhtelaj was a main element in ancient Iranian's folklore and its occurrence would be interpreted as a case of something good and /or something unpleasant.
Keywords

Subjects


- آذرنوش، آذرتاش (1384). فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی. چ 6. تهران: نشر نی.
- ابن­سینا، شیخ­الرئیس (1390). قانون. ج سوم. ترجمۀ عبدالرحمن شرفکندی (هه­ژار). چ 13. تهران: سروش.
- اصفهانی، ابوالفضل کمال‌الدین اسمعیل (1348). دیوان. تصحیح حسین بحرالعلومی. تهران: کتابفروشی دهخدا.
- الجاجرمی، محمد (1350) مُونس­الاحرار فی دقائق­الاشعار. تصحیح میرصالح طبیبی. ج 2. تهران: سلسلۀ انتشارات انجمن آثار ادبی.
- الحسینی المدنی التتوی، عبدالرشید بن عبدالغفور (1337). فرهنگ رشیدی (دورۀ دوجلدی). تصحیح محمد عباسی. تهران: چاپ رنگین.
- الهامی، فاطمه (1385). «انعکاس باورهای عامیانه و عقاید خرافی در شعر نظامی». پیک نور. دانشگاه پیام­نور. س 5. ش 3. صص 114-104.
- امین­پور، قیصر (1389). مجموعۀ کامل اشعار. چ 5. تهران: مروارید.
- انجمن روان­پزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی Dsm-v. ترجمۀ هابایاک آوادیسیانس و همکاران (1394). تهران: رشد.
- باقری خلیلی، علی­اکبر (1383). «باورهای عامیانۀ طبی در پاره­ای از متون ادبی». پژوهش­نامۀ علوم انسانی و اجتماعی. س 4. ش 14. صص 13-15.
- بهایی، علامه شیخ بهاء­الدین محمدالعاملی (1368). اربعین. ترجمۀ شمس­الدین محمد خاتون­آبادی. چ 1. تهران: حکمت.
- تبریزی، صائب (1368). دیوان اشعار. تصحیح محمد قهرمان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- جامع­الدعوات کبیر(بی­تا). چاپ سربی. تهران.
- جرجانی، سید اسماعیل (1380). ذخیرۀ خوارزمشاهی. تصحیح و تحشیۀ محمدرضا محرری. چ 1. تهران: فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران.
- جمالی یزدی، ابوبکرمطهر (1386). فرخ­نامه. تصحیح ایرج افشار. چ 2. تهران: امیرکبیر.
- ---------------. فرخ­نامه. نسخۀ خطی شمارۀ 4951 موجود در کتابخانۀ ملک تهران.
- حکیم میسری (1366). دانشنامه در علم پزشکی. تصحیح برات زنجانی. چ 1. تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک­گیل شعبۀ تهران.
- خاقانی شروانی، افضل­الدین (1391). دیوان اشعار. تصحیح ضیاء­الدین سجادی. چ 10. تهران، زوار.
- دُنیسری، شمس­الدین محمدبن امین­الدین ایوب (1350). نوادر التّبادُر لتحفۀ البهادُر. تصحیح محمدتقی دانش­پژوه و ایرج افشار. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- دهخدا، علی­اکبر (1372). لغت­نامۀ دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- ذوالفقاری، حسن (1394). زبان و ادبیات عامه. چ 1. تهران: سمت.
- زرین­کوب، عبدالحسین (1362). یادداشت­ها و اندیشه­ها. چ 4. تهران: جاویدان.
- زواره­ای، ابوالحسن علی­بن­حسن. مکارم­الکرائم. نسخۀ خطی با شمارۀ عمومی 1577 موجود در کتابخانۀ جامع گوهرشاد آستان قدس رضوی.
- سعدی شیرازی (1389). کلیات سعدی. تصحیح محمدعلی فروغی. چ 15. تهران: امیرکبیر. 
- سلحشور، مریم (1374). «باورهای عامیانه در شعر صائب». ادبیات فارسی. پژوهشگاه علوم انسانی. ش 3. صص 135-123.
- سنایی غزنوی، ابوالمجدمجدود­بن­آدم (1368). حدیقۀ­الحقیقه و شریعۀ­الطریقه. تصحیح سید حسن مدرس رضوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- شکورزاده، ابراهیم (1346). عقاید و رسوم عامۀ مردم خراسان. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- غیبی، سید محمودرضا (1383). «فرهنگ عامه در خمسۀ نظامی». نامۀ پارسی. تهران. س 9. ش 4. صص 41-63.
- فرخزاد، فروغ (1393). دیوان اشعار. انتخاب محمد حقوقی. چ 11. تهران: انتشارات نگاه.
- کلینی، محمد (1365). کافی. ج دوم. تهران: دارالکتب­الاسلامیه.
- گنجی، مهدی و حمزه گنجی (1394). آسیب-شناسی روانی. Dsm-5. تهران: ساوالان.
- محمد حسین بن خَلف تبریزی (1342). برهان قاطع. تصحیح محمد معین. چ 2. تهران: چاپ اُفست رشیدیه.
- مشتاق­مهر، رحمان و فریبا عظیم­زادۀ جوادی (1394). «بررسی و تحلیل باورهای عامیانه در دیوان کمال­الدین اصفهانی». مطالعات ایرانی. دانشگاه شهید باهنرکرمان. س 4. ش 28. صص 229- 250.
- مصاحب، غلامحسین (1380). دائرۀ­المعارف فارسی. ج 1. تهران: امیرکبیر.
- معین، محمد (1381). فرهنگ معین (دورۀ شش جلدی). چ 19. تهران: امیرکبیر.
- منشی، ابوالمعالی نصرالله (1373). کلیله­ودمنه. تصحیح و توضیح مجتبی مینوی طهرانی. چ 12. تهران: امیرکبیر.
- میرجمال الدین حسین بن فخرالدین حسن انجو شیرازی (1359). فرهنگ جهانگیری (دورۀ دو جلدی). تصحیح رحیم عفیفی. چ 2. مشهد: مؤسسۀ چاپ و انتشارات دانشگاه مشهد.
- نظامی، الیاس­بن­یوسف (1392). خسرووشیرین. تصحیح بهروز ثروتیان. چ 2. تهران: امیرکبیر.
- نفیسی، علی­اکبر (1343). فرهنگ نفیسی. ج 1. تهران: چاپ اُفست مروی.
- هدایت، صادق (1378). فرهنگ عامیانۀ مردم ایران. چ 1. تهران: چشمه.