پراکنش غیرتصادفی مکان‏های Ø‌غرافیایی در ایران که در نام آنها «دیو» وØ‌ود دارد

Author
Shiraz University
Abstract
اجداد هندیان و ایرانیان به دو گروه از خدایان (اهورا و دیوای اوستایی) اعتقاد داشتند. در ایران دیوها از مقام خدایی به ضد خدایی تنزل مرتبه می‏یابند و اهوراها در مقام خدایی باقی می‏مانند و در هند عکس آن اتفاق می‏افتد. با توجه به سیر بسیار کند تغییر در اعتقادات و نگرش‏ها، آیا ممکن است قومی که در گذشته اعتقاد به خدایی دیوان داشته، چنان تغییر عقیده داده باشد که هیچ قرینه‏ای بر خدایی دیوان نتوان یافت؟ شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد دیوها برای قرن‏ها توسط اجداد ما پرستش می‏شده‏اند. به منظور آشکار کردن یکی از این شواهد به بررسی نام محل‏های جغرافیایی پرداخته شد. انسان‏ها برای محل زیست و عوارض طبیعی پیرامونشان نامی بر می‏گزینند. این نامگذاری‏ها تصادفی نبوده‏اند (وجه تسمیه‏ای داشته‏اند)، گرچند با گذر زمان وجه تسمیه به دست فراموشی سپرده می‌شود. «دیو» به صورت پیش‏وند و یا پسوند در ساختار نام تعدادی از روستاها، شهرها و عوارض طبیعی ایران وجود دارد. از 130 مورد نام جغرافیایی یافت شده که دیو در ساختار آنها حضور دارد، 34 مورد مربوط به دو استان‏ گیلان و مازندران است و 96 مورد دیگر در سایر نقاط کشور پراکنده شده است. این تفاوت از نظر آماری معنادار است یعنی نام‏های یافت شده به طور غیر تصادفی در دو استان شمالی کشور قرار گرفته‏اند (2=27.19, df=1, P<0.001). یافته پژوهش حاضر که نشان دهنده حضور بسیار معنی‏دار و غیر تصادفی واژه «دیو» در نام‏ محل‏های جغرافیایی مازندران و گیلان است، شایان اهمیت است و بررسی‏های بیشتری می‏طلبد.

-       ابراهیمی، معصومه (1392-آ). «بررسی سیر تحول مفهومی دیو در تاریخ اجتماعی و ادبیات شفاهی.» فرهنگ و ادبیات عامه. دورۀ 1. ش 2. صص 53-82.
-       ----------- (1392-ب). دیوشناسی ایرانی. چ 1. تهران: فرهامه.
-       اذکایی، پرویز (1385). فرهنگ مردم همدان. چ 1. همدان: دانشگاه بوعلی­سینا.
-       اصلاح عربانی، ابراهیم (1384). «گیلان در تقسیمات کشوری». کتاب گیلان. به سرپرستی ابراهیم اصلاح عربانی. ج 1. چ 3. رشت: گروه پژوهشگران ایران. صص 33-54.
-       اکبری‏ مفاخر، آرش (1391). «بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه». پژوهشنامۀ ادب حماسی. س 8. ش 14. صص 33-64. 
-       اوشیدری، جهانگیر (1371). دانشنامۀ مزدیسنا. چ 1. تهران:  نشر مرکز.
-       ایرانشان­بن­ابی­الخیر (1377). کوش‏نامه. تصحیح جلال متینی. چ 1. تهران: انتشارات علمی.
-       آموزگار، ژاله (1390). زبان، فرهنگ، اسطوره. چ 3. تهران: انتشارات معین.
-       باقری‏خلیلی، علی­اکبر و طیبه غزنوی (1391). «دیرینگی مازندران و فرهنگ مازندرانی.» مطالعات توسعۀ اجتماعی-فرهنگی. س 1. ش 1. صص 56-74.
-       بویس، مری (1376). تاریخ کیش زرتشت. ترجمۀ همایون صنعتی­زاده. ج1 . چ 2. تهران: توس.
-       بهار، مهرداد (1390). ادیان آسیایی. چ 9. تهران: چشمه.
-       -------- (1393). از اسطوره تا تاریخ. چ 8. تهران: چشمه.
-       پایگاه ملی نام‏های جغرافیایی ایران (شهریور 1395). متعلق به «سازمان نقشه­برداری کشور».
(http://gndb.ncc.org.ir/Pages/Search.aspx?d=quf8NKN2Rd99y1GbrpJz4egZgXu7jiEB&r=i1k2tofu)
-       پوراحمد جکتاجی، محمدتقی (1385). فرهنگ عامیانۀ زیارتگاه‏های گیلان. چ 1. رشت:  فرهنگ ایلیا.
-       پهلوان، کیوان (1385). فرهنگ عامۀ الاشت. چ 1. تهران: آرون.
-       تاواراتانی، ناهوکو (1393). دیو از افسانه تا واقعیت. چ 1. تهران: بهجت.
-       جعفری، یونس (1374). «واژۀ ناشناختۀ «دیو» در شاهنامه فردوسی». مجموعه­مقالات کنگرۀ جهانی بزرگداشت فردوسی. دی ماه 1369. به­کوشش غلامرضا ستوده. تهران: دانشگاه تهران. چ اول. صص 449-468.
-       چوکسی، جمشید کرشاسب (1381). ستیز و سازش زرتشتیان مغلوب و مسلمانان غالب در جامعۀ ایران نخستین سده‏های اسلامی. ترجمه نادر میرسعیدی. چ 1. تهران: ققنوس.
-       حاج سید جوادی، حسن (1384). «گیلان از پنج هزار سال پیش تا امروز». کتاب گیلان. به سرپرستی ابراهیم اصلاح عربانی. رشت: گروه پژوهشگران ایران. ج 3. چ 3. صص 17-120.
-       حیدر میرزا دوغلات، محمد (1383). تاریخ رشیدی. تصحیح عباسقلی غفاری­فرد. چ 1. تهران: میراث مکتوب.
-       خمامی‏زاده، حعفر (1384). «جغرافیای تاریخی». کتاب گیلان. به سرپرستی ابراهیم اصلاح عربانی. ج1. چ3. رشت: گروه پژوهشگران ایران. صص 469-500.
-       دهخدا، علی­اکبر (1377). لغت­نامه. چ 1. تهران: دانشگاه تهران.
-       ذوالفقاری، حسن و علی شیری (1395). باورهای عامیانۀ مردم ایران. چ 1. تهران: چشمه.
-       رساله دهات کرمان ضمیمۀ جغرافیای کرمان (1376). تصحیح محمدابراهیم باستانی پاریزی. چ 4. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-       سوریتجی، سامان (1381). قلاع باستانی مازندران. تهران: انتشارات و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور.
-       ----------- (1390). «معرفی شیوۀ تدفینی از دورۀ ساسانی در قلعۀ کنگلو واقع در سوادکوه مازندران». مطالعات باستان­شناسی. دورۀ 3. ش 2. صص 75-90.
-       شایست ناشایست(1369). تصحیح و ترجمۀ کتایون مزداپور. چ 1. تهران: علمی فرهنگی.
-       عابدیان، ابوالقاسم (1391). مازرونی نوم. چ 1. ساری: شلفین.
-       فخرالدین اسعد گرگانی (1392). ویس و رامین. تصحیح محمد روشن. چ 5. تهران: صدای معاصر.
-       فردوسی، ابوالقاسم (1363). شاهنامه. تصحیح ژول مول. چ 3. تهران: امیرکبیر.
-       فرنبغ دادگی (1390). بندهش. تصحیح و ترجمۀ مهرداد بهار. چ 4. تهران: توس.
-       کریستن‏سن، آرتور (1355). آفرینش زیانکار در روایات ایرانی. ترجمۀ احمد طباطبایی. چ1. تبریز: دانشگاه تبریز.
-       کریمان، حسین (1375). پژوهشی در شاهنامه. به کوشش علی میرانصاری. چ 1. تهران: سازمان اسناد ملی ایران.
-       کیا، صادق (1351). شاهنامه و مازندران. چ 1. تهران: بی­نا.
-       متینی، جلال (1391). «مازندران در جنگ‏های کی‏کاووس با دیوان».  گذشته و آیندۀ فرهنگ و ادب ایران. گنجینۀ 28. صص 55-98.
-       مجد خوافی (1391). روضۀ خلد. تصحیح محمد فرخ. چ 1. تهران: دانشگاه تهران.
-       محدث دهلوی، عبدالحق (1383). اخبارالاخیار فی اسرارالاابرار. تصحیح علیم اشرف­خان. چ 1. تهران: انجمن آثار مفاخر فرهنگی.
-       مستوفی، حمدالله (1389). نزهت­القلوب. تصحیح گای لیسترانج. چ 1. تهران: اساطیر.
-       ملا شیخعلی گیلانی (1352). تاریخ مازندران. تصحیح منوچهر ستوده. چ 1. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
-       ورمازرن، مارتین یوزف (1393). آیین میترا. چ 9. تهران: چشمه.
-       وندیداد (1382). تصحیح جیمس دارمستتر. ترجمۀ موسی جوان. چ 1. تهران، دنیای کتاب.
-       همای نامه (1383). تصحیح محمد روشن. چ 1. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-       یادگار زریران (1392). ترجمۀ ژاله آموزگار. چ 1. تهران: معین.
-       یزدان‏پناه‏ لموکی، طیار (1393). تاریخ مازندران باستان. چ 5. تهران: چشمه.
-       یشت‏ها (1377). تفسیر ابراهیم پورداود. ج1-2. چ 1. تهران: اساطیر.
-       گات­ها یا سرودهای آسمانی زرتشت (1361). ترجمۀ موبد فیروزآذرگشسب. بی­جا: مؤلف.