Talisman and breaking talisman in popular caulture of Jabālbārez

Author
Abstract
Talisman and breaking talisman in popular caulture of Jabālbārez
Popular culture include beliefs, customs and rituals that are common among the group of people. And has a place in everyday life. Engaging in culture as a factor to connect people that as an essential factor to influence on the character, cohesion and social solidarity, development, evolution and political change. One can not ignore the role of popular culture in finding to find personal attitudes and tastes. Talisman and breaking talisman is one aspect of popular culture. Talisman is the use of some ambiguous and strange shapes, lines and roles. The wizard writes these shapes and line on pelt and paper for a particular purpose
Jabal barez area located in Jiroft of Kerman province, has an intact popular culture for its impracticable ways and special condition. Talisman and breaking talisman is very in this area. The research is fundamental that the authors have collected the data with field work method
Keywords: folklore, Talisman and breaking talisman , Jabal barez area, Jiroft
Keywords

-اس.گریگور، آرتر (1361). اسرار طلسم و سحر و جادو دنیای ماوراء­الطبیعه انسان اولیه (بدوی). ترجمۀ پرویز نجفیانی. تهران: مؤسسۀ مطبوعاتی عطایی.
- امیرارسلان نامدار (1375). به کوشش سعید قانعی. تهران: مژگان.
-انجوی شیرازی، سید ابولقاسم و محمود ظریفیان (1371). گذری و نظری در فرهنگ مردم. چ1. تهران: اسپرک.
-ایونس، ورونیکا (1381). اساطیر هند. ترجمۀ باجلان فرخی. چ 2 تهران: اساطیر.
-آینه­دست، حورا (1393). بررسی زمینه­های اجتماعی به­­وجود آمدن طلسم و تعویذ و تأثیر آن بر جنبش سقا­خانه. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ هنر و معماری، گروه نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی.
-پروا، فرزام (1385). خرافات، فرزند ناخواندۀ فرهنگ. تهران: قطره.
-تبریزی، محمدحسین­بن­خلف (1362). برهان قاطع.  تصحیح محمد معین. تهران: امیرکبیر.
-حجت، محمد و مهتاب مهرابی­زادۀ هنرمند (1392). «نقش طلسم و جادو و برخی صنایع غریبه در داستان­های هزارویک شب». ادب و زبان. ش33. صص 105-132.
- جهانشاهی، علی و محمدحسن شمس­الدینی (1393). «ریشه‌های خرافات و کارکرد آن‌ها در فرهنگ مردم». فرهنگ و ادبیات عامه.ش 3. صص 49- 78. 
-دری، نجمه و دیگران (1392). «باورها و فرهنگ عامه در سندبادنامه». مطالعات ایرانی. ش 25. صص141-152.
-دهخدا، علی­اکبر (1362). لغت­نامه. زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران.
-رحمانیان، داریوش و زهرا حاتمی (1391). «سحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار». جستار­های تاریخی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.ش2. صص 27-44.
-رفعتی، حسین (1379). هزار مثل جیرفتی. چ1. کرمان: مرکز کرمان­شناسی.
-سعدی، شیخ مصلح­الدین (1363). بوستان. تصحیح و شرح غلامحسین یوسفی. چ 2. تهران: خوارزمی.
-شیرانی، راضیه (1388). «رویکردی نمادین و تصویری به طلسم­های ایرانی». هنرهای تجسمی نقش­مایه. ش3. صص 21-34.
-صرفی، محمدرضا (1391).  باورهای مردم کرمان. کرمان: دانشگاه شهید باهنر کرمان.
-عزیزی­فر، امیرعباس (1392). «بررسی طلسم و طلسم­گشایی در قصه­های عامیانۀ فارسی (سمک عیار، حسین کرد و امیر ارسلان نامدار)». متن­شناسی ادب فارسی. ش1. صص 83-100.
-علی­پور سعدانی، رضا و مرجان شیخ­زاده (1388). «اشیای جادویی در فرهنگ عامۀ ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه». باغ نظر. ش 11. صص53-68.
-فردوسی، ابوالقاسم (1389). شاهنامه. ج 1. به کوشش جلال خالقی مطلق. چ 3. تهران: دائرۀ­المعارف اسلامی.
-کتیرایی، محمود (1378). از خشت تا خشت. تهران: ثالث.
-گزیدۀ سروده­های ریگ­ودا (1372). به کوشش سیدمحمدرضا جلالی نائینی. چ 3. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- محجوب، محمدجعفر (1386). ادبیات عامۀ ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. چ 3. تهران: چشمه.
-موسی­پور، ابراهیم (1389). مقدمه­ای بر پژوهش دین عامیانه. تهران: جوانۀ توس.
-ناصرخسرو قبادیانی (1358). سفرنامه (برگزیده). به کوشش ذبیح­الله صفا. چ12. تهران: سپهر.
-وزیری کرمانی، احمدعلی (1385). جغرافیای کرمان به ضمیمۀ رسالۀ دهات کرمان. تصحیح و تحشیۀ محمدابراهیم باستانی پاریزی. چ 5. تهران: علم.
-هدایت، صادق (1334). فلکلر یا فرهنگ توده. مجموعۀ نوشته‌های پراکندۀ صادق هدایت. تهران: امیرکبیر.
- ________ (1356). نیرنگستان. تهران: جاودان.