Idealistic Representation of Kāveh as a Myth: the Case Study of Kāveh-ye-Āsengar Poetic Play by Sherko Bekas

Authors
-
Abstract
various purposes. Many religious traditions recommend killing animals to avoid from disaster. In order to get rid of the evil and throw it into the blood and non-blood forms, apotropaic belief is common among the people of Bakhtiari. Based on the thaughts of the Islamic religion and the Eid al- Adha, the Bakhtiari people, sacrifice animals on mountains like sheep, goats and cattle. Another reason people kill animals is to remove evil in wedding ceremony.Among other ritual, it should mention writing pray, Damband Kardan. The aim of this study is to show how and why the tradition is held and also ways of apotropaic belief with blood via killing animals in Bakhtiari tribe.By adopting descriptive –analytical research methodology, this research shows that Bakhtiari tribe follow sacrificing traditions to obey God’s sayings, but some part of it has mythological appearance and traces; such as killing animals on the top of the mountains and ornamenting animals to be killed under tree, pouring blood on the ground and putting blood on the face and head.

Keywords

ابن­بلخی (1385)، فارس ­نامه. تصحیح گای لیسترانج و ر. نیکلسون. چ 1. تهران: اساطیر.
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1374). زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه. چ 6. تهران: آثار.
الیاده، میرچا (1365). اسطورۀ بازگشت جاودانه (مقدمه بر فلسفه ­ای از تاریخ). ترجمۀ بهمن سرکاراتی. چ 1. تبریز: نیما.
بیکه­س، شیرکو (2006). دیوانی شیرکو بیکه­س، به­رگی سیهه­م، چاپی یه­که­م. کوردستان/ سلیمانی [سلیمانیه]:  سه­ر­ده­م (نسخۀ pdf).
جوانشیر، ف.م. (1380)، حماسۀ داد (محتوای سیاسی شاهنامه). چ 1. تهران: جامی.
حسینی قزوینی، شرف­الدین فضل­الله (1383). المعجم فی آثار ملوک العجم. به­ کوشش احمد فتوحی نسب. چ اول. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
خوشحال دستجردی، طاهره و محمد چهار‌محالی (1389). «بازتاب اسطورۀ کاوه در داستان کوتاه رجل سیاسی جمال­زاده». جستارهای ادبی. ش 170. صص 119ـ146.
-دوستخواه، جلیل (1370). «کاوۀ آهنگر به روایت نقالان». ایران­نامه. ش 37. صص 122-144.
رستگار فسایی، منصور (1379). اژدها در اساطیر ایران. چ دوم. تهران: توس.
شجاعی­زند، علی­رضا (1382). برهۀ انقلابی در ایران. چ اول. تهران: عروج.
طاهر، ئامر (2006). نیما یوشیج و عه­بدوللا گۆڕان(نوێکردنه­و ه و دابڕان).چاپی یه­که­م. کوردستان/ هه­ولێر: سپیرێز.
طبری، محمدبن جریر (1375). تاریخ طبری. ترجمۀ ابوالقاسم پاینده. چ پنجم. تهران: اساطیر.
فردوسی، ابوالقاسم (1390). شاهنامه. به کوشش سعید حمیدیان. چ هجدهم. تهران: قطره.
قدیانی، عباس (1392)، تاریخ کامل ایران­زمین (از پادشاهان افسانه­ای تا پایان دوره­ی پهلوی). ج 1. چ سوم. تهران: آرون.
گردیزی، ابوسعید عبدالحی­بن­ضحاک­بن­محمود (1384). زین­الاخبار. تصحیح رحیم ملک­زاده. چ اول. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
محمدپور، محمدامین و عبدالله حسن­زاده میرعلی (1393). «افسانۀ کاوه نماد پیروزی در تاریخ ملی ایران». جامعه­شناسی تاریخی. دوره 6. ش 1. صص 73ـ92.
معصومی، هادی (1388). بررسی قابلیت­های نمایشی اسطورۀ فریدون و کاوۀ آهنگر و قیامشان علیه ضحاک ستمگر جهت تبدیل به فیلمنامۀ فیلم تلویزیونی. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
مقدسی، مطهر­بن­طاهر (1381). آفرینش و تاریخ. ج 4-6. با مقدمه، ترجمه و تعلیقات محمد‌رضا شفیعی کدکنی. چ دوم. تهران: آگاه.
ملک­زاده، مهدی (1383). تاریخ انقلاب مشروطیت ایران. ج 1. تهران: سخن
موسوی، سیدکاظم و اشرف خسروی (1388). «کاوه آهنگری فرودست یا خدایی فرودآمده». شعر پژوهی (بوستان ادب دانشگاه شیراز). دورۀ 1. ش­­ 1. صص 147ـ160.
مهین­فر، سیاره (1383)، اسطورۀ حماسۀ ضحاک و فریدون. چ 1. تهران: قصه.
میرخواند (1380).تاریخ روضة­الصّفا. ج 1. تصحیح و تحشیۀ جمشید کیانفر. چ 1. تهران: اساطیر.