An analysis of Two Folkloric Tales of Doshman Ziari Region Based on The Mythical Criticism

Authors
Abstract
Folkloric fictions are considered as part of cultural heritage of every nation that reflects customs, ideas, traditions, and world view of each nation. Sometimes mythical, cultural and sociological themes are placed in their deep structure. In the recent centuries with growth of technology, many of these oral fictions are going to be endangered, it is important that these fictions be recorded and analyzed before death of their narrators, as far as possible. So, in this study, some fictions of Doshman Zeyari region have collected with field study research methodology and then have analyzed based on mythical, cultural and sociological deep structure. Some mythical, cultural and sociological themes in these fictions are the woman valuable place, emergence of heroin, the battle of drought dragon with rainy year, the relation of horse and moon with fertility, existence of the universe from the cosmic egg, the growth of plant of God’s blood and revealing the secret of slain by the reed that has grown from the blood of slain. On the other hand, we can see the theme of discussed tales in other folkloric tales such as: "Girl and yellow cows "," Mah‌Pishani "," Ajah k m hoo "," Smiling flower "," The secret of the beautiful reed ","The Girls of pomegranate "and" Orange and bergamot "

Keywords

- آیدنلو، سجاد (1387). « پهلوان­بانو». مطالعات ایرانی. س 7. ش 13. صص 11-24.
- استراوس، لوی و دیگران (1381). جهان اسطوره­شناسی. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: مرکز.
- الیاده میرچا (1372). رساله در تاریخ ادیان.ترجمۀ جلال ستاری. تهران: سروش.
- انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1359). دختر نارنج و ترنج. تهران: امیرکبیر.
- ایونس، ورونیکا (1375). اساطیر مصر. ترجمۀ محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
- پروناستیوارد (1381). اساطیر رم. ترجمۀ باجلان فرخی. تهران: اساطیر و مرکز بین­المللی گفت­و­گوی تمدن­ها.
- حصوری علی(1380). سیاوشان. تهران: چشمه.
- داد، سیما (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
- دیکسون کندی، مایک (1385). دانشنامۀ­ اساطیر یونان و روم. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: طهوری.
- سرکاراتی، بهمن (1378). سایه­های شکارشده. تهران: قطره.
- فریزرجیمز جرج (1384). شاخۀ زرین: پژوهشی در جادو و دین. ترجمۀ کاظم فیروزمند. تهران: آگاه.
- قوجق، یوسف و دیگران (1391). نود افسانه برای نوجوانان. تهران: بنفشه.
- کندیمایک، دیکسون (1385). دانشنامۀ اساطیر یونان و روم. ترجمۀ رقیه بهزادی. تهران: طهوری.
- گریمال، پی­یر (1381). اسطوره‌های بابل و ایران باستان. ترجمۀ ایرج علی­آبادی. تهران: علمی فرهنگی.
- --------- (1347). اساطیر یونان و روم. ترجمۀ احمد بهمنش. تهران: دانشگاه تهران.
- محمدی، علی و دیگران (1394). «مناظرۀ رز با میش». پژوهش­های نقد ادبی و سبک­شناسی. ش1. صص 163-.176.
- مختاریان، بهار (1386). «الگوی پیشنهادی رده­بندی داستان­های پریان بر بنیاد اسطوره­ها». نامۀ انسان­شناسی. س 4. ش 8. صص 119-139.
-.................... (1389). درآمدی بر ساختار اسطوره­ای شاهنامه. تهران: آگه.
- مزداپور، کتایون (1354). «نشان­های زن­سروری در چند ازدواج قصه در شاهنامه». فرهنگ و زندگی. ش 19-20. صص 94-121.
- صبحی مهتدی، فضل­الله (1386). افسانه­های کهن ایران. به کوشش محمد قاسم­زاده. تهران: هیرمند.
- مینوی ­خرد (1354). ترجمۀ احمد تفضلی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- نظامی، الیاس­بن­یوسف (1378). اقبال­نامه. تصحیح حسن وحید دستگردی. به­ کوشش سعید حمیدیان. چ 4. تهران: قطره.
- واحددوست، مهوش (1387). نهادینه­های اساطیری در شاهنامۀ فردوسی. تهران: سروش.
- ویدن گرن، گئو (1377). دین­ های ایران. ترجمۀ منوچهر فرهنگ. تهران: آگاهان ایده.
- یشت­ ها (1377). به کوشش ابراهیم پورداود. تهران: اساطیر.
- www.ravi.blogsky.com (acc: 28/02/95)  
- www.Imperia.ir (acc: 27/02/95).