Survey and comparison of storytelling in Samak e Ayyar with three folk tales

Author
Abstract
This study tries to investigate storytelling manner in Samak – e – Ayyar in comparison with three other folk tales entitled (Darabnameh,Abou moslemnaeh Eskandarnameh e naghali).To achieve this goal and according to Chapman, the rate of narrator participation in Samak -e –Ayyar story besides some special stylistic features in this genre ( language , colloquial atmosphere , irony and humor) have been analyzed and compared with other stories. The results show that presence and participation of narrator while describing the place, temporal conciseness and person descriptions in Samak – e – Ayyar and Darab Nameh are more prominent in comparison with the other works. Also, participation manner of storyteller in Samak – e – Ayyar , primary templatic propositions , inter textual templatic propositions differ from Aboumoslemnameh and Eskandarnameh naghali. It is important however to say that the manner of Darab Nameh is to some extent placed between that of Samak -e –Ayyar Aboumoslemnameh and Eskandarnameh naghali.

Keywords

- ارجانی، فرامرزبن­خداد (1385). سمک عیار. تصحیح پرویز ناتل خانلری. 5 ج. تهران: آگاه
- بلوکباشی، علی (1385). «نقالی». دائرالمعارف کتابداری و اطلاع­رسانی. زیر نظر فریبرز خسروی. تهران: سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
- بیغمی، محمد (1338). داراب­ نامه. تصحیح ذبیح­الله صفا. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- تولان، مایکل جی (1383). درآمدی نقادانه زبان ­شناختی بر روایت. ترجمۀ ابوالفضل حری. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
- پرینس، جرالد (1391). روایت ­شناسی. ترجمۀ محمد شهبا. تهران: مینوی خرد.
- حدادی، الهام (1390). «درآمدی بر روایت­شناسی در حوزۀ نقد ادبی با مروری بر داستان­های کلاسیک و مدرن فارسی». نامۀ نقد (مجموعه ­مقالات نخستین همایش ملی نقد و نظریه ادبی در ایران). به کوشش محمود فتوحی. تهران: کتابخانۀ نشر.
- خدادادی، فضل­الله و دیگران (1393). «بررسی مؤلفه­های ابعادشناختی راوی همه­چیزدان در ادبیات داستانی». ادبیات معاصر پارسی. ش 4. صص 117-143.
- ذکاوتی قراگوزلو، علیرضا (1382). «اسکندرنامۀ نقالی و جایگاه آن در داستان­های عامیانه». آینۀ­ میراث. ش 3. پیاپی22. صص 173-178.
- ریمون­کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمۀ ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر.
- صفا، ذبیح­الله (1367). تاریخ ادبیات ایران. ج2. تهران: فردوسی.
- --------- (1368) «اشاره­ای کوتاه به داستان­گزاری و داستان­گزاران تا دوران صفوی». ایران­ شناسی. ش 3. صص 463-471.
- طرسوسی، ابوطاهر (1380). ابومسلم ­نامه. تصحیح حسین اسماعیلی. 4 ج. تهران: معین/ قطره.
- غلامرضایی، محمد (1393). «بحثی در باب سبک­شناسی سمک ­عیار». تاریخ ادبیات. ش 3/63. صص 189-208.
- فتوحی، محمود (1379). نقد خیال: نقد ادبی در سبک هندی. تهران: روزگار.
- محجوب، محمدجعفر (1382). ادبیات عامیانۀ ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: سخن.
- مارزلف، اولریش (1385). «گنجینه­ای از گزاره­های قالبی در داستان عامیانۀ حسین­کرد شبستری». قصۀ حسین­ کرد شبستری. به کوشش ایرج افشار و مهران افشاری. تهران: چشمه.
- منوچهر حکیم (1327). اسکندرنامه. تهران: علمی.
- واع‍ظ ک‍اش‍ف‍ی‌ س‍ب‍زواری‌، ح‍س‍ی‍ن‌ (1350). ف‍ت‍وت‌ن‍ام‍ۀ‌ س‍ل‍طان‍ی. ‌ب‍ه ‌اه‍ت‍م‍ام‌ م‍ح‍م‍دج‍ع‍ف‍ر م‍ح‍ج‍وب‌. ت‍ه‍ران‌: بنیاد فرهنگ ایران‏‫.
- میرصادقی، جمال (1387). راهنمای داستان­ نویسی. تهران: سخن.
- یاوری، هادی (1390). از قصه به رمان (بررسی امیرارسلان به­ منزلۀ متن گذار از دوران قصه به عصر رمان). تهران: چشمه.