Iranian Heroic Pattern (With a Criticism on Heroic Patterns)

Authors
Abstract
So far several models have been proposed in order to systematically classify hero`s replicable life in heroic narratives around the world. These models, except for some few cases of difference, are very similar to each other. After the introduction and criticism of Hero patterns available, this study compares and contrasts the most famous and comprehensive ones as examples for Rustam`s life events. It shows that many parts of these patterns do not match with the most prominent representative of the idea of "world champion" and beyond that with the life structure of heroes Sam`s Clan and it is needed to design a native pattern to classify overall life structure of Iranian heroes. Therefore, the authors have determined the life structure of five first Iranian champions i.e. Garshasp, Nariman, Sam, Zal and Rustam and have shown their replicable parts. Accordingly, they have suggested a new pattern of Iranian heroes' life that consists of five distinct sections of characteristics of hero`s parents, amazing properties of the hero from birth and childhood, departure for battle, love and marriage, and finally guilt and death.
Keywords

منابع
- آموزگار، ژاله (1373). «گرشاسب در پیشگاه اورمزد؛ نمونه­ای از داوری در فرهنگ ایران باستان». کلک. ش 54. صص 9-16.
- آموزگار، ژاله و احمد تفضلی (1375). اسطورۀ زندگی زرتشت. تهران: چشمه/ بابل: آویشن.
- آیدنلو، سجاد (1379). «اسفندیار و رویین­تنی او در شاهنامه». شعر. ش 28. صص 42-47.
- اتونی، بهروز (1390). «پاگشایی قهرمان در حماسه ­های اسطوره­ای». ادب­ پژوهی. ش 16. صص 81ـ. 105.
- اسدی، ابونصر علی‌بن‌احمد (1354). گرشاسب­ نامه. تصحیح حبیب یغمایی. چ دوم. تهران: طهوری.
- اسلامی ندوشن، محمدعلی (1374). زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه. تهران: آثار.
- امیدسالار، محمود (1361). «راز رویین­تنی اسفندیار». ایران­ نامه. ش 2. صص 245-281.
- -------------- (1388). «زندگی­نامۀ پهلوانی و وحدت ادبی روایات شاهنامه». پاژ (ویژه ­نامۀ فردوسی). س2. ش 7 - 8. صص 19-42.
- امینی، محمدرضا (1381). «تحلیل اسطوره قهرمان در داستان ضحاک و فریدون بر اساس نظریه یونگ». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. ش34. صص 53-64.
- انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1354). مردم و شاهنامه. تهران: مرکز فرهنگ مردم رادیو تلویزیون ملی ایران.
- ایرانشاه‌بن‌ابی­الخیر (1370). بهمن‌نامه. تصحیح و مقدمۀ رحیم عفیفی. تهران: علمی و فرهنگی.
- بررسی دستنویس م. او. 29، داستان گرشاسب، تهمورس و جمشید، گلشاه و متن­های دیگر (1378). به‌کوشش کتایون مزداپور. تهران: آگاه.
- پراپ، ولادیمیر (1368). ریخت­ شناسی قصه‌های پریان. ترجمۀ فریدون بدره­ای. تهران: توس.
- خالقی مطلق، جلال (1367). «ببر بیان؛ رویین­تنی و گونه­های آن». بخش دوم. ایران­نامه. ش 23. صص 382-416.
- -------------- (1372). «یکی داستان است پر آب چشم». گل­رنج ­های کهن. به‌کوشش علی دهباشی. تهران: مرکز.
- خطیبی، ابوالفضل (1373-1374). «راوی و روایت مرگ جهان­پهلوان در شاهنامه». زبان و ادبیات فارسی. ش 6 - 8. صص 133-146.
- خوارزمی، حمیدرضا و دیگران (1392). «تکوین و تحول قهرمانان در گذر از اسطوره به حماسه». ادبیات عرفانی و اسطوره ­شناختی. س 9. ش33. صص 63-85.
- دستنویس م. او 29: داستان گرشاسب، تهمورس و جمشید، گلشاه و متن­های دیگر (1378). ترجمۀ کتایون مزداپور. تهران: آگاه.
- روایت پهلوی (1367). ترجمۀ مهشید میرفخرایی. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- زراتشت­نامه (1338). منسوب به زردشت بهرام پژدو. تصحیح فردریک روزنبرگ. به‌کوشش محمد دبیرسیاقی. تهران: طهوری.
- سام‌نامه (1386). تصحیح میترا مهرآبادی. تهران: دنیای کتاب.
- سرکاراتی، بهمن (1385). سایه­ های شکارشده (گزیدۀ مقالات فارسی). تهران: طهوری.
- شایگان­فر، حمیدرضا (1386). نقد ادبی. چ سوم. تهران: دستان.
- شکرایی، محمد (1392). «تقدیر قهرمان­شدن با تولد نمادین در اسطوره و افسانه». ادب­پژوهی. ش26 . صص 95-117.
- شیبانی، آمنه و دیگران (1390). زال و اسطوره کودک رهاشده. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند.
- طاهری، محمد و حمید آقاجانی (1392). «تبیین کهن­الگوی سفر قهرمان، بر اساس آرای یونگ و کمپل در هفت­خان رستم». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی. س 9. ش32. صص 103-122.
- طومار کهن شاهنامۀ فردوسی (1374). به کوشش جمشید صداقت­نژاد. تهران: دنیای کتاب.
- طومار نقالی شاهنامه (1391). به‌کوشش سجاد آیدنلو. تهران: به­نگار.
- فاتحی، اقدس و دیگران (1391). «مقایسۀ رویین­تنی و چشم آسیب­پذیر اسفندیار در
متن­های فارسی میانۀ پهلوی و شاهنامۀ فردوسی». جستارهای ادبی. ش 177. صص 25-60.
- فرامرزنامه (1382). تصحیح مجید سرمدی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه. تصحیح جلال خالقی مطلق. تهران: مرکز دائرۀ‌المعارف بزرگ اسلامی.
- قربان­صباغ، محمودرضا (1392). «بررسی ساختار در هفت­خان رستم: نقدی بر کهن الگوی سفر قهرمان». جستارهای ادبی. ش180. صص 27-56.
- کمبل، جوزف (1386). قهرمان هزارچهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. چ دوم. مشهد: ضریح آفتاب.
- کریستن­سن، آرتور (1336). کیانیان. ترجمۀ ذبیح­الله صفا. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- گرین، ویلفرد و دیگران (1383). مبانی نقد ادبی. ترجمۀ فرزانه طاهری. چ سوم. تهران: نیلوفر.
- مختاریان، بهار (1389). «تهمینه (تهمیمه) کیست؟». درآمدی بر ساختار اسطوره­ای شاهنامه. تهران: آگه. صص 35-62.
- هفت­ لشکر (طومار جامع نقالان) (1377). تصحیح مهران افشاری و مهدی مداینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- واحددوست، مهوش و علی دلائی میلان (1390). «بررسی ساختاری خان و هفت‌خان در شاهنامه و اسطوره‌ها و حماسه‌های دیگر». فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی. س 19. ش 71. صص 137- 160.
- Dundes, Alan. (1968). Every Man His Way: Reading in Cultural Anthropology. Englewood Cliffs. N. J.: Prentice-Hall.
- Lord Raglan. (1956). The Hero: a Study in Tradition, Myth, and Drama. New York: Vintage Books.
- Rank, Otto. (1909). The Myth of the Birty of the Hero: a Psychological Interpretation of Mythology. New York: The Journal of Nervous and Mental Desease Publishing Company.
- Rensma, Ritske. (2009). The Innateness of Myth: A New Interpretation of Joseph Campbell s Reception of C.G.Juny. New York: Continunm.
- Segal, Rabert Alan. (1999). Theorizing about Myth. Library of Congress Cataloging – in – Publication Data.
 - Tylor, Edward. (1871). Primitive Culture. 1st ed. London: Murray.