Investigation of work songs and poems in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad

Authors
Abstract
Work Songs during the work have a great extent .Several examples of these songs can be observed among the farmers, stockbreeders and weavers. These songs make the work space free from the monotony and strictness alleviating the tiredness and exhausting pain of work, and reinforce the men and women effort, resulting in movement sensation and hope during the work. The composed poems in the field of work and business in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, form at large scale the literature of this area. In the environment of work, men and women from Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad have had the poem in tune with someone who was doing the work. This kind of poem has had an appropriate music and sensation. They are anonym composers who compose these songs to show their happiness, sorrows, loneliness, and pains. These songs have had an important role in transferring the cultures; rituals and manners between the generations. In the rural and tribal society of this area, there have been some works such as farming, rice milling, milking and dyeing where the workers composed songs to have the pleasure and fun. This article tries to consider and analyze the agricultural songs (rice milling, rice farming), livestock songs, breeding and knitting songs.
Keywords

الف) منابع کتبی:
- احمدپناهی سمنانی، محمد (1369). شعر کار در ادب فارسی. تهران: مؤلف.
- ---------------------- (1379). دوبیتی‌های بومی‌سرایان ایران. تهران: سروش
- ----------------------(1382). ترانه‌های ملی ایران. تهران: علم.
- ----------------------(1383). ترانه و ترانه‌سرایی در ایران. تهران: سروش.
- انجوی شیرازی، ابوالقاسم (1371). گذری و نظری بر فرهنگ مردم. تهران: اسپرک.
- تمیم‌داری، احمد (1390). فرهنگ عامه. تهران: مهکامه.
- حنیف، محمد (1386). «آواهای کار اقوام و همبستگی ملی». فرهنگ مردم ایران. ش 11. صص 37-50.
- ذوالفقاری، حسن و لیلا احمدی کمرپشتی (1388). «گونه‌شناسی بومی‌سرودهای ایران». ادبپژوهی. ش 7 - 8. صص 143-170.
- رزمجو، حسین (1370). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
- زرین‌کوب، عبدالحسین (1371). شعر بی‌دروغ، شعر بی‌نقاب. تهران: انتشارات علمی.
- سعدی، مصلح‌بن‌عبدالله (1392). گلستان. تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: خوارزمی.
- صفری، ظاهری و ابراهیم جهانگیر (1388). «بررسی ترانه‌های کار در عشایر بختیاری». فصلنامۀ فرهنگ مردم. ش 31 - 32. صص 169-182.
- طاهری بویراحمدی، سیمین (1384). فرهنگ عامیانۀ مردم کهگیلویه و بویراحمد. تهران: سخن.
- غفاری، یعقوب (1362). نمونه‌ای از اشعار محلی استان کهگیلویه و بویراحمد. یاسوج: امیر.
- قنبری عدیوی، عباس (1390). «گونۀ ترانه در ادبیات عامۀ بختیاری». ادبیات و زبان‏های محلی ایرانزمین. ش 1.ص 165.
- مجیدی ‌کرایی، نورمحمد (1371). تاریخ و جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد. تهران: علمی.
- ------------------ (1381). مردم و سرزمین کهگیلویه و بویراحمد. تهران: بازتاب اندیشه.
- هدایت، صادق (1385). نوشته‌های پراکنده. تهران: آزادمهر.
- همایونی، صادق (1371). فرهنگ مردم سروستان. مشهد: آستان قدس رضوی.
ب) مصاحبه‌ها:
1. اقبالیان، غلامشاه (80 ساله). روستای آرو گچساران. بی‏سواد. چوپان. فروردین 1394.
2. بشر، پریجان (75 ساله). منطقۀ عشایری دره‏بید کهگیلویه. بی‌سواد. خانه‌دار. فروردین 1394.
3. تنی، اسماعیل (70ساله). دالون کهگیلویه. ابتدایی. دامدار. اسفند1393.
4. بهرامی، حسن (45 ساله). گچساران. معلم. بهمن 1393.
5. تابان، ماه‏زاده (60 ساله). کوشک کهگیلویه. بی‏سواد. خانه‏دار. اسفند 1393.
6. تراز، شیرین (70 ساله). لیکک کهگیلویه. بی‏سواد. خانه‏دار. اسفند 1393.
7. جهانی، علی (75 ساله). دم عباس کهگیلویه. بی‌سواد. کشاورز و دامدار. اسفند 1393.
8. رزمجو، محمد (80 ساله). دهدشت. بی‏سواد. کشاورز. خرداد 1394.
9. روان‏گرد، جان‌خانم (75 ساله). شهسوار کهگیلویه. بی‏سواد. خانه‏دار. خرداد 1394.
10. شجاعی، محمدعلی (80 ساله). لیکک کهگیلویه. بی‏سواد. دامدار. اسفند 1393.
11. قاسمی، خدیجه (70 ساله). آرو گچساران. بی‏سواد. خانه‏دار. اسفند 1393.
12. رزمخواهی، صولت (75 ساله). دهدشت. بی‌سواد. خانه‌دار. فروردین 1394.
13. نورالدینی، جانگلی (60 ساله). اکبرآباد بویراحمد. بی‌سواد. خانه‌دار. اسفند 1393.
14. نورالدینی، هادی (50 ساله). دیشموک کهگیلویه. معلم. اسفند 1393.