Charbeyti; the Continuation of Traditional Oral Poems

Author
Abstract
Tetrastichous is a sort of common oral poetry in the villages of Khorasan, which can be considered the developing form of those three hemistich or tetrastichous of Sassanian's periods. This paper, by searching different evidences, indicates, that this type of poem in its early stages has been only a syllable, and by emergence of iambic poetry has enjoyed rhythm. By comparing 2000 of written Tetrastichous and variety of recorded cases in the villages of Khorasan, the structure of repeating this type of poem has also been specified that we will point to some of these evidences. Also, we will discuss about the structure of these Tetrastichouses and specify the reason of this oral tradition’s continuity; a tradition that still exists among the rural poets and musicians. At the depth of the discussion, we will discuss indissoluble link of this type of poem with music. In the section of outside form, we will indicate the variation of rhyme in this type of popular poem, and finally, we will point, in the domain of thought and emotion, to the reasons of shaping this type of poem, especially among the villagers and the masses
Keywords

Subjects


- احمد پناهی سمنانی، محمد (1383). ترانه و ترانه‌سرایی در ایران. تهران: سروش.
- اخوان ثالث، مهدی (1369). بدایع و بدعت‌ها و عطا و لقای نیما یوشیج. چ 2. تهران: بزرگمهر.
- بهار، محمدتقی (1334). تاریخ تطور شعر فارسی. به کوشش تقی بینش. مشهد: بی‌نا.
- بویس، مری و جورج فارمر (1368). دو گفتار دربارۀ خنیاگری و موسیقی ایران. ترجمۀ بهزاد باشی. تهران: آگاه.
- تمیم‌داری، احمد (1390). فرهنگ عامه. تهران: مهکامه.
- خزاعی، حمیدرضا (1385). افسانه‌شعرها. مشهد: ماه‌جان.
- خوشدل، محمدرضا (1375). ادبیات شفاهی روستاهای تربت حیدریه. مشهد: خاتم.
- دانایی برومند، مریم (1376). نوشته‌های فراموش‌شدۀ صادق هدایت. تهران: نگاه.
- دیویدسن، الگا (1378). شاعر و پهلوان در شاهنامه. ترجمۀ فرهاد عطایی. تهران: تاریخ ایران.
- زرقانی، سیدمهدی (1388). تاریخ ادبی ایران و قلمرو زبان فارسی. تهران: سخن.
- ------------- (1390). بوطیقای کلاسیک؛ برسی تحلیلی انتقادی نظریۀ شعر در منابع فلسفی. تهران: سخن.
- سیپک، ییری (1384). ادبیات فولکلوریک ایران. ترجمۀ محمد اخگری. چ 1. تهران: سروش.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1384). موسیقی شعر. چ 8. تهران: آگاه.
- طبیب‌زاده، امید (1390). «وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز». مجموعه مقالات اولین هم‌اندیشی شعر فارسی و زبان‌شناسی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
- فاضل، علی (1387). مقدمه و تصحیح روضهالمذنبین و جنهالمشتاقین. ابونصر احمد جام نامقی. چ 3. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ----------- (1387). مقدمه و تصحیح مفتاح‌النجات. ابونصر احمد جام نامقی. چ 3. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مودودی، محمد‌ناصر و زهرا تیموری (1384). گزیده‌ای از ادبیات شفاهی تایباد. مشهد: ماه‌جان.
- میهن‌دوست، محسن (1380). کله‌فریاد؛ ترانه‌هایی از خراسان. تهران: گل‌آذین.
- ناصح، محمدمهدی (1373). شعر دلبر؛ دوبیتی‌های عامه بیرجندی. چ 1. مشهد: محقق.
- ------------ (1377). دوبیتی‌های عامیانۀ بیرجندی. دفتر دوم: شعر نگار. چ 1. مشهد: محقق.
- نصیری جامی، حسن (1380). ترانه‌های کهن شرقی. مشهد: محقق.
- نفیسی، سعید (1376). دیوان رودکی سمرقندی. بر اساس نسخۀ براگینسکی. چ 2. تهران: نگاه.
- وحیدیان کامیار، تقی (1390). بررسی منشأ وزن شعر فارسی. چ 4. مشهد: به‌نشر.