The Place of Family and Woman in Bakhtiari Proverbs

Authors
Abstract
Examining proverbs can be influential to know different aspects of every culture because the culture of every nation and group is illustrated in its proverbs. The goal of this research is to study the position of family and woman in Bakhtiari proverbs with Feminism critical view. The research methodology is to analyze qualitative content. In these proverbs, women have supreme, inferior and equal position with men. When we talk about private matters, women are holy creatures and superior to men. In public and social proverbs, women are inferior to men. In general proverbs, women’s positions are equal to those of men. In most proverbs, men are dominant, and desirable ideas in the society are institutionalized for men. Marriage, criticizing polygamy, knowledge before marriage, ways to know spouse, and family related subjects are reflected in these proverbs.
Keywords

- آبوت، پا ملا و کلر والاس (1387). جامعه‌شناسی زنان. ترجمۀ منیژه نجم عراقی. چ 5. تهران: نشر نی.
- استریناتی، دومینیک (1392). مقدمه­ای بر نظریه­های فرهنگ عامه. ترجمۀ ثریا پاک‌نظر. چ1. تهران: فروردین.
- اعزازی، شهلا (1385). فمینیسم و دیدگاه­ها (مجموعه مقالات). تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- باقری، خسرو (1382). مبانی فلسفی فمینیسم. چ 1. تهران: دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
- تمیم‌داری، احمد (1393). فرهنگ عامه. چ 3. تهران: مهکامه.
- ذوالفقاری، حسن (1387). «تفاوت کنایه با ضرب­المثل». دوفصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش 10. صص 109-113.
- ــــــــــــــــــ (1386). «هویت ایرانی و دینی در ضرب‌المثل­های فارسی». فصلنامۀ مطالعات ملی. س 8.. ش 30. صص 27-52.
- رضایی، حمید و ابراهیم ظاهری عبده‌وند (1392). «تصویر زن در قصه­های عامه فرهنگ بختیاری». زن در فرهنگ و هنر. دورۀ 5. ش2. صص 239-260.
- رفیع‌پور، فرامرز (1384). تکنیک­هایخاصتحقیق. تهران: شرکت سهامی.
- روح‌الامینی، محمود (1382). گرد شهر با چراغ در مبانی انسان­شناسی. تهران: عطار.
- زاهدی، کیوان و سمیه ایمانی (1391). «زن در ضرب­المثل­های انگلیسی: رویکرد تحلیلی انتقادی گفتمان». نقد زبان و ادبیات خارجی. ش 7 (پیاپی 65). صص 81-113.
- ساروخانی، باقر (1391). مقدمه­ای بر جامعه­شناسی خانواده. تهران: سروش.
- ــــــــــــــــــ (1386). «فولکلورشناسی از روش تا معنی». فرهنگ مردم ایران. ش 10. صص 9-16.
- سبیلی، کریس (1385). درآمدی بر نظریه­های فمینیستی، چیستی فمینیسم. ترجمۀ محمدرضا زمردی. چ 1. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- صالح­پور، اردشیر و زینت صالح­پور (1385). فرهنگ زبانزدهای مشترک قوم لر. تهران: نشر مؤلف.
- فربد، محمدصادق (1383). درآمدی بر نظام خویشاوندی. تهران: پشوتن.
- قنبری عدیوی، عباس (1381). امثال و حکم بختیاری. چ 1. شهرکرد: ایل.
- کوئن، بروس (1378). درآمدی به جامعه­شناسی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: توتیا.
- محمدپور، احمد و دیگران (1391). «مطالعۀ تفسیری بازنمایی زن در ضرب­المثل­های کردی». زن در فرهنگ و هنر. دورۀ 4. ش 3. صص 65-83.
-محسنی، منوچهر (1379). مقدمات جامعه­شناسی. تهران: دوران.
-معصومی، محسن و ویدا رحیمی‌نژاد (1391). «زن و ضرب­المثل­های جنسیتی». فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سنندج. س 4. ش 11. صص 135-158.
-مقال، محمود (1368). روستای ما. ترجمۀ توفیق سبحانی. تهران: سروش.
-مکاریک، ایرناریما (1384). دانشنامۀ نظریۀ ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.