Content Analysis of Folk Couplets of Savadkouh

Authors
Abstract
Theme as the central thought and the main word of the artist is interpreted in the text and content. Theme is the main essence of literary work that illuminates the direction of thought and idea of its author. Couplet is one of the most pleasing Persian poetry forms with chiliad written history. Perhaps its oral history is even older. This form, along with the Persian traditional poetry, has grown in different languages of Iran. One of these languages, namely “Mazandarani” has a remarkable literature itself.In this article, the themes of two hundred folk couplets of Savadkouh (a city in Mazandaran) have been analyzed. The findings indicated that most of the themes are socially-oriented.the study analyzes seven themes in two-hundred couplets.the themes are: pain of love, sorrow of nostalgia, curse, complaints of young ladies for imposed marriages, as well as dissatisfaction with the fortune and luck, compulsory military service and the complaint of lover from beloved. Most of the couplets are monologues, which have been composed for the regret and reminiscence of the past days. Some of the important factors leading these couplets are analogy, rivalry, treason, financial poverty, illiteracy, hard work in strange lands, system of lord and vassal or mastery system, denial of other cultures, and cultural hybridity.
Keywords

منابع
الف) منابع کتبی:
- ایزدی، ام‌البنین (1392). تحلیل انواع درون‌مایه در غزلیات طالب آملی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی. به راهنمایی مسعود روحانی. دانشگاه مازندران.
- بافقی، وحشی (1388). دیوان اشعار. تصحیح حسین نخعی. تهران: امیرکبیر. چ دهم.
- بهار، محمدتقی (1371). بهار و ادب فارسی. به کوشش محمد گلبن. تهران: نشر جیبی. چ سوم.
- بی‌نام (شنبه 20 خرداد 1391). «مروری بر پروندۀ 87 سالۀ سربازی در ایران». روزنامه بازار کار. س 12. ش 697. ص 11.
- جوادیان کوتنایی، محمود (1370). «ادبیات شفاهی مازندران 1، ترانه‌ها». مجموعه مقالات در قلمرو مازندران. به کوشش حسین صمدی. ج 1. بابل: نقش جهان. صص150-200.
- حافظ، شمس‌الدین محمد (1368). دیوان اشعار. به تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: اساطیر.
- درویشی، محمدرضا (1363). بیست ترانۀ محلی فارس. تهران: چنگ.
 
- دشتستانی، فائز (1374). ترانه‌های فائز. تصحیح مهروش طهوری. تهران: قدیانی.
- ذبیحی، علی (1391). «ترانه‌های مردمی ‌مازندرانی». فصلنامۀ فرهنگ. ش 5. صص122-143.
- رزمجو، حسین (1370). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
- سجادی، ضیاءالدین (1375). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری. چ سوم
- _________ (1383). مقدمه‌ای بر مبانی عرفان و تصوف. تهران: سمت. چ دهم.
- شفق، مجید (1373). دوبیتی‌های شاعران امروز. تهران: آفرینش. چ دوم.
- شکورزاده، ابراهیم (1369). ترانه‌های روستاییایران. مشهد: نیما.
- عریان همدانی، باباطاهر (1366). دوبیتی‌ها. تصحیح عزیزالله کاسب. تهران: رشیدی. چ دوم.
- فتوحی، محمود (1386). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
- کمرپشتی، عارف (1390). «وزن و قافیه در دوبیتی‌های مازندرانی». مجموعه مقالات اولین همایش ملی ادب محلی و محلی سرایان ایران‌زمین. یاسوج: دانشگاه آزاداسلامی. صص477-484.
- گروه جغرافیای اداره کل آموزش و پرورش مازندران (1367). جغرافیای استان مازندران. تهران: شرکت چاپ و نشر ایران.
- لمتون، ا.ک.س. (1362). مالک و زارع در ایران. ترجمۀ منوچهر امیری. تهران: نشر علمی‌ و فرهنگی. چ سوم.
- مداحی، محمدرضا (1390). «ادبیات شفاهی مازندران». فصلنامۀ فرهنگ. ش 3، صص185-219.
- مولوی، جلال‌الدین (1379). مثنوی معنوی. به کوشش محمد استعلامی. 7ج. تهران: سخن. چ ششم.
- ناصح، محمدمهدی (1373). شعر دلبر، دوبیتی‌های عامیانۀ بیرجندی. ج 1. مشهد: محقق.
- ------------ (1377). شعرنگار، دوبیتی‌های عامیانۀ بیرجندی. ج 2. مشهد: محقق.
- وجدی، (1390). «تجزیه و تحلیل دو ترانۀ امیری و طالبا». فصلنامۀ فرهنگ. ش 3. صص220-269.
- نیما یوشیج (1375). مجموعه کامل اشعار. به‌کوشش سیروس طاهباز. تهران: نگاه. چ چهارم.
- یاوری، حورا (1387). روان‌کاوی و ادبیات. تهران: سخن.
ب)منابع شفاهی:
راویان اشعار:
1. مرحوم جمع‌الله احمدی کمرپشتی. 2. مرحوم فیروزه احمدی کمرپشتی. 3. حاجیه احمدی کمرپشتی. 4. سامره احمدی کمرپشتی. 5. نورخانم احمدی کمرپشتی. 6. عبدالله احمدی‌نسب. 7. آقابرار کمرپشتی. 8. سیده سکینه سیدی. 9. مرحوم قلی‌بدره اسفندیاری. 10. هوشنگ جعفری. 11. گل‌جهان صباغی. 12. نرگس حیدری. 13. محمد دلشاد (رشیدی).