Studyinf the Beliefs and Elements of Folk Literature in Souvashoun Novel by Simin Daneshvar

Authors
Abstract
Human beliefs are important because they are considered as the primary capitals of folk literature. The significance of folk literature is due to the fact that it is the foundation of refined and cultured literature. The sociopolitical novel “Souvashoun”, which placed its author Simin Daneshvar with other great Iranian novelists due to its fame, is a combination of literary scholarship, collectivism and pluralism; proof of beliefs and elements in the folk literature mentioned in this work is not a shortcoming, rather it is a piece of evidence showing eloquence and rhetoric. Contemplating this work of literature, the present article come up with the pieces of evidence showing the manifestation of beliefs and folk literature elements, as well as such folk beliefs as totem, taboo, fetishism, animism, manna, noma and superstition, which are primarily described and defined. Then several instances of such beliefs are extracted from the text. Specifications and functions of the folk literature are noted, and the narrative literature’s status as well as Souvashoun and its position are explained. It is also proved that Souvashoun, apart from its pluralism, is free from many unpleasantnesses of its contemporary prose like immeasurable vulgarity, fanaticism and senseless modernisms.
Keywords

منابع
- انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن.
- تنباکویی، مریم (1388). «باورهای عامیانه». فصلنامۀ تخصصی ادبیات و اسطوره- ثریا. ش 4. صص 69-55.
- توفیقی، حسین (1387). آشنایی با ادیان بزرگ. تهران: سمت. چ 11.
- جمال‌زاده، محمدعلی (1333). دارالمجانین. تهران: پروین.
- حاج سید جوادی، صدر و دیگران (1387). دایرۀالمعارف تشیع. تهران: محبی.
- داد، سیما (1387). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید. چ 4.
- دانشور، سیمین (1388). سووشون. تهران: خوارزمی. چ 16.
- ---------- (1382). شهری چون بهشت. تهران: خوارزمی. چ5.
- دهخدا، علی‌اکبر (1372). لغتنامه. تهران: موسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا.
- روح‌الامینی، محمود (1375). مبانی انسانشناسی. تهران: عطار.
- ریپکا، یان (1382). تاریخ ادبیات ایران. تهران: سخن.
- شریعتی، علی (1357). توتم‌پرستی. مشهد: چاپخش.
- ---------- (1362). شناخت ادیان. تهران: الهدی.
- شعربافیان، حمیدرضا (1382). باورهای عامیانه در ایران به گزارش سیاحان غربی. مشهد: محقق.
- فریزر، جیمز (1386). شاخۀ زرین. ترجمۀ کاظم فیروزمند. ج 4. تهران: آگاه.
- فروید، زیگموند (1385). توتم و تابو. ترجمۀ ایرج پورباقر. تهران: آسیا. چ 3.
- ---------- ( 1349). توتم و تابو. ترجمۀ محمدعلی خنجی. تهران: طهوری.
ـ مسجدی، حسین (1389). «رئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی». پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان. ش 4 (پیایی 8). صص 93-104.
- ناس، جان‌بی (1373). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علی‌اصغر حکمت. تهران: علمی و فرهنگی.
- هدایت، صادق (1342). فرهنگ عامیانۀ مردم ایران. تهران: امیرکبیر.