Survey on the mythic Elements in Mystic Narratives

Authors
1 teacher/farhangian university
2 teacher/tehran university
Abstract
Myth and archetype represent the universal aspirations and ideas of human. On the other hand, they represent religious experience and exposure to Holy Existence. On this basis, the mystical narratives are the basic vehicle for development and exposure of archetypes and myths. As for symbolism, and the significance of mystical narratives, necessary to interpret for understanding their texts and to obtain narrative functions, we have surveyed three authentic and effective texts of Attar`s Tazkarat-ol-Olya, Hojviri`s Kashf-ol-Mahjoob and Goshairieh’s Resaleh with mythology approach. Because the mystical narratives benefit from all components of the thought and culture sphere of human, especially archetype, we have reviewed, classified and decoded, according to the their texture, have archetypes such as tree, mountains, caves, animals, colors, cycle and center, the names and numbers in the mentioned three texts. This review illustrates that mystical narratives like other areas of human thought, benefit from myth and archetype to achieve its objectives and functions as one of the dominant elements. Based on these features, many mystical narratives use narrative folk or close to their structure. Archetype and myths explain religious experiences in mystical narratives, which are covered in symbolic forms. Although mythological elements have a bond with Holy Existence, they take distinctive color and odor to the mystical narratives, and describe and three stages of birth, death, and rebirth, and encounter with Holy Existence.
Keywords

منابع
- آکمپیس، توماس (1389). تشبه به مسیح. ترجمه سایه میثمی. چ 3. تهران: هرمس.
- آگوستین قدیس(1391). شهر خدا. ترجمۀ حسین توفیقی. چ1. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
- ابن‌بطوطه (1348). سفرنامه. ترجمۀ محمد‌علی موحد. ج2. چ1. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- اتو، رودلف (1380). مفهوم امر قدسی. ترجمه همایون همتی. چ1. تهران: نقش جهان.
- استیس، والترت (1388). عرفان و فلسفه. چ 7. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. تهران: سروش.
- الیاده، میرچا (1375). اسطوره، رؤیا، راز. ترجمه رؤیا منجم. چ 2. تهران: علم.
- امینی، عالیه (1390). «قابلیت‌های تصویری نمادها در هنر دینی». ماهنامۀ کتاب ماه هنر. ش 152. صص 82ـ88.
- انجیل برنابا (1384). ترجمۀ حیدرقلی سردار کابلی.چ 3. تهران: نیایش
- برتلس، یوگنی ادواردویچ (1376). تصوف و ادبیات تصوف. ترجمه سیروس ایزدی. چ 2. تهران: امیرکبیر.
- بیلسکر، ریچارد (1388). اندیشۀ یونگ. ترجمۀ حسین پاینده. تهران: آشتیان.
- تودوروف، تزوتان (1388). بوطیقای نثر: پژوهشهایی نو درباره حکایت. ترجمه انوشیروان گنجی‌پور. چ 1. تهران: نشر نی.
- چندلر، دانیل (1387). مبانی نشانهشناسی. ترجمه مهدی پارسا. تهران: سورۀ مهر.
- ریکور، پل (1386). زندگی در دنیای متن: شش گفتوگو، یک بحث. ترجمۀ بابک احمدی. تهران: نشر مرکز.
- شمیشا، سیروس (1369). فرهنگ تلمیحات. چ3. تهران: فردوس.
- عطار، فریدالدین محمد (1391). تذکرة الاولیا. به تصحیح محمد استعلامی. تهران: زوار.
- عرب گلپایگانی، عصمت (1388). اساطیر ایران باستان؛ جُنگی از اسطوره‌ها و اعتقادات در ایران باستان. چ1. تهران: هیرمند.
- غنی، قاسم (1383). تاریخ تصوف در اسلام: بحث در آثار و افکار و احوال حافظ و بحثی در تصوف. ج 2 - 3 (در یک جلد). تهران: زوار.
- فروهر، نصرت‌الله (1387). سرچشمه‌‌های عرفان. چ1. تهران: افکار.
- فریزر، جیمز جورج (1384). شاخۀ زرین (پژوهشی در جادو و دین). ترجمۀ کاظم فیروزمند. چ 2. تهران: آگاه.
- قشیری، عبدالکریم بن هوزان (1381). رسالۀ قشیریه. ترجمه ابوعلی حسن بن احمدعثمانی. به تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. چ7. تهران: علمی و فرهنگی.
- کمبل، جوزف (1389). قدرت اسطوره. ترجمه عباس مخبر. چ6. تهران: نشر مرکز.
- لویزن، لئوناردو (1389). میراث تصوف. 2 ج. ترجمۀ مجدالدین کیوانی. تهران: نشر مرکز.
- لینگز، مارتین (1383). عرفان اسلامی چیست. ترجمۀ فروزان راسخی. چ2. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
- مورنو، آنتونیو (1388). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش مهرجویی. چ5. تهران: نشر مرکز.
- نصر، حسین (1388). معرفت و امر قدسی. ترجمه فرزاد حاجی میرزایی. چ3. تهران: فرزان روز.
- هجویری، علی‌بن‌عثمان (1384). کشفالمحجوب. تصحیح محمود عابدی. تهران: سروش.
- همدانی، امید (1389). عرفان و تفکر: از تأملات عرفانی مولوی تا عناصر عرفانی در طریق تفکر هایدگر (بررسی تحلیلی ـ انتقادی). چ2. تهران: نگاه معاصر.
- یونگ، کارل گوستاو (1387). انسان و سمبولهایش. ترجمه محمود سلطانیه. چ6. تهران: جامی.
- Abrams M. H. and Galt Harpham Geoffery (2009). A Glossary of literary terms. Ninth edition. Boston: Wadsworth CengageLearning.
- Garry,Jane and El-Shamy, H. ( 2005). Archetypes and motifs in folklore and literature: a handbook. New York: M.E. Sharpe.
- Guerin Wilfred.L., etal. (2005). A handbook of critical approaches to literature. Fifth edition. New York: Oxford University Press.
- Kuburić Zorica (1998).»Image of god in religious experience«. The scientific journal FACTA UNIVERSITATIS.University of NIŠ, Series: Philosophy and Sociology. Editor of series: Gligorije Zaječaranović. Vol.1. No 5. pp. 471 - 484.
- Russel, F. (2000). Northrop fry on myth. New York and London: Routledge.