A Study on the Semiotic Concepts of Div (Demon) in Persian Folk Culture

Abstract
Div is a general name as well as a title for all supernatural creatures in Iran. On the other hand, Iranians know Div as an independent and solitary creature. Div has got also similar beings like Jins in Arabic culture, which in folkloric traditions, there is not any difference between them generally. During the history, Div’s character has passed a lot of evolutions regarding to what is today we know about his/her vast and extended concept. In ancient times, all evil and dirty aspects were attributed to Div, and in the middle Persian literature, Div and Devil (Ahriman) had been born in the mind beside each other as a unit. Iranian myths show that Divs have got humane qualities most of the time. Div’s adventure has made complex the meaning of the word “Div” in Persian culture and folklore. So sometimes, Div is a metaphor image of the Devil, Satan, Jin, Pari, Al, Davalpa, Nasnas and so on, and occasionally he/she just indicates to a monster with a definite shape and function (for instance: black skin, boar like teeth, blue eyes with thick dark lips, multi-head, tail, horn, great ears, hairy body, a couple of wings, and cannibalistic manners). In addition, the Divs’ character in folkloric narrations has been changed more and more from the first Islamic decades till now. The aim of this research is to study different concepts of Div and his/her character similarities with other supernatural creatures during the past eras in Iranian culture and folklore from different aspects.
Keywords

منابع
- آموزگار، ژاله (1386). «دیوها در آغاز دیو نبودند». زبان، فرهنگ، اسطوره. تهران: معین. صص 339-349.
- آنندراج (1363). محمد پادشاه. به‌کوشش محمد دبیر سیاقی. تهران: کتاب‌فروشی خیام.
- ابراهیمی، معصومه (1391). «مطالعۀ تطبیقی دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجایب‌المخلوقات قزوینی و بحیرۀ فزونی استرآبادی». ادبیات تطبیقی. دانشکدۀ ادبیات و علوم‌ انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. س 3. ش 6. صص 1-35.
- ابوشکور بلخی (1333). دیوان. به‌کوشش محمد دبیرسیاقی. تهران: چاپخانه صدری.
- اسدی طوسی، علی‌بن‌احمد (1354). گرشاسبنامه. به‌کوشش حبیب یغمایی. تهران: طهوری.
- ------------------ (1365). لغت فرس. به‌کوشش فتح‌الله مجتبایی و علی‌اشرف صادقی. تهران: خوارزمی.
- اسدیان خرم‌آبادی، محمد و دیگران (1358). باورها و دانستهها در لرستان و ایلام. تهران: مرکز مردم‌شناسی.
- اسعد گرگانی، فخرالدین (1349). ویس و رامین. به‌کوشش تودو وا و دیگران. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- اکرامی، محمود (1382). از مابهتران. مشهد: ایوار.
- فلیک، اوه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمۀ هادی جلیلی. چ 2. تهران: نشر نی.
- باستانی پاریزی، محمدابراهیم (1363). اژدهای هفتسر. تهران: دنیای کتاب.
- بلعمی، محمد (1380). تاریخ بلعمی. به کوشش محمدتقی بهار و محمدپروین گنابادی. تهران: زوار.
- ----------- (1374). تاریخنامه طبری. به کوشش محمد روشن. تهران: سروش.
- بندهش(1369). ترجمۀ مهرداد بهار. تهران: توس.
- تبریزی، محمدحسین بن خلف (1363). برهان قاطع. به اهتمام و حواشی محمد معین. چ4. تهران: امیرکبیر.
- جاحظ، عمرو (1938). الحیوان. به‌کوشش عبدالسلام محمدهارون. قاهره: مطبعۀ‌السعادۀ.
- حاسب طبری، محمدبن ایوب (1371). تحفهًْ‌الغرائب. به‌کوشش جلال متینی. تهران: معین.
- خانلری، پرویز (1354). تاریخ زبان فارسی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- خواجوی کرمانی (1319). سامنامه. به‌کوشش اردشیر بنشاهی. بمبئی: چ سنگی.
- خواندمیر، محمدبن همام‌الدین (1333). حبیبالسیر. به‌کوشش جلال‌الدین همایی. تهران: کتابخانه خیام.
- درویشیان، علی‌اشرف و رضا خندان (1381). فرهنگ افسانههای مردم ایران. تهران: نشر کتاب و فرهنگ.
- دهخدا، علی‌اکبر (1377). لغتنامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- رامپوری، غیاث‌الدین (1375). غیاثاللغات. به‌کوشش منصور ثروت. تهران: امیرکبیر.
- ریاحی، علی (1356). زار و باد و بلوچ. تهران: امیرکبیر.
- ساعدی، غلامحسین (1355). اهل هوا. تهران: امیرکبیر.
- ----------- (1354). خیاو یا مشکینشهر. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
- سنگ صبور(1337). به کوشش ابوالقاسم انجوی شیرازی. تهران: امیرکبیر.
- شریعت‌زاده، علی‌اصغر (1371). فرهنگ مردم شاهرود. تهران: مؤلف.
- شوکانی، محمدبن‌علی (1419‌ق). ادب الطلب و منتهی الارب. بیروت: دارابن حزم.
- صفا، ذبیح‌الله (1333). حماسهسرایی در ایران. تهران: امیرکبیر.
- طباطبایی، احمد (1343). «دیو و جوهر اساطیری آن». نشریه دانشکده ادبیات تبریز. س 16. ش1. صص 39-45.
- طبری، محمد (1328ق). جامعالبیان فی تفسیر القرآن. قاهره: دارالمعارف.
- طرسوسی، محمدبن‌حسن (1356). دارابنامه. به‌کوشش ذبیح‌الله صفا. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- طوسی، محمد (1345). عجایبالمخلوقات. به‌کوشش منوچهر ستوده. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- فردوسی، ابوالقاسم (1376). شاهنامه. براساس نسخه ژول مول. تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
- --------- (1389). شاهنامه. به‌کوشش جلال خالقی‌مطلق. تهران: مرکز دایرهًْ‌‌المعارف بزرگ اسلامی.
- فریزر، جیمز جورج (1389). شاخه زرین (پژوهشی در جادو و دین). ترجمه کاظم فیروزمندی. تهران: آگاه.
- فزونی استرآبادی، میرمحمود (1328ق). بحیره. به‌کوشش عبدالکریم قمی تفرشی. تهران: مطبعه میرزا امان‌الله.
-قبادی، حسینعلی (1388). آیین آینه. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
- قزوینی، زکریا (1344). عجایبالمخلوقات و غرائبالموجودات. به‌کوشش نصرالله سبوحی. تهران: ناصرخسرو.
- قلی‌زاده، خسرو (1387). فرهنگ اساطیر ایرانی. تهران: شرکت مطالعات پارسه.
- لوی برول، لوسین (1390). کارکردهای ذهنی در جوامع عقبمانده. ترجمۀ یدالله موقن. تهران: هرمس.
- متینی، جلال (1363). «روایتی دیگر از دیوان مازندران». ایراننامه (مجله تحقیقات ایران‌شناسی). س 3. ش 1. نیویورک: بنیاد مطالعات ایران. صص 118-134.
- مجملالتواریخ(1318). به‌کوشش محمدتقی بهار. تهران: بی‌نا.
- مجیدی کرایی، نورمحمد (1371). تاریخ و جغرافیای ممسنی. تهران: علمی و فرهنگی.
- معین، محمد (1338). مزدیسنا و ادب پارسی. تهران: دانشگاه تهران.
- منوچهری دامغانی، احمدبن قوس(1347). دیوان. به‌کوشش محمد دبیرسیاقی. تهران: زوار.
- مینوی خرد(1354). به‌کوشش احمد تفضلی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- میهن‌دوست، محسن (1355). «پدیده‌های وهمی دیرسال در جنوب خراسان». هنر ومردم. ش 171. تهران. صص 44-50.
- ------------(1384). سمندر چلگیس. تهران: ماکان.
- نادری، افشین (1380). شوقات، قصههای مردم استان مرکزی. اراک: میراث فرهنگی استان مرکزی.
- ناصرخسرو (1380). دیوان. به‌کوشش نصرالله تقوی. تهران: معین.
- نظامی، الیاس (1351). کلیات خمسه. به‌کوشش وحید دستگردی. تهران: امیرکبیر.
- نفیسی، علی‌اکبر (1343). فرهنگ نفیسی. تهران: مروی.
- وندیداد(1376). به‌کوشش هاشم رضی. تهران: فکر روز.
- هدایت، صادق (1334). نیرنگستان. تهران: امیرکبیر.
- همایونی، صادق (1371). فرهنگ مردم سروستان. مشهد: به‌نشر.
- Brix, H.James (editor) (2006). Encyclopedya of Anthropology. Sage Publications.
- Brix, H.James (editor) (2006). Encyclopedya of Anthropology. Sage Publications.
- Christensen, A. (1941). Essai sur la Demonologie Iranienne. Kobenhavn: Ejnar Munksgaard.
- Donaldson, B. A. (1938). The wild Rue. London: Luzac & Co.
- Duchsne-Guillemin, J. (1962). La religion de l’Iran ancient. Paris: Presses Universitaires de France.
- Ebrahimi, M. (2012). "Buhaira, the lake of Demons". Iran and Caucasus. Vol. 16. Leiden: Brill.pp.97-104.
- Eilers W. (1979). Die Al, ein Persisch es Kindbettgespents. München.
- Eliade, M. (1956). History of religious ideas. London.
- ------------. (1957). Rites and Symbols of Initiation: The mysteries of birth and rebirth. London: Harper & Row.
- Gesenius, A. (1955). Hebrew and Engilish Lexicon of the Old Testament. London: Oxford.
- Howes, D. ( 2003). Sensual Relations: Engaging the Senses in Culture and Social Theory. Ann Arbor: University of Michigan Press.
- Kent, R. G. (1953). Old Persian: Grammar, texts, lexicon. New Haven.
- Levi-Strauss, C. (1973). Anthropology Structural. Paris, Plon.
- Massé, H. (1933). Croyances et Coutumes Persanes. Paris: Libraire Orientale et Américaine.
- Nyberg, H.S. (1931). "Questions de cosmogonie et cosmologie mazdeénnes II". Journal asiatique 219. pp. 1-134.
- Propp, V. (1968). Morphology of the folk tale. Texas: University of Texas Press.
- Todorov, T. (1970). Introduction á La Littérature fantastique. Paris: Éditions du Seuil.
- Tolkein, J.R.R. (1978). "On Fairy-Stories". in Tree and Leaf. London: Unwin Books.pp.3-83.
- Tylor, E. (1871). Primitive Culture. London.