1- دبیر دبیرستان های شهرستان آمل
2- دانشیار دانشگاه پیام نور آمل
3- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران
چکیده: (8789 مشاهده)
ریختشناسی، بررسی ساختاری اثر ادبی است که ولادیمیر پراپ با التفات به رهیافتهای شکل گرایانه ارائه کرد، و با بررسی یکصد افسانهی جادویی روسی، نمونهای عملی از آن به دست داد. بر اساس نظریه-ی پراپ، افسانههای جادویی، به رغم تفاوتها، در ساختار و اصول بنیادین اشتراک دارند و کار ریخت-شناسی این است که این محورهای بنیادین و مشترک را بازیابد. در این پژوهش میدانی- تحلیلی، قدیمیترین روایت شفاهی امیر و گوهر از منظر ریختشناسی پراپ مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر نتایج پژوهش، خویشکاریهای روایت امیر و گوهر، در انطباق با مدل پراپ، با جابهجایی با ساختار مورد نظر پراپ مطابقت میکند، ترتیب مورد اشارهی پراپ در این روایت رعایت نمیشود. مثلاً خویشکاری عروسی که معمولاً در پایان داستان اتفاق میافتد، در آغاز روایت امیر و گوهر رخ میدهد، همچنان که پایان داستان که معمولا با وصال عاشق و معشوق همراه است، در روایت امیر و گوهر نامشخص تمام می-شود. علاوه بر این، شاهد جایگزینی برخی خویشکاریها در روایت امیر و گوهر هستیم، مانند عامل کرامت یا معجزه که جای عامل جادو را میگیرد و یا رقیب که جای شریر را. با این همه و به رغم این تفاوتها، کارکرد و بازتاب این خویشکاریها در هر دو افسانه مشابه است. این تفاوتها از یک سو، به تفاوت افسانهی عاشقانه و افسانهی جادویی برمیگردد و از سوی دیگر، به بنمایههای دینی و مذهبی افسانهی امیر و گوهر معطوف است. در مجموع اجزا و شخصیتها و عملکرد منظومه امیر و گوهر و خویشکاریهای آن با اندکی جابهجایی از مدل پراپ پیروی میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
ادبیات عامه دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1396/5/1 | انتشار: 1396/5/6