مقالات پذیرفته شده در نوبت انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجو دکتری گروه پژوهش هنر ، دانشکده هنر، تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران
2- دانشیار گروه نمایش ، دانشکده هنر ،تهران مرکز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران نویسنده مسئول ، m.aref@iauctb.ac.ir
3- گروه طراحی پارچه ولباس ، واحد یزد ، دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
   
هدف این مقاله، مطالعۀ تحلیلی و ریشه­شناختی حضور زنان بوشهر در آیین نمایشی «بازار مدینه» با رویکرد تفسیری بر اساس نظریۀ انسان­شناسی کلیفورد گیرتز است. در فرهنگ مذهبی بوشهر، زنان با مشارکت مردان، هرساله در بیستمین روز از ماه صفر، آیین نمایشی «بازار مدینه» را با شیوه‌ای تامل‌برانگیز به شکل یک نمایش میدانی برگزار می­نمایند. در این مقاله آیین نمایشی مذهبی «بازار مدینه» با تأکید بر انسان­شناسی تفسیری مبتنی بر شناخت نمادهای فرهنگی، در دو ساحتِ اساسی: 1)تفسیر نمادهای فرهنگی- مذهبی در آیینِ نمایشی «بازار مدینه»؛ 2)واکاوی تأثیر حضور زنان در آیین نمایشی «بازار مدینه» از رهگذر دانش تأویل و تفسیر در انسان­شناسی نمادین بررسی شده ­است. روش پژوهش، میدانی (مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبه) و نیز با بهره­گیری از منابع کتابخانه­ای بوده­است. اطّلاعات گردآوری شده، به شیوۀ توصیفی و تحلیلی و بر اساس نظریۀ  تفسیرگرایی کلیفورد گیرتز تحلیل محتوای کیفی گردیده­ و به پرسش‌های بنیادینی مانندِ عناصر کلیدی در آیین نمایشی «بازار مدینه»، جایگاه زنان در نظام باورهای اعتقادی و خاستگاه تاریخی و فرهنگی این آیین نمایشی در فرهنگ سوگواری در بوشهر پاسخ داده­ است. یافته­ها حکایت از آن دارد که زنان در بوشهر، شبیه­خوانِ نقش زنان اهل بیتعلیهم­السّلام هستند و حضورشان بر سه نکته در نظام نمادین دینی دلالت دارد: 1)جان پنداری، 2)انسجام­بخشی جمعی و 3)بازآفرینی باورهای دینی.
 
     
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فرهنگ عامه
دریافت: 1402/5/30 | پذیرش: 1402/8/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.