1- دانشگاه تربیت مدرس ، n.dorri@modares.ac.ir
2- ، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (2187 مشاهده)
بازی و سرگرمی از جهت پر شدن اوقات فراغت، تقویت هوش و حافظه، انتقال برخی آموزههای اخلاقی و مهارتهای زندگی اهمیت دارد. بازیهای کلامی نوعی از مشهورترین و متداولترین بازیها هستند، عنصر اصلی آنها کلام و گفتار است و زیرمجموعۀ ادبیات شفاهی عامه محسوب میشوند. این بازیهای کلامی در مناطق کشور شیوههای گوناگون دارند و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. بازیهای کلامی را میتوان از دو منظر کلی طبقهبندی کرد: 1. زبان؛ 2. نحوۀ اجرا. با اینکه تمام بازیهای کلامی جنبۀ سرگرمی دارند، ولی در کنار سرگرمکننده بودن کارکردهای دیگری هم دارند، ازجمله: تقویت تارهای صوتی و قدرت تکلم در کودکان، افزایش دایرۀ لغات و آشنایی با اصطلاحات و ضربالمثلها، تقویت قدرت تصمیمگیری. از مهمترین فواید آموزشی بازیهای کلامی میتوان به تقویت خودباوری و جلوگیری از خودکمبینی کودکان، آموزش مهارتهای فردی مثل: جملهسازی، آشنایی با حروف الفبا و ساخت کلمات جدید، آشنایی با اصوات، آموزش رنگها، آشنایی با اعداد و ترتیب در هر مجموعه متشکل از اجزای پراکندۀ اشعار و متنها و ... اشاره کرد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانهای و بررسی اسناد موجود و همچنین مطالعات میدانی در حوزۀ بازیها انجام شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فرهنگ عامه دریافت: 1401/1/17 | پذیرش: 1402/4/7 | انتشار: 1402/5/1