دوره 11، شماره 51 - ( 1402 )                   جلد 11 شماره 51 صفحات 210-173 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dori N, Panahi N. Identification, Classification and Analysis of Iranian Verbal Games. CFL 2023; 11 (51) :173-210
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-70708-fa.html
دری نجمه، پناهی نیره. شناسایی، طبقه‌بندی و تحلیل بازی‌های کلامی ایران. فرهنگ و ادبیات عامه. 1402; 11 (51) :173-210

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-70708-fa.html


1- دانشگاه تربیت ‌مدرس ، n.dorri@modares.ac.ir
2- ، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1692 مشاهده)
بازی و سرگرمی از جهت پر شدن اوقات فراغت، تقویت هوش و حافظه، انتقال برخی آموزه‌های اخلاقی و مهارت‌های زندگی اهمیت دارد. بازی‌های کلامی نوعی از مشهورترین و متداول‌ترین بازی‌ها هستند، عنصر اصلی آن‌ها کلام و گفتار است و زیرمجموعۀ ادبیات شفاهی عامه محسوب می‌شوند. این بازی‌های کلامی در مناطق کشور شیوه‌های گوناگون دارند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. بازی‌های کلامی را می‌توان از دو منظر کلی طبقه‌بندی کرد: 1. زبان؛ 2. نحوۀ اجرا. با اینکه تمام بازی‌های کلامی جنبۀ سرگرمی دارند، ولی در کنار سرگرم‌کننده بودن کارکردهای دیگری هم دارند، ازجمله: تقویت تارهای صوتی و قدرت تکلم در کودکان، افزایش دایرۀ لغات و آشنایی با اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها، تقویت قدرت تصمیم‌گیری. از مهم‌ترین فواید آموزشی بازی‌های کلامی می‌توان به تقویت خودباوری و جلوگیری از خودکم‌بینی کودکان، آموزش مهارت‌های فردی مثل: جمله‌سازی، آشنایی با حروف الفبا و ساخت کلمات جدید، آشنایی با اصوات، آموزش رنگ‌ها، آشنایی با اعداد و ترتیب در هر مجموعه متشکل از اجزای پراکندۀ اشعار و متن‌ها و ... اشاره کرد. این پژوهش به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانه‌‏ای و بررسی اسناد موجود و همچنین مطالعات میدانی در حوزۀ بازی‌ها انجام‌ شده است.
 
متن کامل [PDF 774 kb]   (719 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: فرهنگ عامه
دریافت: 1401/1/17 | پذیرش: 1402/4/7 | انتشار: 1402/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.