دوره 5، شماره 12 - ( 1396 )                   جلد 5 شماره 12 صفحات 40-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi A, abolbashari P. Archetype of wolf in popular culture (Case study: Gorganeh in Firuzsha-name). CFL 2017; 5 (12) :25-40
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8825-fa.html
ابراهیمی آمنه، ابوالبشری پیمان. بازخوانی کهن‌الگوی گرگ در فیروزشاه‌نامه. فرهنگ و ادبیات عامه. 1396; 5 (12) :25-40

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8825-fa.html


1- استادیار تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام
چکیده:   (8870 مشاهده)
از رویکردهای مهم در بررسی متون داستانی عامه، مطالعۀ رمزگونه و معنادار جهان ذهنی آن است؛ جهانی که از تاریخ فرهنگی سخن می­گوید. این موضوع با درک و دریافت معنای عناصر سازندۀ داستان­ ها ممکن و میسر است و به عمق و ریشه­های انسجام­ بخش و معنابخش عناصر مختلف داستان، یعنی ک هن­الگوهای ذهنیت جمعی و مفاهیم مشترک دنیای ذهنی ملت­ها راه می­برد. پژوهش پیش­ِرو با رویکرد پدیدارشناسانه و با نظر به پیشینۀ­ کهن‌الگوی «ماده­گرگ» در فرهنگ و ادب ایران سعی بر آن دارد تا ریشه­ های نقش­مندشدن گرگانه در فیروزشاه­نامه را روشن کند. کهن­ الگوی ماده­گرگ به گونه­ای معنادار در داستان فیروزشاه­نامهتبلور یافته است. تفسیر پدیدارشناسانۀ حضور زنی سال­خورده در جایگاه مادری فرزنداز­دست­داده به نام «گرگانه» گویای این مدعاست. دو سطح افسانه­ای (درندگی گرگ) و اسطوره­ای(ماده‌گرگ و توتم ترکان) در این شخصیت هویداست. ماده­گرگ در فیروزشاه­نامه از شخصیت­های منفی است، سرانجام ناخوشایندی دارد و با آنچه در ذهنیت ایرانیان و ترکان از کهن‌الگوی گرگ و ماده‌گرگ وجود دارد، مطابقت می­کند. همچنین این شخصیت با کهن‌الگوی زن وحشی نیز برابری می­کند.
متن کامل [PDF 162 kb]   (3664 دریافت)    

دریافت: 1394/8/25 | پذیرش: 1395/12/10 | انتشار: 1396/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.