دوره 5، شماره 14 - ( 1396 )                   جلد 5 شماره 14 صفحات 48-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Irani M, Kan'ani S. Idealistic Representation of Kāveh as a Myth: the Case Study of Kāveh-ye-Āsengar Poetic Play by Sherko Bekas. CFL 2017; 5 (14) :23-48
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8471-fa.html
ایرانی محمد، کنعانی سمیرا. بازنمود آرمان‌خواهانۀ اسطورۀ کاوه در نمایشنامۀ منظوم «کاوۀ ئاسنگه‌ر» شیرکو بیکس. فرهنگ و ادبیات عامه. 1396; 5 (14) :23-48

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-8471-fa.html


1- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
2- کارشناس‌ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه.
چکیده:   (8083 مشاهده)
شاید بتوان کاوۀ آهنگر را نخستین قهرمان شناخته­شدۀ قیام مردمی دانست که در متون گوناگون نمود یافته ‌است. قیام کاوه  یکی از خاستگاه‌هایِ ایرانیِ اسطورۀ خیزش قهرمانان ملی و مبارزان بیدارگر علیه حاکمان بیدادگر است. کاوه قهرمانی ملی و اسطوره­ای است که ملت خود را از سیطرۀ ستمکاری‌های ظالمی چون ضحاک ماردوش رهانید. این قهرمان بزرگ در میان قوم کُرد نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و از شخصیت­های مؤثر و برجستۀ نمایشنامۀ منظوم «کاوه­ی ئاسنگه­ر» شیرکو بیکس است. نگارندگان در پژوهش حاضر به بررسی این نمایشنامۀ منظوم و بازنمود آرمان‌خواهانۀ قیام کاوۀ آهنگر در این منظومه پرداخته‌اند. در این پژوهش، شیوۀ بازتاب آرمان‌خواهانۀ سیمای این قهرمان ملی و
اسطوره­ای و دیگرسانی‌های ساختاری، خویشکاری‌ها و پایان‌بندی‌ متناسب با ایدئولوژی سراینده در این منظومه بررسی خواهد شد. شیرکو بیکس این روایت اسطوره­ای را با هدف بیان مصائب و مسائل قوم کُرد سروده­ و با دستبردی هدف­مند و سویه‌دار، اسطورۀ کاوه را با شمایلی نو از کنه ناخودآگاه جمعی به پیکارگاه مبارزات قومی و عرصۀ چالش‌های اجتماعی فراخوانده ­است. در بازخوانی این اسطورۀ اعتراض، خواهیم دید که کاوه سیمایی امروزی و سیاسی و از آغاز تا انجام قیام، حضوری پویا دارد. شخصیت‌ها در این منظومه متعدد و رمز‌گونه‌اند؛ گفت‌و‌گو‌ها (دیالوگ‌ها)جنبۀ فلسفی دارند و کاوه نیز در هیئتی جدید با کار‌ویژه و خویشکاری متناسب با فضای سیاسی ـ اجتماعی توصیف­شده در این منظومه، به شخصیتی سیاسی تغییر چهره داده است؛ به گونه­ای که می­توان گفت منظومۀ «بیکس» منظومه‌ای رمزی، فلسفی و سیاسی است.
متن کامل [PDF 536 kb]   (2280 دریافت)    

دریافت: 1394/10/9 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.