دوره 11، شماره 49 - ( 1402 )                   جلد 11 شماره 49 صفحات 115-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M, Rahimi A. A Comparative- Interdisciplinary Inquiry of Persian Proverbs and the Hierarchy of Human Needs. CFL 2023; 11 (49) :81-115
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-68508-fa.html
رحیمی مهدی، رحیمی ابوالقاسم. بررسی تطبیقی-‌ میان‌رشته‌ای امثال و حکم فارسی و سلسله مراتب نیازهای آدمی. فرهنگ و ادبیات عامه. 1402; 11 (49) :81-115

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-68508-fa.html


1- دانشگاه حکیم سبزواری ، m.rahimi@hsu.ac.ir
2- دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (1224 مشاهده)
ادبیات تطبیقی به‌مثابۀ فلسفه و رویکردی جدید در ادبیات و نقد ادبی، نخست ماهیتی فراملی، فرازبانی و فرافرهنگی داشت، لیکن در ادامه و در قرن بیستم با مطالعات میان‌‏رشته‏‌ای پیوند خورد. در دورۀ معاصر و با اولویت یافتن رویکردهای کاربردی ـ همگرا در پژوهش‌‏های ادبی، نحله نوین ادبیات تطبیقی، چشم‌‏انداز تازه‌‏ای را در مقابل پژوهشگران گشوده و حوزه‏‌های پژوهشی جدیدی را فراسوی مرزهای شناخته‌شده‌‌ ـ پیشین ادبیات ایجاد کرده است. در جستار پیش‏رو، نگارندگان با نظرداشت رویکردهای نوین ادبیات تطبیقی به‌ویژه سویه میان‏‌رشته‌‏ای آن، برآنند تا با اتکا به یک مأخذ معتبر در حوزه امثال: فرهنگ بزرگ ضرب المثل‏های فارسی، به شیوه‌ای، از منظر ماهیت، توصیفی ـ تحلیلی و از دیدگاه نوع‌داده‌ها، کتابخانه‌ای ـ اسنادی، به تطبیق امثال با نظریه «سلسله‏‌مراتب نیازهای آدمی» بپردازند و با بازجست روان‌شناخت ـ ادبی مقولات انسانی، علاوه‏‌بر نُمایاندن گستره و کارآمدی هر دو حوزه، افقی تازه‏ در برابر پژوهش‏‌های آتی پدیدار سازند. از نکات حائز اهمیت در این پژوهش، بیان این حقیقت است که آنچه ‏روان‏شناسان انسان‌گرا با نگاه انگیزه‌‏شناختیِ رفتار آدمی مطرح کرده‌‏اند، پیش از این در متون ادبی کلاسیک ما به‌‏صورتی هوشمندانه، گاه همچون هرم مزلو، با ترتیب و تناسبی در خور تأمّل و گاه در تناسبی نه‌‏چندان آشکار، بازتاب یافته ‏است. نوشتار حاضر، نخستین پژوهشی است که با مبنا قرار دادن نیازهای هشت‏گانه، به بررسی و تحلیل تطبیقی آرای مزلو با امثال و حکم فارسی پرداخته ‏است. مقاله درنهایت گویای دو نتیجه کلّی الف) اثبات کارایی و روایی یک نظریه روان‌شناختی در پیوند با ادبیات عامه و ب) درک هر چه بهتر ارزشمندی امثال و حکم در نمودبخشی به مفاهیم انتزاعی ـ ذهنی است.
 
متن کامل [PDF 588 kb]   (715 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات عامه
دریافت: 1401/10/8 | پذیرش: 1401/12/8 | انتشار: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.