دوره 10، شماره 43 - ( 1401 )                   جلد 10 شماره 43 صفحات 60-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Lullabies in Strengthening Spiritual Intelligence. CFL 2022; 10 (43) :33-60
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-59869-fa.html
جلالی مریم، حسینی صابر مهلا السادت. نقش لالایی‌های در تقویت هوش معنوی. فرهنگ و ادبیات عامه. 1401; 10 (43) :33-60

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-59869-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (1383 مشاهده)
لالایی‌ها به‌عنوان نجواهای اولیۀ بزرگ‏سالان با کودکان، در نگاه نخست، برای آرامش بخشیدن به کودکان سروده شده‌اند. متن زمزمه‌های زیبایی که خاستگاه آن در ادبیات کودک سنتی به قدمت حضور مادران و ایجاد ارتباط با کودکان بازمی‏گردد، به‌دلیل داشتن محتوایی قابل تأمل و ظرفیت‌های متنوع، بستری برای تحقیق و پژوهش در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان شده است. یکی از زمینه‌های کاربردی لالایی‌ها تقویت هوش معنوی در مخاطب یا شنونده است. هوش معنوی و تقویت آن در کودکان ازجمله مسائل مطرح در علوم امروزی است. بر پایۀ این رویکرد و با تمرکز بر متنیت لالایی‌ها مؤلفه‌های تقویت هوش معنوی از متن لالایی‌ها استخراج شده و با شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی این مؤلفه‌ها در متن لالایی‌ها بررسی شده است. حاصل مؤلفه‌های متعددی در متن لالایی‌ها یافت شده و مؤلفۀ «حس رسالت» و «خودآگاهی» جزو پرمصداق‌ترین مؤلفه‌ها بوده‌اند
واژه‌های کلیدی: ادبیات کودک، تحلیل، لالایی، هوش معنوی
متن کامل [PDF 879 kb]   (1400 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات کودک عامه
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار: 1400/12/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.