1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده: (2133 مشاهده)
لالاییها بهعنوان نجواهای اولیۀ بزرگسالان با کودکان، در نگاه نخست، برای آرامش بخشیدن به کودکان سروده شدهاند. متن زمزمههای زیبایی که خاستگاه آن در ادبیات کودک سنتی به قدمت حضور مادران و ایجاد ارتباط با کودکان بازمیگردد، بهدلیل داشتن محتوایی قابل تأمل و ظرفیتهای متنوع، بستری برای تحقیق و پژوهش در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان شده است. یکی از زمینههای کاربردی لالاییها تقویت هوش معنوی در مخاطب یا شنونده است. هوش معنوی و تقویت آن در کودکان ازجمله مسائل مطرح در علوم امروزی است. بر پایۀ این رویکرد و با تمرکز بر متنیت لالاییها مؤلفههای تقویت هوش معنوی از متن لالاییها استخراج شده و با شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی این مؤلفهها در متن لالاییها بررسی شده است. حاصل مؤلفههای متعددی در متن لالاییها یافت شده و مؤلفۀ «حس رسالت» و «خودآگاهی» جزو پرمصداقترین مؤلفهها بودهاند
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات کودک عامه دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار: 1400/12/23