دوره 9، شماره 41 - ( 1400 )                   جلد 9 شماره 41 صفحات 218-183 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Function of "Chain" Stories in Children's Intellectual Development with Emphasis on Bruno Bettelheim's Theories: The Case of the Story 'The Old Woman'. CFL 2021; 9 (41) :183-218
URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-57195-fa.html
یاسمی فر معصومه، خسروی شکیب محمد. کارکردشناسی قصه‌های «زنجیروار» در رشد فکری کودکان با تأکید بر نظریات برونو بتلهایم (تحلیل موردی قصۀ «پیرزن»). فرهنگ و ادبیات عامه. 1400; 9 (41) :183-218

URL: http://cfl.modares.ac.ir/article-11-57195-fa.html


1- دبیر آموزش و پرورش خرم‌ آباد
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، خرم ‌آباد
چکیده:   (1493 مشاهده)
قصههای عامه توانایی آن را دارند تا فرایند رشد، ظرفیت‏های ذهنی و همچنین هوش کلامی کودکان را وسعت ببخشند. در این مقاله به بررسی نوعی از قصههای عامه با عنوان «قصه ‏های زنجیروار» پرداخته می‏ شود و برای نمونه قصۀ «پیرزن»، از قصههای عامیانۀ لرستان، با روش توصیفی ـ تحلیلی و البته کیفی موردبررسی قرار می‏گیرد. پیش‌فرض مقاله این‏ است که قصه‌های زنجیروار می‏توانند حس تعلیق و انتظار کودکانه را بر‏‏انگیزند و او را برای شنیدن حلقۀ عدی قصه مشتاق ‏کنند و با این شگرد ساختاری، فرایند بلوغ و بسط فکری و شناخت‌شناسی کودک را سرعت ‏ببخشند. نظم و توالی شکلی و البته محتوایی موجود در قصههای زنجیروار موجب می‏شود تا کودک مهارت‏های اجتماعی، جامعهپذیری و شرکت در فرایند کسب هویت جمعی را تمرین کند. در این قصه‏ ها، فرایندهای تجریدی چون خلقت، آفرینش و همچنین نظام احسن و عِلّی حاکم بر جهان، به صورتی زنجیروار و باورپذیر در اختیار کودک قرار می‌گیرد. این قصه ‏ها بیش از هر چیز بر ضرورت آشنایی کودک با فرایند مشارکت در کنش‌های جمعی، کسب هویت مشترک، تقویت روحیۀ تعاون و همکاری اجتماعی، تأکید دارند. از آنجاکه پرورش و تقویت روحیه و بسط شخصیت جمع‏گرا برای کودکان اهمیت زیادی دارد، شایسته است که اینگونه از قصه‏ های زنجیروار در مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی مورداستفادۀ متولیان آموزش و پرورش قرار گیرد.
متن کامل [PDF 527 kb]   (1984 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ادبیات عامه
دریافت: 1400/5/27 | پذیرش: 1400/7/20 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.