دانشگاه پیام نور تهران ، pirak@pnu.ac.ir
چکیده: (629 مشاهده)
امروزه با پیشرفت علوم و پیدایش نظریههای جدید علمی، ادبیات و آثار ادبی نیز چهرۀ کاربردی به خود گرفتهاند. مطالعۀ آثار ادبی براساس نظریههای روانشناختی، از شیوههای جدید علمی است که مطمح نظر اندیشمندان علمی و تحقیقی قرار گرفته است و محقق از رهگذر بررسی و مداقه در قصهها، افسانهها، حکایات و امثال و حکم بومی و ملی و با تکیه بر روشهای روانشناختی، بسیاری از زوایای پنهان تاریخی و خصوصیات روحی و روانی اقوام مختلف را آشکار میسازد. پژوهش حاضر به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، نشان میدهد که مثلها میتوانند ما را با انواع ویژگیهای شخصیتی، وراثتی، رشد و قضاوتهای اجتماعی و روشهای تربیتی و فرزندپروری گذشتگان آشنا سازند. بررسی و تحلیل روانشناختی ضربالمثلهای ترکی، علاوه بر بیان مضامین حکمی، تربیتی و اخلاقی، اطلاعات ارزشمندی را در زمینۀ یادگیری افراد، تفاوتهای فردی، انگیزش و هیجان، کنشها و رفتارهای اجتماعی، تعارضات روانشناختی، چگونگی خلق و خوی، شخصیت فردی و اجتماعی گویندگان آنها، در اختیار میگذارد که با نظریههای علمی روانشناختی قابل بررسی است. نتایج پزوهش حاضر نشان میدهد که وجود تعداد قابل ملاحظهای از مثلهای ترکی با دیدگاهها و پایههای روانشناختی حاکی از آن است که گویندگان مثلها با مبانی تربیتی و خصلتهای روحی و روانی افراد آشنایی داشته و نسبت به تجربیات علمی زمان خود، بهترین و والاترین مضامین اخلاقی و تربیتی را بیان کردهاند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ادبیات عامه ترکی دریافت: 1402/10/10 | پذیرش: 1403/3/4 | انتشار: 1403/7/1