مجلس‏ گردانی رزم در نقالی: مطالعۀ تطبیقی معرکه ‏آرایی مرشد سعیدی و مرشد ترابی از صحنۀ کشتی دوم رستم و سهراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده
استادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغان، ایران
چکیده
از مهمترین صحنه ‏های نقل رزمی، کشتی دوم رستم و سهراب، معروف به مجلس «سهراب ‏کشی» است. نقالان می‏ کوشند بهترین اجرای خود را از این صحنه به نمایش درآورند. پرسش اینجاست چگونه معنا در مجلس نقل ساخته می ‏شود؟ و چگونه نقالان اجرای خود از این فراز داستان را نسبت به‌ یکدیگر متمایز می ‏سازند؟ نظر به اهمیت نقش حرکات بدن در داستان‏گزاری، پژوهش حاضر از چشم ‏انداز متفاوتی به اجرای نقالی می‌پردازد. بدین‏منظور بر پایۀ یافته‏ های زبان‏شناسی در مطالعات ژست، تعامل اجزای معرکه ‏آرایی براساس بخشی از ویدئوی اجرای نقل سهراب‏ کشی مرشد سعیدی و مرشد ترابی بررسی شد. بحث دربارۀ ویژگی‏ های فنی و ابداعی حرکات نقالان نشان داد ترابی بیشتر از ژست‌های تصویرگر عینی بهره برده است، ولی سعیدی علاوه بر تصویرگری عینی، متنوع ‏تر از ژست برای ارتباط با مخاطب و توصیف مفاهیم انتزاعی نیز استفاده می‏کند. نقال حماسۀ ملی را با تأکیدهای کانونی متمایز در اجرا تفسیر می‏ کند. ترابی بیشتر نبرد تن ‏به ‏تن را عینی تصویر می‏ کند و بر نقش چرخ بلند برسرنوشت سهراب تأکید دارد، اما سعیدی بر مقاومت سهراب در برابر رستم تأکید می‏ کند و درنهایت مرگ او را در قالب استعاری نشان می‏ دهد؛ درختی که باد آن را بر زمین می‏افکند. 
کلیدواژه‌ها

موضوعات


آلن ‏پیچ، م. (۱۹۹۲). راویان داستان باستان (نقالی در ایران). ترجمۀ ا. افسری (۱۳۷۱). نامۀ فرهنگ، ۷، ۱۱۸-۱۲۳.
پنج گنج نقل، نقالی استاد حاج سید مصطفی سعیدی(۱). [فیلم: با کلام]. لوح فشرده (۱۳۸۲). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
آیدنلو، س. (13۸۸). مقدمه‏ای بر نقالی در ایران. پژوهش‏نامۀ زبان و ادب فارسی، ۴(۲۲)،۳۵-۶۴.
آیدنلو، س. (1390). ویژگی‌های روایات و طومارهای نقالی. شعرپژوهی، 7(3)، ۱-۲۸.
آیدنلو، س. (139۱). مقدمه‏ای بر طومارهای نقالی شاهنامه. تهران: به‏نگار.
آیدنلو، س. (139۸). ساقی تبریزی: نقال داستان‌های شاهنامه در تبریز دورۀ قاجار. نشریۀ گزارش میراث، ۳(۸۸-۸۹)، ۷۷-۸۲.
براتی، ع.، قائمی، ف.، حسن‌آبادی، م.، و یاحقی، م.ج. (۱۳۹۸). بررسی گزاره‏های قالبی حماسی و کارکرد آن در طومارهای نقالی (مطالعۀ موردی: رزم کشتی). فرهنگ و ادبیات عامه، ۷ (۲۸)، ۴۷-۷۲.
جعفری قنواتی، م. (۱۳۸۷). گوشه‏هایی از هنر نقالی. فصلنامۀ هنر، ۷۷، ۱۰۸-۱۲۷.
جعفری قنواتی، م. (1394). درآمدی بر فولکلور در ایران. تهران: جامی.
خالقی مطلق، ج. (1361). یکی داستان است پر آب چشم (دربارۀ موضوع نبرد پدر و پسر). ایران‏نامه، 2، 164-205.
خسروی، ز. (۱۴۰۲). ژست در نقالی: ره‏یافتی به حرکات بدن در اجرای نقل براساس دیدگاه زبانشناسی شناختی؛ مطالعۀ موردی مجلس نقالی «سهراب‏کشی»  مرشد ترابی. هنرهای زیبا: نمایشی هنرهای، ۲۹(۱)، ۱۸-۲۸.
خسروی، ز.، و فهیمی‌فر، ا. (1395). بررسی تطبیقی شیوۀ اجرایی نقالی رزم و عشق: مطالعۀ موردی نقل سهراب‏کشی و بیژن و منیژه با اجرای مرشد ترابی. تئاتر، 29(64)، 125-140.
سعیدی، م. (۱۳۸۱). طومار شاهنامۀ فردوسی. به کوشش س.م. سعیدی و ا. هاشمی، ج 1. تهران: خوش‏نگار.
شرکت فرهنگ فیلم تهران (1389). ولی‏الله ترابی: نقل‌های سوگ حماسه (1). [فیلم: با کلام]، لوح فشرده. تهران: علمی فرهنگی.
فتحعلی‏بیگی، د. (۱۴۰۰). آداب نقل و نقالی از نگارش تا نمایش. تهران: نمایش.
فخرالزمانی، ع. (۱۳۹۲). طرازالاخبار. به تصحیح س.ک.‏ حاج‏سیدجوادی و ح. یاسینی. تهران: پژوهشکدۀ هنر.
فیشرلیشته، ا. (۲۰۱۴). درآمد راتلج بر مطالعات تئاتر و اجرا. ترجمۀ ش. بزرگمهر و س. مشگین‏قلم (۱۳۹۷). تهران: دانشگاه هنر.
عناصری، ج. (1366). نقالی ـ تئاتر داستانی، درآمدی بر نمایش و نیایش در ایران. تهران: جهاد دانشگاهی.
محجوب، م.ج. (۱۳۸۲). ادبیات عامیانۀ ایران (مجموعه مقالات دربارۀ افسانه‏ها و آداب و رسوم مردم ایران)، به کوشش ح. ذوالفقاری. ج ۲. تهران: چشمه.
موسوی، س. (۱۳۸۲). نقل و نقالی (آسید مصطفی سعیدی و روایت‌هایش). خرم‏آباد: افلاک.
میلز، م. (۲۰۰۱). مکر زنان و روایان مرد. ترجمۀ ل. خسروی (۱۳۸۹). فرهنگ مردم، ۴۳-۴۴، ۱۱۵-۱۳۹.
ناصربخت، م.ح. (1395). بررسی ساختاری طومار رستم و سهراب مرشد عباس زریری. مجموعه مقالات همایش ملی میراث روایی. به کوشش م. نعمت طاوسی. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری. صص 371-391.
نجم، س. (1390). هنر نقالی در ایران. تهران: فرهنگستان هنر.