رقص قاسم‌آبادی از دیدگاه کارکردگرایی آلن مریام با تأکید بر کارکرد هم‌بستگی اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه گیلان
چکیده





Copyright: © 2025 by the authors. Submitted for possible open access publication under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution (CC BY -NC) license https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).




پیوند فرهنگی و زیستی مردان و زنان گیلان با فعالیت‌های شالی‌کاری باعث شده است تا آیین‌های آن‌ها نمایانگر الگوهای کاشت، داشت و برداشت باشد. رقص قاسم‌آبادی یکی از آن آیین‌های نمایشی است که فرصتی را برای تبادل محتوای مرتبط با جامعه، هماهنگی اقدامات میان اعضای گروه، قدرت ائتلاف و تثبیت ساختارهای گروهی فراهم می‌کند. به‌عبارتی علاوه‌بر نقش افراد در فرایند رقص، نتیجه و تأثیر اجراها در جامعه حائز اهمیت است. از این ‌رو، هدف از پژوهش حاضر پاسخ به اهمیت اجرای رقص قاسم‌آبادی و کارکرد آن برای ایجاد وحدت است. بر این مبنا از نظریۀ کارکردگرایی آلن مریام در بستر موسیقی‌شناسی قومی با تمرکز بر یکی از ده کارکردهای آن، یعنی کارکردِ هم‌بستگی از وجۀ موسیقی استفاده شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، نظری و از لحاظ ماهیت و روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است. شیوه گردآوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و میدانی با استفاده از روش مردم‌نگاری در منطقه، مشاهده، مصاحبه، ثبت و ضبط اطلاعات است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که رقص قاسم‌آبادی با نمایش مهارت‌های حرکتی و هنرهای دستی و با استفاده از ابزار در راستای هماهنگی با موسیقی بومی، شرایطی را تولید می‌کند که یکپارچگی اجتماع به‌وجود آید تا همۀ افراد (رقصندگان و تماشاگران) احساسات گوناگون ازجمله حس یک‌دست بودن اجتماع و موجودیت جامعه را تجربه کنند، زیرا رقص قاسم‌آبادی چه در فرم رسمی به شکل‌ رویدادها و چه در قالب غیررسمی و خودمانی فرصتی را برای عملکرد تک‌تک افراد به‌طور مستقیم در یک جمع فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aiti, Mohsen; Mousavi, Sadegh and Bagheri Mehiari, Neda (2018). Functionalism and its implications in the curriculum. Social Cultural Knowledge Journal, 41: 91-114.
Zakir Jafari, Narges and Mokhtari, Mahdi (2022). Applications and functions of the audio-music phenomenon of sellers singing in the big market of Rasht city. Journal of Fine Arts - Performing Arts and Music, 4(27): 5-16.
Rahmani, Jila (2022). Examining the characteristics and symbolic functions of musical instruments (case study: instruments of Kurdistan). Master's thesis, Art Research Department, Faculty of Art and Architecture, Guilan University, Rasht, Iran.
Sabri, Maryam (2013). Azerbaijani lovers in the passage of history. Iranian Journal of Anthropological Research, 4(1): 1-20.
Abbasi, Masoud and Maythami, Seyyed Hossein (2019). Examining Ta'ziyeh music based on the criteria of organization and organization of human sounds (study sample of Ta'ziyeh assemblies of Gudjan, Khansar). Cultural history studies; Journal of Iranian History Society, 45(12): 117-89.
Fatemi, Sasan (1999). Ethnomusicology: an epistemological review and proposal of two research models. Art Journal, 39: 137-151.
Gharasou, Maryam (2018). Comparison of two musical rituals similar to Shushi and Arousgoli, corresponding to Kouse ritual. Iran Anthropological Research, 9(1), 51-75.
Gharasou, Maryam and Zakir Jafari, Narges (2019). Multiple functions of the instrument in religious rituals and mourning in the eastern region of Gilan. Journal of Fine Arts - Performing Arts and Music, 2(25): 45-57.
Ghanbari, Nasreen (2021). An analysis of the rituals of the people of Gilan and the formation of Qasimabadi ritual dance. The 6th International Conference on Interdisciplinary Studies of Humanities and Islamic Sciences of Iran, 14-1.
Merriam, Alan (2016). Anthropology of music. Translated by Maryam Qarasu, Tehran: Mahor Publications.
Masoudi, Mozhgan (2014). Symbolic analysis of dramatic movements in the folklore of East Guilan. Master's Thesis of Iranian Studies, Guilan University.
Moghadam, Saeed and Khanmohammadi, Karim (2011). Criticizing the epistemological and existential grounds of Durkheim's theory of functionalism. Social Cultural Knowledge, 2(3), 85-112.
Mousavi Dizkohi, Seyed Hashem; Abbasi, Hoshang and Mohammadi Molasarai, Mohammad Ali and Nejadbakhsh, Asghar (2016). Anthropological research on Warzajang in Guilan culture. Iranian Studies Magazine, 1(2), 164-181.
Mirmiran, Seyyed Mojtabi and Masoudi, Mozhgan (2014). Comparative study of Ghasemabadi dance and Talashi dance. National Conference on Research, 1-12.
Van Mourik Broekman, A., Gordijn, E., Postmes, T., Koudenburg, N. & Krans, K. (2015). Dance for solidarity: Uniting Dancers and AudienceThrough Movement. Danswetenschap in Nederland, 8: 79-88.