بازشناسی آیین نمایشی سروگ حجلۀ قاسم در بوشهر از دیدگاه کارکردگرایی مالینوفسکی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
چکیده
سروگ1 «حجلۀ قاسم»، یکی از آیین‏های نمایشیِ ـ مذهبی بوشهر است که هرساله به شکل باشکوهی در یکی از روزهای دهۀ اول ماه محرم برگزار می‏شود. یکی از شاخصه‏های به‌چشم‌آمدنی در این آیین نمایشیِ مذهبی، آن است که برگزارکنندگانش زنان هستند. با توجه به اهمیتی که این آیین در میان مردمان بوشهر داشته ‏است، شایسته می‏نمود که به شیوۀ علمی، مبتنی بر مشاهدات میدانی و منابع کتابخانه‏ای دربارۀ آن بررسی شود. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده ‏ و اطلاعات به‌دست آمده از طریق گردآوری اسناد و مشاهدۀ مشارکتی2، با بهره‏گیری از نظریۀ کارکردگرایی برانیسلاو مالینوفسکی 3 تحلیل محتوایی کیفی شده ‏است. هدف از نگارش این پژوهش آن بوده که به این آیین دیرساله بر بنیاد نظریه‏های نوین انسان‏شناسی و با تأکید بر اصل ضرورت کارکردی نگریسته شود و بدین ترتیب عناصر تشکیل‌دهندۀ آن مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. این مقاله در پی پاسخ‌گویی به این پرسش‏ها بوده که آیین نمایشی مذکور بنا بر نظریۀ ضرورتِ نیازهای عاطفی و روانی، چگونه پاسخ‌گوی عواطف و احساسات اجراکنندگان است. یا عناصر نمادین این آیین مذهبی ـ نمایشی با توجه به آرا و ایده‏های چهارگانۀ مالینوفسکی چه تأثیری بر مخاطب دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


ارسطو. (1353). فنّ شعر. ترجمۀ : ع. نوشین. چ.3. تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
ترنر، ب. (1381). شرق‌شناسی پست‌مدرنیسم و جهانی شدن. ترجمۀ : غ. کیانی. تهران: فرهنگ گفتمان.
خواجه‌ئیان، م . سلطانی‌نیا ،ا. (1396). زن در تعزیه و سوگواره های بوشهر. قم: موعود.
چندلر، د. (1394). مبانی نشانه‌شناسی. تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر.
عارف، م. (1397). کمیجان، سرزمین شگفت‌انگیز تات‌ها و مادها. تهران: طهوری.
عارف، م. (1399). درخت کیان، آیین‌های نمایشی قوم امن. چ.2. تهران: نائیری.
فکوهی، ن. (1390). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی. چ.7. تهران: نِی.
فکوهی، ن. (1386). «نگاهی بر رویکرد تفسیری کلیفورد گیرتز با تأکید به تفسیراو از پدیده دینی». مطالعات جامعه-شناسان. پاییز. ش.31. صص.109-120.
فصیحی، ا. (1389). «بررسی کارآمدی نظریه کارکردگرایی». معرفت فرهنگی اجتماعی. ش.2. صص 131-109.
فتحی، ط . (1380). پسیکودام: پیشگیری و درمان بیماری‌های روانی، اجتماعی در صحنه نمایش. تهران: سپند
ریترز، ج. (1374). نظریه‌های جامعه‌شناسی. ترجمۀ: ا. غروی‌زاده. چ.1. تهران: جهاد دانشگاهی.
ریترز، ج. (1389). نظریۀ جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمۀ : م. ثلاثی. تهران: علمی.
عبدی، ح. ساجدی، ه. (1393). «بررسی تطبیقی جانشین‌ناپذیری دین از منظر مالینوفسکی و شهید مطهری». اندیشه نوین دینی. ش.37. صص 80-63.
سجودی، ف. (1387). نشانه‌شناسی کاربردی. تهران: علم.
سیستانی، ا. (1369). نگاهی به بوشهر. شیراز: نسل دانش.
شکنر، ر. (1386). نظریۀ اجرا. ترجمه : م . نصرالله‌زاده. تهران: مرکز.
مالینوفسکی، ب. (1373). تروبریاند. ترجمۀ : ع. مخبر. تهران: طرح نقد.
مالینوفسکی، ب. (1383). نظریه‌علمی‌فرهنگ. ترجمه‌: م. ‌فرهمند. تهران:دفتر ‌پژوهش‌های ‌فرهنگی.
مالینوفسکی، ب. (1387). غریزه جنسی و سرکوبی آن در جوامع ابتدایی. ترجمه: م. ثلاثی. تهران: ثالث.
مالینوفسکی، ب. (1395) جادو، علم، دین. ترجمه : ب. خلیلیان و مصطفی آقایی. تهران: گام نو.
نصر اشرفی، ج. دشتی شیرزادی، آ. و دیگران (1391). از آیین تا نمایش. ج.1. تهران: آرون.
همیلتون ، م. (1389). جامعه‌شناسی دین. ترجمه : م. ثلاثی. چ.2. تهران: ثالث.

یاراحمدی، ج. ناصربخت، م. (1391). «همنشینی کلام و حرکت در یک آیین بومی». فصلنامه تخصصی تئاتر. ش.79.صص 34- 56.
ضمیران، م. (1383). نشانه‌شناسی هنر. تهران: قصه.
Austin,J.l. (1975) How To Do Thing With Words.Second Edition:J.o.Urm son And Marina Sbisa .Uk:Ox Ford.
Anderson E.N,) 2005(, Magic, Science, and Religion: Useful Labels in the Past? Useless in the Present?, University of California, Traditional Ecological Knowledge.
Aghaie, K. (2005).The Women Of Karbala Ritual Derformance And Symbolic Discoures In Morern Shii Islam , Austin : University Of Texas Press.
Durkheim. E.(1952). Suicide :A Study In Sociology ( London: Routledge And Kegan Paul .First Pub ,1897) .
Geertz , C. (1973) .The In The Pretation Of Cultures,Newyork . Basic Book.
Schneiber , m. (1987). Cultare – As Teyt In The Work Of Clifford Geertz . In Theory And Society , Vol , 16 , No 6, PP: 809 – 839.
Malinowski B, (1948). Magic, Science and Religion and Other Essays. Glencoe, Illinois: The Free Press.