بن‌مایۀ «مرد آویزان» در فرهنگ و ادب عامه و رسمی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
یکی از نشانه‌‏های مهمی که در مرحلۀ گذار فرد برای رسیدن به فردیت، در روایات بنیادین جهان دیده‏ می‌‏شود، عبور از راهرو پیچ‌‏در‏پیچ افقی یا عمودی (چاه/غار) است؛ تاریک‌‏جایی که به‌سبب دیده ‏نشدن و ناشناختگی پر از ترس و وحشت است؛ هیولاها، مارها و موجودات جهان زیرین در این مکان مسکن دارند و تنها با جنگیدن می‏‌توان از آن‌ها رست. گاه در عمق و بن این مکان ترسناک، موانعی قرار ‏دارد که به ظاهر، پاداش یا هر چیز خوشایند دیگری است، اما همان شیء یا موقعیت با ایجاد تعلیق، خود مرحله‏‌ای از آزمون محسوب‏ می‌‏شود و گاه مانعی از پیروزی قهرمان خواهد‏ بود. در این مقاله کوشش ‏شده به روش توصیفی ـ تحلیلی، مصادیق تعلیق با الگوی تکرار‏شوندۀ «مرد آویزان» در ادب عامه و رسمی ایران و جهان، بررسی‏ شود. حاصل ‏کار نشان ‏می‏‌دهد این تصویر در ذات مشترک نگرش انسان در مواجهه با دشواری‌‏های زیستی ریشه دارد و با توجه به زمان و مکان زیست و نوع انسان، با قدرت در ادبیات، فرهنگ و دین، هنر، سیاست و اقتصاد به حیات خود ادامه‏ داده‏ است. این تصویر، متأثر از تجربه‌‏اندوزی از فاجعه بوده که کارکرد ذهن انسان است و به رغم تکامل فرهنگی نوع انسان، از ذهن وی حذف نشده و ابتدا در قالب بن‏مایه در اساطیر و آیین‌‏های مادی بازتاب ‏یافته و در دوران نوتر، با ورود به انواع ادبی رسمی و یا عامه، کارکردی متفاوت یافته و موجد انواع ادبی خاصی شده ‏است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Abbasi, S. (2018). A storehouse of long Persian folk tales (general romance). 2nd edition. Rozger Nou Publications.
Afifi, R. (1963). Heaven and Hell in the Mazdisana religion (Ardavirafnameh). Mashhad University Press.
Azimi, A. (1979). Biography and works of Ibn-Maqfa. Farrokhi Publications.
Bagheri, M. (2000). "The story of the man hanging in the well (an examination of the background of one of the allegories of Kalilah and Damneh)". Journal of Faculty of Literature and Humanities of Tabriz University. No. 175 and 176. pp. 1-23.
Boghossian, P.A. (2006). Fear of Knowledge: Against Relativism and Constructivism, Clarendon Press.
Dad, S. (2021). Dictionary of Literary Terms. Morvarid Publishing House.
Dundes, Alan. (2007). The Meaning of Folklore (The Analytical Essays of Alan Dundes). With Introduction by S. J. Bronner. Utah State University Press.
Eliadeh, M. (2011). myth and reality. (Translated by M. Saleh Allameh,). Parse Book Translation and Publishing Company.
Eliad, M. (1996). myth, dream, secret. (translated by R. Monajjem). Ketab Parse Publishing House and Feker Rooz Publishing House.
Eliadeh, M. (2007). fundamental sacred texts from all over the world. (translated by M. Saleh-Allameh). Farrawan Publications.
Fry, N. (1998). critical analysis. (translated by Saleh Hosseini). Nilufar Publications.
Foucault, M. (2023). The History of Madness. (translated by F. Dalili). 21st edition. Hermes Publishing.
Gatshall, J. (2015). Storytelling Animal (How does a story make us human). 9translated by A. Mokhber). second edition. Central publishing house.
Gineau, Ph. (2012). Ardavirafnameh (lettering, transliteration and translation of Pahlavi text). (translated and researched by J. Amozegar), second edition. Moin Publications and the French Iranian Studies Association.
Hamdani, O. (2018). Literary theory, literature and the problem of cognition. Sedaye Maser Publications.
Khorandzi-Zydri-Nasvi. Sh. (2000). Naftha-al-Masdoor. (Corrected by A. Yazdgerdi) second edition, Virad Publications.
Loeffler Delashv, M. (2006). The Coded Language of Parivar Tales. (Translated by J. Sattari). Tos Publishing.
Moqdadi, B. (1999). dictionary of terms of literary criticism. Feker Rooz Publications.
Monshi, N. (2007). Kalileh and Damneh. (Corrected by M. Minavi). Amir Kabir.
? (2006). Mahabharat. (translated by M. Jalali-Naini). Tahoori Publications.
Naraghi, A. (2009). Meraj-al-Saadah. Al-Taha Publications.
Nizami-Ganjovi, E. (1997). Haft-Peykar. (With corrections and margins by H. Vahid-Dastgardi). with the efforts of S. Hamidian. Drop.
Parsansab, M. (2013). Farsi allegorical stories, along with an introduction, anthology of stories and analysis of examples. Cheshme Publishing House.
Parsanasab, M. (2008). "Subject, Definitions, Types and Functions". Literary Criticism Quarterly. second year. fifth issue. pp. 40-7.
Qaraeti, M. (2006). Tafsir of the Holy Qur'an (selected verses). Ma'arif Publishing House.
Qaraeti, M. and M. Ismailpour. (2018). A drop from the sea of prayer, taken from the works of Mohsen Qaraeti. Iqama Namaz headquarters.
Rajab Zadeh, H. (1996), Thus Said the Buddha. 2nd edition. Asatir Publishing House.
Reeuse, B and J.M Meadowcraft. (1989). “Influence of Story Schema Development on Children Attentions to Television”. vol 16. Issue 3. Available in Journals. Sagepub.com.
Sanai-Ghaznavi, M. (1989). Hadiqa-al-Haqiqah and Sharia-al-Tariqa. (Edited by M. Razavi), second edition. University of Tehran Press.
Sanai Ghaznavi, M. (2003). Hadiqah-al-Haqiqah and Sharia-al-Tariqa. (Edited by M. Hosseini). University Publishing Center Publications.
Sloan Wilson, D. (2005). The Literary Animal: Evolution and the nature of Narrative. (Edited by J. Gottshall). North University Press.
Spoorf, Wood. B, Zonneveld. F. (1994). “Implications of Early Hominid Labyrinthine Morphology for Evolution of Human Bipedal Biomotion”. Nature. Available at Cite Journal. Pp645-648.
Thompson, S. (2020). Motif Index of Folk Literature (A Classification of Narrative Element in Foil tales, Ballads, Fabliaux, Jest Books and Local Legend). Indiana University Press.
Tolstoy, L. (2010). Confession, (translated by N. Majidi). 2nd edition. Nash Rozegar.