پژوهشی دربارۀ آیین لقمه‌‌گیر؛ نمونه‌‌ای از وَر ایرانی در فرهنگ قوم بختیاری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه اصفهان
چکیده
یکی از مبانی شناخت بن‏مایه‏های اساطیری و چگونگی حفظ و ترویج آن‏ها، انجام مطالعات علمی در حوزۀ فرهنگ و ادب عامه است. سوگند خوردن در نمودهای مختلف ازجمله آیین‏‌هایی است که از دیرباز تاکنون در فرهنگ و ادب عامه به طریق گوناگون نمود یافته است. در این پژوهش به تحلیل آیین لقمه‌‏گیر؛ نمونه‏‌ای از آیین سوگند خوردن (وَر) در فرهنگ قوم بختیاری می‏‌پردازیم که می‌‏تواند در ایران باستان ریشه داشته باشد. آخرین راهکار برای تشخیص درستکار از نادرستکار و اثبات درستی کلام، نشان‌دهندۀ اهمیت آزمون لقمه‌‏گیر نزد مردم بختیاری است. در پژوهش حاضر نخست داستان مربوط به آیین لقمه‌‏گیر در قوم بختیاری را ذکر و سپس نمودهای اساطیری آن را تحلیل می‌کنیم. در این پژوهش، روش جمع‌‏آوری داده‌‏ها، بر پایه مطالعات کتابخانه‌‏ای ـ میدانی و روش تحلیل آن‌ها، به‌صورت محتوای کیفی انجام‌ شده است. پس از بررسی منابع گوناگون و تحلیل نمود‏های ادبی و اساطیری آزمون لقمه‏‌گیر در قوم بختیاری می‏‌توان گفت که این آیین، بازماندۀ آیین خوردن آب گوگرد در ایران باستان است که با حفظ عناصر اساطیری نزد این قوم، آخرین راهکار برای اثبات درستی کلام و تشخیص حق از باطل است. همچنین برخی از عناصر این آزمون مانند وجود آتش، پوشیدن لباس سفید قبل از آزمون و عطرافشانی یادآور داستان سیاوش در شاهنامۀ فردوسی است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


Afifi, R. (1995). Iranian mythology and culture in Pahlavi's writings. Tos.
Aghakhanibijani, M., Hashemi, M., and Sadeghi, A. (2016). Belief in Bakhtiari people. Popular Culture and Literature, 14, 67-49.
Asaditousi, A. (2013). Garshasabnameh (edited by H. Yaghmayi). Donyaye Ketab.
Bakhtiari, A. (1983). History of Bakhtiari. Asatir.
Boyce, M. (1995). History of Zoroastrian cult (translated into Farsi by E. Santhizadeh). Tos.
Cooper, J. (2012). Culture of ritual symbols (translated into Farsi by R. Behzadi). Elmi.
Curtis, V. (2011). Iranian myths (translated into Farsi by A. mokhber). Markaz.
Dostkhah, J. (2012). Avesta report and research. Morvarid.
Ferdowsi, A. (2014). Shahnameh. Sokahn.
Gall, M., et al. (2016). Quantitative and qualitative research methods (translated into Farsi by A. Nasr Esfahani). Samt.
Ghanbari Adevi, A. (2002). Bakhtiari's proverbs and sayings. Iil.
Ghanbari Adevi, A. (2011). Folklore of Bakhtiari people. Neyushe.
Gineau, F. (1993). Ardavirafanamah (translated into Farsi by J. Amuzegar). Moin – Anjomane Iranshenasi France.
Heydari, D. (2012). The oath in the Shahnameh and its mythological connection with water and fire. Research Paper on Epic Literature, 16, 35-61.
Hinels, J. (2014). Knowledge of Iranian mythology (translated into Farsi by M. Bajlan Farrokhi). Asatir.
Jafari Qanovati, M. (2019). Oath. Encyclopedia of people's cultureLarge Islamic Encyclopedia Center.
Jahandideh, A. (2016). A research on Var religion in Baluchistan. Popular Culture and Literature, 16, 19-38.
Kayani, H. (1992). Oath in Persian language and literature. University of Tehran.
Khajagir, A. et al. (2018). A research on the ritual of swearing (var) in the Bakhtiari people. Popular Culture and Literature, 30, 173-150.
Mazdpour, K. (1990). Shaist Neshaist. Institute of Foreign Research and Studies.
Moin, M. (2004). Mazdasna and Persian literature. University of Tehran.
Pordawood, A. (1942). Oath. Iran Mehr Magazine, 5-6, 281-292.
Pordawood, A. (1968). Yachts. Tahori.
Rahbar, A. (1969). Oath and its traces in Persian literature. Kaveh, 21, 124-135.
Rastegarfasaei, M. (1388). Personification in mythology. Research Institute of Humanities and Cultural Studies.
Razi, H. (2009). Encyclopedia of ancient Iran. Sokahn.
Sattari, J. (1994). Mystery in psychoanalysis. Tos.
Tarapur, V. (1981). Trial and arbitration in ancient Iran (translated into Farsi by E. Razi Chista), 575-554.
Tharwat, M., & Anzabinjad, R. (1998). Dictionary of slang and contemporary words. Sokhan.
Unknown. (1997). Vendidad. Contemporary Thoughts.
Unknown. (2013). Avesta (2013). Morvarid.
Widengren, G. (1998). Iranian religions (translated into Farsi by M. Hooshang). Aghagan Iede.
Zaviye, S., & Mafitabar, A. (2012). Investigating the mythological rites of Yazidi judgment in ancient Iran. Mystical and Mythological Literature, 30, 101-128.
b) Field sources (interviewees)
Aghakhani, A. 55 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Miankoh Felard. Islamabad village. A school rancher. Code 7.
Fathi, A. 63 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Miankoh Felard. Sepidar village. A school mullah. Code 2.
Fathi, S. 73 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Miankoh Felard. Sefidar village. Illiterate the housekeeper. Code 8.
Ghorbani, G. 62 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Miankoh Felard Dehno village. Illiterate rancher. Code 5.
Ghorbani, S. 70 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Miankoh Felard. Gandab village. A school Mullah. Code 3.
Hemti, B. 63 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Miankoh Felard. Bizhgan village. School. Farmer. Code 6.
Kayani, M. 60 years old. Ardal city. Arjal village. School Mullah. Code 10.
Kohiani, A. 75 years old. Ardal city. Arjal village. School Building. Code 9.
Layeghi, R. 71 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Felard. Parvaz. Old village. School rancher. Code 1.
Vesey, A. 65 years old. Chaharmahal and Bakhtiari. Felard. Parvaz. Old village. School. Farmer. Code 4.