بازخوانی کارکرد دووجهی طبیعت در قصه‌‌های شبانی کردی، مطالعۀ موردی چهار قصۀ بخش خاومیرآباد شهرستان مریوان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب
2 دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
ادب شبانی ازجمله انواع ادبی است که مغفول مانده است و هر دو گونۀ رسمی و غیررسمی ادب شبانی شایستۀ توجّه جدّی پژوهشگران با رویکردهای ادبی و میان‌‌رشته‌‌ای خواهد بود. قصه‌‌های شبانی بخشی از سامان عظیم ادب شبانی غیررسمی به‌شمار می‌‌آیند که تاکنون در ایران پژوهشی جدی با رویکرد تحلیل مضامین شبانی بر روی این متون انجام نشده است. طبیعت در ادب شبانی دارای جایگاه ویژه‌‌ای است. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی کارکرد دوگانۀ طبیعت (کارکرد تقدسی ـ جادویی و کارکرد پیش‌‌بَرَندگیِ روایت) در قصه‌‌های شبانی غیررسمی منطقۀ خاومیرآباد شهرستان مریوان بپردازد. بدین منظور از رویکرد تحلیل محتوا با گریزهایی به تحلیل ساختاری قصه‌‌ها استفاده شده است و جایگاه ویژۀ عناصر طبیعی برجسته‌‌ای چون کوه، غار، آب، آتش، چشمه، سنگ و گیاه در قصه‌‌ها بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌‌دهد که اولاً، عناصر و مکان‌‌های طبیعی در قصه‌‌های شبانی نقطۀ تلاقی مهم‌‌ترین رویدادهای قصه است؛ ثانیاً، وجود تصاویر جادویی و تقدسی در توصیف طبیعت، انگاره‌‌ای ایجابی مبتنی بر ضرورت احترام به طبیعت و زیست‌بوم را در خواننده برمی‌‌انگیزد. ثالثاً طرح‌وارۀ ساخت‌یافته در ذهن خواننده و مخاطب، بستر مناسبی جهت تعمیم قداست و توان ماورائی عناصر طبیعیِ توصیف‌شده در قصه، به جهان فیزیکی پیرامون وی فراهم می‌‌سازد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alpers, P. (1996). What is Pastoral? University of Chicago Press
Bahar, M. (trans.). (1990). Farnbagdadgi. Tus.
Buell, L. (2005). The future of environmental criticism، environmental crisis and literary imagination. Malden، Blackwell.
Campbell, J. (2010). Hero of a thousand faces (translated into Farsi by Shadi Khosrupanah). Gol Aftab.
Campbell, J. (2011). The power of myth (translated into Farsi by Abbas Mokhbar). Center.
Chevalier, J., & Gerbran, A. (2000). The dictionary of symbols (myths, dreams, customs, gestures, shapes and patterns, faces, colors, numbers) (translated into Farsi by Soudabe Fadaeli). Jeihun.
Dad, S. (2012). Dictionary of literary terms. Morvarid.
Dadvar, A., & Rozbahani, R. (2018). The reflection of nature in the scope of Iranian mythology. Art Effect, 11(1), 63-73.
Garrard, G. (2004). Ecocriticism. Routledge.
Gifford, T. (1999). Pastoral. Routledge.
Gifford, T. (2012). Pastoral, anti-pastoral and post-pastoral as reading strategies. Critical.
Gifford, T. (2017). Pastoral literature (translated into Farsi by a group of translators under the supervision of Abbas Arz Pima). Seeme.
Huggan, G., & Tiffin, H. (2015). Postcolonial ecocriticism، literature, animals, environment. Routledge.
Jafari Kamangar, F., & Modaberi, M. (2004). Mountain and its manifestation in Ferdowsi's Shahnameh. Literary Researches, 2, 63-72.
Khorasani, M., & Davodi Moghadam, F. (2018). Nature in Iranian folk tales from the point of view of ecological criticism. Fonoon Adabi, 11(2), 69-84.
Kohnmouipour, Zh., Khattat, N., & Afkhami, A. (2002). Descriptive dictionary of literary criticism. Tehran University Press.
Mirfakhrai, M. (trans). (1988). Pahlavi narration. Scientific and Cultural.
Mokhtabad, M., & Qulishli, A. (2017). An exploration of the origins of Iranian rural drama (Akbar Radi's influence on Chekhov's Uncle Vanya). Literary Criticism, 4(16), 37-54.
Parsapur, Z. (2013). Entropy in nature and society in Gilehmard's story. Contemporary Persian Literature, 4(4), 51-69.
Propp, V. (2007). Morphology of fairy tales (translated into Farsi by Fereydoun Badrahai). Tos.
Rashed Mohasel, R., Behnamfar, M., & Zamanipour, M. (2011). The manifestation of the mountain in ancient Iran and a look at its manifestations in Persian literature. Iranian Studies, 11(21), 119-146.
Rastegarfasai, M. (2004). Figuring in mythology. Research Institute of Humanities and Cultural Studies.
Sojudi, F. (2017). Cultural Semiotics. Scientific.
Zadsperm (1987). Selections from Zadsparm (translated into Farsi by Mohammad Taqi Rashid Mohsal). Scientific and Cultural.
Zomordi, H. (1999). Comparative criticism of religions and mythology in Ferdowsi's Shahnameh, Khamse Nizami and Logiq al-Tayr. Zovar.
Interviewee
Pachideh, Vahid, 59 years old, farmer, Ghelgheleh village, illiterate, 2023.
Rahimi, Fatemeh, 63 years old, farmer, Bardeh Rasheh village, 2022.
Moradian, Ali, 60 years old, farmer, Biloo village, illiterate, 2021.
Varmazi, Ahmad, 90 years old, farmer, Seyf Aliah village, illiterate, 2021.