بازتاب نگرش به کودک و دوران کودکی در مثل‌های مردم ایران با تأکید بر مثل‌های بختیاری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
دانشگاه شهرکرد و پژوهشکده بختیاری شناسی
چکیده
از آن‏جا که مثل‏‌ها، حاوی تجربه‌‏های زیستۀ مردم و باورها و نگرش‌‏های آنان دربارۀ موضوع‌‏های مختلف، ازجمله موضوع کودک و دوران کودکی هستند، با بررسی آن‌‏ها، می‌‏توان به درک بهتری از نگرش افراد در این زمینه‌‏ها پی برد. بر این اساس، هدف در این پژوهش نیز تحلیل نگرش به کودک و دوران کودکی در مثل‌‏های رایج در فرهنگ بختیاری، بر مبنای روش تحلیل محتواست. مقوله‏‌هایی چون جایگاه فرزند (اهمیت داشتن فرزند، تعداد فرزند و ترجیح جنسی)، مسائل تربیتی (مسئول تربیت کودک، عوامل مؤثر بر تربیت کودک و تصورات قالبی جنسیتی) و رابطۀ والد و کودک (مطیع بودن فرزند، خیرخواه بودن والدین و انتظارات والدین از کودک)، ازجمله موضوع‌‏های بررسی‌شده در این پژوهش هستند. نتایج پژوهش نشان‏‌دهندۀ این است که در فرهنگ بختیاری، نگرش به کودک و دوران کودکی، متأثر از آموزه‌‏های ایرانی و اسلامی است. در این مثل‌‏ها، بیشتر مسائل تربیتی چون نقش عوامل وراثتی و محیطی بر شکل‏‌گیری شخصیت کودک، برجسته شده ‏است؛ این‏که کودک از جنبۀ جسمانی و رفتاری، بسیار شبیه به دایی و مادر خود خواهد شد. در این فرهنگ، ترجیح جنسی، تابعی از تعداد فرزند در خانواده است و از نظر تصورات قالبی، دختران را وفادارتر و زرنگ‏تر از پسران توصیف کرده‏‌اند. در ضمن از کودکان انتظار می‌‏رود احترام والدین خود را نگه دارند؛ با این حال به والدین نیز یادآوری می‌‏شود نباید انتظارات زیادی از فرزندان خود داشته باشند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


آزادارمکی، ت.(1393). جامعه‌شناسی خانوادۀ ایرانی. تهران: سمت.
ابن‌بابویه، م. (1413). من لایحضره الفقیه. ج1. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
احمدپناهی، ع.(1395). نگاهی به فواید و آثار فرزندآوری و فرزندپروری در آموزه‌های دینی. فصلنامه
اخلاق. س6. ش21. صص33-63.