ساختار بن مایه های داستانی حماسۀ بالاچ

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی
چکیده
حماسۀ بالاچ یکی از آثار مشهور شفاهی و جزو نخستین داستان‏های حماسی بلوچی است. این داستان دارای چند روایت است و هرکدام در جزئیات با دیگری تفاوت‏هایی دارد. بالاچ در انتقام خون برادر خود «دودا» با همکاری و همراهی دوست باوفایش «نکیبو» سال‏ها با دشمن جنگید و سرانجام توانست او را از پای درآورد. این داستان در گذشته به نظم بلوچی درآمده و دارای چند منظومه است که سرایندۀ آن‏ها معلوم نیست، هر منظومه بخشی از داستان را بیان می‏کند. در طول زمان، خنیاگران بلوچ با اجرای این منظومه‏ها در مجالس بزم و موسیقی و راویان و نقالان در مجالس قصه‏گویی برای قوت و غنای داستان، بن‏مایه‏های متنوعی به آن افزوده‏اند که از میان آن‏ها بن‏مایه‏های حماسی و عیاری برجسته‏تر هستند. داستان بالاچ با بن‏مایۀ پناهنده‏پذیری آغاز می‌شود و با کین‏جویی ادامه می‏یابد و با بن‏مایۀ کرامت گرفتار شدن بالاچ به بادافره شکستن سوگند و مردن او به پایان می‏رسد. خنیاگران متعددی در طول زمان منظومۀ بالاچ را اجرا کرده و عامل حفظ این اثر بوده‏ اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


Amouzegar, Zh. (2008). Myth culture language (2nd ed). Moein.
Atooni, B. (1400). The elements and traditions of Ayyari in the story Rostam Yekdast / Kolehdast (based on the storytelling scroll and heroic folk tales). Popular Culture and Literature, 39, 209-250.
Bahar, M. (2007). An inquiry in Persian culture (2nd ed). Ostoureh.
Dori, N., & Zareapour, P. (2019). Comparative study of common motifs in court love literature (Tristan and Iseult Romance and Khosro and Shirin Poem). Farhangestan Comparative Literature Review, 9(1), 81-105.
Ghaemi, F. (2013). The effect of heroic songs on the formation of Persian epics. Epic Literature Bulletin, 9(15), 31-47.
Ghaemi, F., & Yahaghi, M. (2009). Horse as the most frequent animal symbol in Shahnameh and its role in the evolution of hero archetype. The Quarterly Journal of Persian Language and Literature, 42, 9-26.
Ghanbari, A., & Gholamhoseinzadeh, Gh. (2015). A view on inter-textual occasions of epic and heroic texts. The Quarterly Journal of Literary Researches, 12(50), 83-121.
Gholamhoseinzadeh, Gh. & Zolfaghari, H., & Farokhi, F. (2010). Study of the structures of Hamzeh Nameh motifs. The Quarterly Journal of Literary Criticism, 11&12, 205-232.
Gholami., F., & Hamidi, A. (2018). Study of performance of heroes in epic and heroic texts. Iranian Studies Review, 17(33), 197-215.
Hamidian, S. (2003). An introduction to Ferdousi thinking and art. Nahid Pub.
Jafari, M. (2018). Study of epic motifs of Gilgamesh epic with a view on Shahnameh by Ferdousi. Series of articles of national conference on Shahnameh and education. Mashhad. pp. 262-277.
Jahandideh, A. (2011). Epic narration in Balouchestan. Moein.
Korban, H. (1979). Manhood custom (translated by E. Naraqi). Sokhan Pub.
Lak, I., & Tamimdari, A. (2016). The comparative study of archetype of travel and heroic return in Shahnameh and Odyssey. Farhangestan Comparative Literature Review, 13, 161-184.
Parsanasab, M. (2009). Motif: definitions, types, functions. The Quarterly Journal of Literary Criticism, 5, 7-41.
Safi, Gh. (2008). Ghalandar Laal Shahbaz position, Persian mystic and speaker in Sindh. Gohar Goya Rev. no.5, pp.39-59.
Sarami, Gh. (2009). From flower color to the thorn pain. Elmi-Farhangi.
Sedghi, H., et al. (2013). Comparative study of manhood custom in Persian and Arabic literature. Bi-quarterly Journal of Comparative Literature Researches, 2, 71-91.
Shafiei Kadkani, M. (1993). Types of literature. Persian Language and Literature Education Review, 32, 4-9.
Tasnimi, A., & Jafarpour, M. (2020). Text study of Nohmanzar narration and criticism of some of its heroic, wonderful and lyric motifs. Public Literature and Culture Review, 8(32), 175-200.
Toghyani, E., & Poudeh, A. (2017). Customs and traditions of Samak Ayar story. Persian Literature Text Study Review, 3(35), 33-47.