توتم سیه‌مار و تحلیل روانکاوانۀ آن در فرهنگ‌ عامه و ادبیات بلوچی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
توتم یکی از مشخصه های جوامع ابتدایی است. بلوچ ها بسیاری از آداب، رسوم و باورهای بسیار کهن خود را حفظ کرده اند. نشانه هایی از باور به برخی از توتم ها، هم اکنون هم در فرهنگ عامه و ادبیات است. سیه مار با نام علمی » سیه مار « بلوچی مشاهده می شود. یکی از توتم های شاخص بلوچ، یکی از گونه های مارهای سمی و خطرناک کبری در منطقۀ بلوچستان است و درباره آن »Bungarus« افسانه ها و حکایت های بسیاری وجود دارد. سیه مار و سمبل های آن در فرهنگ و ادبیات بلوچی، بازماندهای از باورهای توتمی کهن است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره گیری ازنظریه های روانکاوی فروید و لاکان نشان می دهیم که چگونه سیه مار یکی از توتم های مهم بلوچ ها شده است و چگونه تا زمان حال در فرهنگ عامه و ادبیات بلوچی به حیات خود به مثابۀ یک توتم ادامه داده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سیه مار از انواع توتم های روانشناختی است و پیوندهای ژرفی با میل، انگارههای جنسی زنانه و مردانه، تولید مثل، ترس، اضطراب، فقدان، ژوئیسانس، فالوس و باروری دارد و جایگاه توتم سیه مار در فرهنگ عامه و ادبیات بلوچی، بیش از هرچیز، بازنمایی و به حرکت درآوردن نشانه های جنسیت و باروری در پهنۀ زندگی اجتماعی است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aatashsouda, M. A. (2004). Metamorphosis of woman and myth from the novel Suvashon to the story of the snake and the man )in Farsi). Book of Literature and Philosophy, Mehr Mah, 84, 96-103.
Abtin, E., Nilson, G., & Mobaraki, A. (2014). A new species of Krait, Bungarus (Reptillia, Elapidae, Bungarinae) and The first record of that genus in Iran. Russian Journal of Herpetology, 21(4), 243 – 250.
Asadi Tusi, A. (1975). Garshaasbnaameh (in Farsi) (edited by H. Yaghmai). Tahuri.
Askani, A. (2008). Daadshah, Karaachi. Bahargah.
Bahar, M. (ed) (2006). Bondaheshn. Tus.
Daaneshvar, S. (2001). To whom should I say hello? Kharazmi.
Durkheim, E. (2007). Basic forms of religious life (translated into Farsi by B. Parham). Center.
Emami, N., & Saalehi Mazandarani, M., & Maalgard, N. (2012). The metamorphosis of blood into a snake in Garshaasbnaameh. Poetry Study Magazine (Bostan Adeb) of Shiraz University, 5(2), 1-15.
Feist, J., & Gregory J. F. (2009). Personality theories (translated into Persian by Yahya Seyed Mohammadi). Ravaan.
Fink, B. (2017). The Lacanian subject between language and jouissance (translated into Persian by Mohammad Ali Jafari). Ghoghnus.
Freud, S. (1972). Totem and taboo (translated into Persian by Mohammad Ali Khanji). Tahoori Library.
Gedaar, A. (1987). Iranian art (translated into Persian by Behrouz Habibi). Shahid Beheshti University.
Ghaazi, M. (2012). The waves have left the sea. Noor.
Ghaazi, M. (2016). How beautiful is the forest? Noor.
Homer, S. (2018). Jacques Lacan (translated into Persian by Mohammad Ali Jafari). ghoghnus.
Howard, C. (1909). Sex worship, an exposition of the phallic origin of religion. Medical Book Company.
Jahandideh, A. (2018). Balochi romantic poems (in Farsi). Moein.
Mazdaapur, K. (2009). The magic snake and the beauty of the butterfly. People's Culture, 27-28, 204-220.
Moalleliy, K. (2015). Fundamentals of Freud-Lacan psychoanalysis (in Farsi). Ney.
Moalleliy, K. (2018). An introduction to Lacan's psychoanalysis (in Farsi). Daanjeh.
Momen, M. (2014). A part of the sky. Godar.
Moradi, H. (2014). The origin of the snake motif in the cultural materials of the third millennium BC in southeastern Iran; a sign of connection with Elam and Mesopotamia. Archaeological Studies, 7(2), 131-148.
Rafifar, J., & Malek, M. (2012). The iconography of the symbol of the leopard and the snake in the works of Jiroft (3rd millennium BC). Iranian Archaeological Researches, 4(2), 7-36.
Sayadhaashemi, Z. (1988). Sweet aqueduct water. Syedhashmi Academy.
Sehhatmanesh, R. (2018). Totemic reading of animal motifs of Halil River Jiroft civilization (3rd millennium BC). Archaeological Research Magazine, 9(1), 55-74.
Shaad, F. (2016). Heritage. Faazel Adabi Kaarvanmand.
Strauss, C, L. (1982). Totemism (translated into Farsi by M. Rad). Tus.
Taaheri, S. (2016). Semiotics of archetypes in the art of ancient Iran and neighboring lands (in Farsi). Shoor Afarin.
Taalebian, Y., & Jafari, Z. (2012). A deep study of the mythic construction of the simile of Zulf to a snake and the lip to a Darbiti hospital from Divan Hafez. Quarterly Journal of Mystical Literature and Mythology, 9(1), 133-146.
Yaahaghi, M. J. (2011). Culture of myths and stories in Persian literature (in Farsi). Contemporary Culture.