بازنمایی نقش زن در ادبیات عامۀ عصر قاجار (برمبنای ادبیات مکتب‌خانه‌ای)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف این پژوهش بررسی وضعیت زن و نقش او در ادبیات مکتب‌خانه‌ای عصر قاجار است. به شیوۀ اسنادی، هفتاد قصه از قصه‌های عامۀ رایج در عصر قاجار را انتخاب کرده‌ایم. مدل مفهومی این پژوهش، تلفیقی از نظریه‌های ادبی و جامعه‌شناسی و روش تحقیق کیفی و فن مورد استفادۀ تحلیل محتواست. پس از قرائت پیکرۀ متنی و استخراج داده‌های موردنظر، با استفاده از مدل مفهومی پژوهش، به بررسی کنش‌های زنان در قصه‌ها پرداختیم. مسئلۀ ما تبیین نقش‌های متعدد زنان در قصه‌هاست. یافته‌ها نشان می‌دهد که باتوجه به غلبه گفتمان مردانه و ذهنیت جنسیت‌زده، نقش سیاسی و اجتماعی زنان در قصه‌ها پررنگ و نقش فرهنگی، آموزشی و حقوقی آن‌ها بسیار کم‌رنگ است. بقیۀ نقش‌های زنان در فاصله این دو قطب در مرتبۀ بیشترین و کم‌ترین قرار دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bagheri B. (2013). Active and Passive Women in the Iranian Prose Folk Tales. Folk culture and literature.N.1.pages :121-142.
Bayat H. (2010). The centrality of female heroes in folk tales. Literary Criticism. N. 11 & 12. Pages :87-116.
Karami M. H., Hesampur S. (2005). The Image and the status of women in Folk Tales of Samak Ayyar and Darabnameh. Social Sciences and Humanities of Shiraz University. Number 1 (42); Page(s) 125 To 136.
Badinter E. (2018). Des relations entre hommes et femmes. Translated by Afsaneh Varastehfar.Tehran: Akhtaran.
Tong. R. (2008). Feminist thought a comprehensive introduction. Traslated By Manigeh Najmaraghi. Tehran: Ney.
Hejazi B. (2009). The History of Ladies (Women Status in Qajar Dynasty). Tehran: Ghasidehsara.
Hejazi B. (2002). ZAIFEH (The Weak Sex); A Study concerning the place of Iranian Woman in the Age of Safavi. Tehran: Ghasidehsara.
Khorasani M. & Mazdapour K. (2010-2011). A Structural analysis of Deciet and Trik of Women in One Thousand and One Nights. Literary Research. N. 29-30. Pages 9 To 29.
Zolfaghari H. & Heydari M. (2012). Iran School Literature. Tehran: Roshdavaran.
Salour M. & Afshar I. (1997). Ein Al-Saltanah Memoirs Newspaper.Tehran: Asatir.
Sanasarian E. (2005). Women's rights movement in Iran: mutiny, appeasement, and repression from 1900 to Khomeini. Translated by Nooshin Ahmadi Khorasani. Tehran: Akhtaran.
Sattari G. (2016). The Visage of Woman in Iranian Culture. Tehran: Markaz.
Shafiei S.S. (2017). Gender studies of Folklore in Qajar Era. Social Sciences (Allameh Tabatabaie University). N. 78. Pages 77-115.
Ameli Rezaie M. (2017). Seed travel to flower (The evolution of the position of women in prose of the Qajar Era). Tehran: TarikheIran.
Ferdowsi A. Shahnameh. (1963-1971). Berthels and others. Based on the Moscow edition.
Floor W. (2010). A Social History of Sexual Relations in Iran. Translated by Mohsen Minookherad. Sweden: Stockholm: Ferdowsi.
Katiraie M. (1969). From clay to clay (Customs of the Shiei Muslim people of Iran). Tehran: Institute of Social Studies and Research.
Kadivar P. (2016). Curtains of The Nasseri Era. Tehran: Gholazin.
Mohammad Hassani Lor A. & N. & E. (2016). The review of woman' image in the three stories: Kelile & Demne; Darab Nameh; Samak Ayyar. Literature Studies, Mysticism & Philosophy. N.1/3. Pages 250-255.
Monfared A. (2014). Dayeh. In Encyclopedia of the World of Islam. V. 17. Tehran: Islamic Encyclopedia Foundation.
Koliver Raice K. (2004). Iranian women and their customs of life. Translated by Assadollah Azad. Tehran: Ketabdar.
Kasra N. (2010). Women in the Contemporary History of Iran. Tehran: Badragheh Javidan.
Tashakori M, Ghasemipur G, Mohamadhasanisaghiri Z. (2017). Verification the characteristics of DAYA and procurer (Emphasizing on Samak-e Ayyar‚ Darab Name‚ Firuz-Shah Name, Jami ul-Hikayat; Sindbad Name‚ Tuti Name). Folk culture and literature. N. 16. pages 109 To136.
Greenlee, J. (2014), The Political Concequences of Motherhood, Michigan: The University of Michigan Press.
Wilson, s.g. (1895). Persian life and customs, New York: Fleming. H. Revel.