رؤیانگاری بر کاشی زرین‌فام در دو بنای قدمگاهی کاشان از دوران ایلخانی و صفوی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار گروه ادیان و فلسفه، دانشکده ادبیات دانشگاه کاشان
2 استادیار گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان
چکیده
آمدن شخصی مقدس در رؤیای باورمندان و دستور وی به ساخت بنایی یادمانی، یکی از علت‌های اصلی ساخت قدمگاه­ها بوده و نمونه­های متعددی از این قبیل بناها در ایران قابل شناسایی است. در برخی موارد، برای بیان رؤیا و استمرار این باور برای نسل­های آینده از الواح یادمانی استفاده شده است. در این مقاله به پنج کاشی زرین­فام در منطقۀ کاشان اشاره می­شود که در آن­ها گزارش یک رؤیا ثبت شده است. دو نمونه از آن­ها که متنشان به­طور کامل حفظ شده است، شباهت­های معناداری با هم دارند: اولی متعلق به قدمگاه درب مهریق­آباد کاشان است که شخصی در سال 711ق/1312م امام علی(ع) را در خواب می­بیند و به فرمان او تربت­خانه­ای می­سازد. طبق متن کاشی دوم در قدمگاه خضر روستای یزدلان، شخصی در سال 1015ق/1607م خضر را در خواب دیده که به او سفارش تعمیر یک بنای گنبددار مخروبه را داده است. این نوشتار به دنبال واکاوی محتوا و بررسی وجوه تمایز و تشابه این دو لوح است. یافته­های مقاله نشان می­دهد که آن دو در بازتاب باورهای عامۀ ایرانی ـ شیعی، زمان و مکان مقدس و کرامت‌های شخص­محوری مقدس، بن­مایه‌ای مشترک دارند و جهت اصلی آن­ها مستندسازی عمارتِ بنایی مذهبی با بن­مایه­های ایرانی و شیعی است. طرفه آنکه گذشت قرون و اعصار نتوانسته است این بن­مایه‌های اعتقادی را از میان بردارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


- اوشیدری، جهانگیر (1394). دانشنامه مزدیسنا. تهران: نشر مرکز.
- باستانی‌پاریزی، محمدابراهیم (1373). خاتون هفت قلعه. تهران: روزبهان.
- باستانی‌پاریزی، محمدابراهیم (1378). شمعی در طوفان. تهران: علم.
- بویس، مری (1346). بی‌بی شهربانو و پارس بانو. بررسی‌های تاریخی، شماره 3 و 4: 125-146.
- بویس، مری (1381). زرتشتیان: باورها و آداب دینی آنها. ترجمه عسکر بهرامی. تهران: ققنوس.
- پنجه‌شاه (1390). زیارت پنجه‌شاه به نقل از بحرالانساب، در: نامه کاشان، ج۴، به کوشش افشین عاطفی، ۱۹-۲۴. کاشان: همگام با هستی.
- پورداود، ابراهیم (1399). یسنا. ویراست فرید مرادی. تهران: انتشارات نگاه.
- تاج‌‌الدین (1390). بقعه خواجه تاج‌‌الدین به نقل از بحرالانساب، در: نامه کاشان، ج۴، به کوشش افشین عاطفی، ۲۹-۴۳. کاشان: همگام با هستی.
- ترکمان، اسکندربیک (1382). تاریخ عالم آرای عباسی (نیمه دوم جلد دوم)، تصحیح ایرج افشار. تهران: امیرکبیر.
- تیمورباشا، احمد (1421/2001). الآثار النبویة. قاهره.
- خامه‌یار، احمد (1391). بررسی زیارتگاه‌های مبتنی بر رؤیا در مصر و شام، تاریخ در آینه پژوهش، سال نهم، شماره اول: 5-20.
- خامه‌یار، احمد (1393). آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه. تهران: موسسه فرهنگی هنری مشعر.
- خامه‌یار، احمد (1395). ملوک شیعه ری و ورامین در دوره ایلخانی، کتابگزار ش1: 433-438.
- خامه‌یار، احمد (1397) آگاهی‌های دیگری درباره ملوک علوی ری در دوره ایلخانی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، https://www.cgie.org.ir/fa/news/217036/ (دسترسی: دی 99).
- رضوی کاشانی، حسین بن هبة‌الله (1357). شجره طیبه. فرهنگ ایران‌زمین، شماره 23: 337-453.
- سپهر کاشانی، میرزا عبدالحسین خان (1355). مختصر جغرافیای کاشان، به کوشش ایرج افشار. فرهنگ ایران‌زمین، ج 22: 430-458.
- عدل، شهریار (1379). «یک جفت کاشی دو آتشه یادبود از کاشان مورّخ سال 711/1312: پیمانه‌ها و خطوط تصحیح و تنظیم‌کننده در نقاشی شرقی، بخش دوم.» در: هنر و جامعه در جهان ایرانی، به کوشش شهریار عدل، ترجمۀ احسان اشراقی، 221-246. تهران: توس.
- قدردان، مهرداد (1388). جایگاه نور و آتش در آیین زرتشت. شیراز: افق پرواز.
- قزوینی، زکریا (1967). آثارالبلاد فی‌اخبارالعباد، چاپ فردیناند ووستنفلد، گوتینگن: افست ویسبادن.
- قمی، حسن بن محمد (1385). تاریخ قم، ترجمه حسن بن علی قمی، تحقیق محمدرضا انصاری قمی. قم: مرکز قم‌شناسی کتابخانه مرعشی.
- کاشانی، ابوالقاسم (1348). تاریخ الجایتو، به اهتمام: مهین همبلی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- کلانتر ضرابی، عبدالرحیم (1341). تاریخ کاشان (مرآت القاسان)، تصحیح ایرج افشار. تهران: امیرکبیر.
- مشهدی نوش‌آبادی، محمد (1395). اسطوره غیبت دختر. فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی 43: 249-282.
- مشهدی نوش‌آبادی، محمد و محمدرضا غیاثیان (1399). الواح زرین‌فام کاشان در اواخر سدۀ نهم و نیمۀ اول سدۀ دهم هجری. پژوهشهای علوم تاریخی، سال دوازدهم، ش 3: 107-132.
- میرمحمدی، حمیدرضا (1380). پراکندگی جغرافیایی اماکن مذهبی کشور در قالب استانی. مجله مسجد 58: 63-73.
- ناصرخسرو (1363). سفرنامه. تصحیح محمد دبیر ساقی، تهران: زوار.
- نراقی، حسن (1382). آثار تاریخی شهرستان‌های کاشان و نطنز. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- وقف‌نامه (1335). وقف‌نامه سه دیه در کاشان، به کوشش ایرج افشار. فرهنگ ایران‌زمین، ج ۴: ۱۲۲- ۱۳۸.
- Adle, Chahryar (1972). “Un disque de fondation en céramique (Kâšân, 711/1312)”, Journal Asiatique, CCLX/3‒4: 277‒297.
- Adle, Chahryar (1982). “Un diptique de foundation en ceramique lustrée, Kašan 711/1312,” In: idem, ed., Art et société dans le monde iranien, 199-218. Paris: Institut Français d’Iranologie.
- Andrews, Peter Alford (1980). “The Felt Tent in Middle Asia: The Nomadic Tradition and Its Interaction with Princely Tentage.” PhD diss., University of London.
- Boyce, Mary (1993). “Dar-e Mehr,” Encyclopædia Iranica. Vol. 6, Fasc. 6: 669-670.
- Komaroff, Linda & Stefano Carboni (eds.), (2002). The Legacy of Genghis Khan. New York: The Metropolitan Museum of Art.
- Lentz, Thomas W. & Glenn D. Lowry (1989). Timur and the Princely Vision: Persian Art and Culture in the Fifteenth Century. Los Angeles: Los Angeles County Museum of Art.
- Noss, John Boyer (1953). Man’s Religions. New York: Macmillan.
- Sotheby’s (2011). Arts of the Islamic World, Including Fine Carpets and Textiles. London: 6 April 2011. London: Sotheby’s.
- Watson, Oliver (1975a). “The Masjid-i ʿAli, Quhrūd: An Architectural and Epigraphic Survey.” Iran, XIII: 59-74.
- Watson, Oliver (1975b). “Persian Lustre Ware, from the 14th to the 19th Centuries.” Le monde Iranien et l'Islam: Sociétés et cultures 3: 63-80.
- Watson, Oliver (1985). Persian Lustre Ware. London: Faber and Faber.