تطبیق عناصر تکرارشوندۀ نمادینِ اسطورۀ قهرمان در سوگ سیاوش و تعزیۀ امام‌ حسین(ع) با رویکرد بیش‌متنیِ ژنتی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه هنر و معماری دانشگاه آزاداسلامی واحد یادگارامام خمینی ره(شهرری) ،تهران ،ایران
2 استاد گروه هنر و معماری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول)، تهران،ایران.
3 دانشیارگروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری ، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.
چکیده
باورهای دینی با اسطوره شکل می­گیرند و قهرمانان و امامان معصوم همواره از اسطوره­ها و بن­مایه­های تکرارشوندۀ مقدس و هویت­بخشِ فرهنگ ایرانی به­شمار می­آیند که در ناخودآگاه، باور و سنن عامۀ مردم جای دارند. آن­ها با آرمان مشترک، سرنوشت و رسالت مشابه بر

شکل­گیری متون مختلف ادبی و هنری ازجمله شاهنامۀ فردوسی و نمایش تعزیه اثرگذار

بوده­اند. رمزگشایی معنایی از نمادهای اسطوره­ای و تکرارشونده و میزان تأثیرپذیری قهرمانان از یکدیگر، در
دو متن قبل و بعد از اسلام، درخوانشی بینانشانه­ای، با رویکرد بیش­متنیت ژنتی، یکی در داستان «سیاوشِ» شاهنامه (پیش­متن) و دیگری تعزیۀ امام ­حسین(ع)، به­منزلۀ بیش­متن و نیز چگونگی برگرفتگی یا گشتار روایت متنی به روایت نمایشی، هدف تحقیق است. بعد از بیان مبانی نظری، تطبیق نمادهای اسطوره­ای مربوط به قهرمانان دو متن و درنتیجه، اشتراکات و افتراقات در جدول­هایی ارائه شده است. این پژوهش درپی پاسخ به این پرسش است که وجود چه عناصر و نمادهای مشترک یا منحصربه­فردی در تفکر و اعمال قهرمان ایرانی، گاه در شخصیتی زمینی ـ اسطوره­ای و گاه مذهبی ـ تاریخی و آسـمانی تجلی می­یابد که سبب احیا، تکرار و بازتولید هرسالۀ بزرگداشت سوگشان، با نمادهای آئینی مشابه می­شود؟ روش پژوهش توصیفی ـ تطبیقی و تحلیل محتوای متن از نوع کیفی و استفاده از اسناد کتابخانه­ای است. درنتیجه، در همان­گونه­گی­ها می­توان به نمادهای هالۀ نور، اسب همه­چیز­فهم، عدد سه مقدس، سپیدی جامه، حضور فرازمینی­ها و... و در تراگونه­گی­ها به نماد ایزد نباتی، گذر از آتش، عنصر پَرسیاوشان، ذوالفقار و زره سحرانگیز و... اشاره کرد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


- Ahmadi Nasr,L, Eshghi Sardehi,A and Roozbehani, S.(2019)."The mystical image of heroes in some of the narrations of Shahnameh”. Islamic mysticism Journal. No 61. pp. 317-388.
- Aidenloo, S. (2005). From myth to epic. Tehran: Sokhan publishing.
- Aidenloo, S .(2020). The mythological theme of "plant growth from man" in Shahnameh Persian literature. Isfahan: Naghsh-e- mana publishing.
- Anjavi Shirazi, A. (1994). Ferdowsi Nameh(People and Ferdowsi) .Tehran: Scientific publishing.
-Anasori,J.(1987) Income for dram and prayer in Iran.Tehran:Jahad-e daneshgahi publishing.
- Assarian, M, Qasemzadeh, A&sardaghi, M. (2014).”Analysis of the awakening quality of the inner hero in the character of Siavash and Keykhosro based on Pearson-Ki Mar theory”.
Epic literature Journal.No.17. pp. 107-134.
-Altarihi,F. (1996). Bahrain Assembly. Tehran: Al-Mortazavieh School publishing.
publishing.
- Alami, Z, Shakibi Mumtaz,N. (1386). "Siavash in the fictional history of Iran (after Islam)". Literary Research Journal.No 17. pp. 124-107.
- Boluck Bashi, A. (1999). Recitation of Taziyeh, the holy Quotes of suffering in a ritual play. Tehran: Amir kabir publishing.
- Campbell, J.(1997). The hero Thousand faces.Tr. Shadi Khosropanah. Mashhad:aftab gardan publishing.
- Daryaee, M. (2012). The footsteps of the anjom. Qom: Dar Al-hoda publishing.
- Dalir, A. (2008)."Intertextual relations between the story of Siavash from Ferdowsi's Shahnameh and condolence of the Taziehof Imam Hussein".Art Journal.No.77.pp.176-187.
- Fath Ali Beigi, D. (2009). "Ashura Uprising and Its Effects on the Description of Taziyeh Meetings". Art Journal.No 66. pp. 262-266.
- Ferdowsi, A. (2004). Shahnameh. By the efforts of Jalal Khaleghi Motlagh. Tehran: The Great Islamic Encyclopedia publishing.
- Genette, G. (1997): Palimpsests: Literature in the Second degree.Tr. Channa Newman and Claude Doubinsky . London. University of Nebraska &Lincoln NE publishing.
- Ghafouri, M (2016). "Imam Hussein 's political thoughts and behavior." Transcendent politics Journal.No 13. pp. 7-24.
- Hinels, J. (2012). Recognition of Iranian mythology. Tr. by Jaleh Amoozgar and Ahmad Tafazli.Tehran.Avishan&Cheshmeh publishing.
- Homayouni, S (1988). Taziyeh and Reading Passion of Taziyeh. Tehran: Ministry of Culture and Arts publishing.
- Hosuri, A. (1384). Siavashan. Tehran: Cheshmeh publishing.
- Ibne Al-Asam, A .(2014). Alfotuh le ain –e- A'asam. (in Arabic). Tr. Mostofi Heravi.A .Bumbai: Scientific and cultural publishing.
- Ismaili, H. (2010). Thirsty in Promise place. Tehran: Moien publishing.
- Islami Nodooshen, M. A .(1997). Stories of stories . Tehran: asar publishing .
- Islami Nodooshen, M. A. (2006). Iran and the world from the perspective of Shahnameh. Tehran: Amir kabir publishing.
- Khodadad Nooshabadi, M. Kheirkhah, S. (2015). "Borrowing the Tazieh of Hor of condolences of the Shahnameh and Iranian traditions". Persian literature Journal.No.32.pp.201-220.
- Khodadad Nooshabadi, M. Kheirkhah, S &Madani.A(2019)."A comparative study of the story of Siavash and the narration of the mother of condolences". General Culture and Literature Journal.No.28.pp.23-46.
- Krasnovolska, A. (2003). Some key figures In a number of Iranian Counting Myths
. Tr. Jaleh Mottahedin .Tehran: Varjavand publishing.
- Mahoozi, M.(1998). "Horse in Persian Literature and Iranian Culture". Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran Journal.No 2. pp. 7-24.
- Majlesi, M. (1983).Bahar Al- Anvar Al-jameh Al-oloom Al-aemeh Al-athar. Beirut: Dar Al-Hila Al-Taraz Al- Arabi publishing.
- Mostofi, Hamdallah.(1985). Selected history by Abdolhossein Navai. Tehran: Amir kabir publishing.
- Maskoob, Sh. (1996). Mourning Siavash on the death and Resurrection. Tehran: Kharazmi publishing.
- Mahmoudi,F& Tavousi, M.(2011)."The position of the religious identity of Taziyeh and the event of Ashura in the visual arts of Mazandaran".National Studies Journal.No 4. pp. 67 - 92.
- Mokhtabad, M. (2012). "The genealogical interpretation of the hero in taziyeh".Theater
Journal.No 141. pp. 45-58.
- Namvar Motlagh, B. (2007). "The trantexualite of the study of the relationship of a text to other texts". Humanities Research Journal. No 56. pp. 83-98.
- Naghashzadeh, M& Mokhtabad, M. (2015). "Analysis of the structure of epic films based on the hero travel pattern". Communication Research Journal. No 82. pp. 65-86.
- Omrani, A, Fahimifar,A (1997)”Tazieh andSoovashoon”.Theater Journal.No.56, pp. 59-82.
- Pahlavan, k. (2018). Culture of Taziyeh in Iran and the World. Twenty-volume collection of
Tehran: Arun publishing.
- Peiravi, M. (2016). “Shahnameh, the language of the subconscious mind of the Iranian people“. History of Literature Journal. no. 78, pp.19-50.
- Rasouli Mahallati, H (2004). The life of Hazrat Fatemeh and her daughters. Tehran: Islamic Culture Office publishing.
- saalabi Neyshabouri, A. (1989). History of saalabi (Part 1: Ancient Iran). Tr. Mohammad Fazaili.Tehran:Ghatreh publishing.
- Shafei, K, Khalandi, A& Ghadernajad,M (2018). "Reading the mourning of Siavash and Tazieh of Imam Hussein ,based on the analysis of the images of Siavash mourning in Central Asia and the work of" Zendeh Rudi ". Persian Language and Literature Research Journal.No.49.pp.71-94.
- Tayamod Dari, A. (2019). Popular culture. Tehran: May Kameh publishing.
- Tehrani, M. (1997). Shafa al-Sodur in the description of the pilgrimage of Ashura. Tehran: Mortazavi publishing.
- Torkashvand, N. (2002). "Siavash and its effect on Iranian culture and literature". Rudaki Journal.No.25&26.pp.204-216.
- Yung, C. G., Herbert Read, M& and Gerhard ,A. (1997). The Collected Works of C.G. Jung. Routledge publishing.
- Zomorodi, H. (2006). Comparative critique of religions and myths in Ferdowsi's Shahnameh, Khamseh Nezami and Mantiq al-Tair. Tehran: Visitors publishing.