گروه ادبیات کودک و نوجوان، پیام نور. ایران. تهران جنوب
چکیده
گِرمَس در نشانهشناسی روایی خود دو نظام معنایی «برنامهمدار» و «مُجابی» را مطرح میکند. لاندوفسکی، علاوهبر این دو نظام، قائل به دو نظام معنایی ـ تعاملیِ «تطبیقی» و «تصادفی» نیز هست. نظامهای چهارگانۀ مذکور (برنامهمدار، مجابی، تطبیقی، و تصادفی) بهترتیب مبتنی بر نظم، نیتمندی، تعامل حسی، و شانس هستند. با توجه به اینکه نشانه ـ معناشناسی اجتماعی نظریۀ تولید و دریافت معنا در کاربرد است، پژوهش پیشِرو بر آن است که در چارچوب نظامهای چهارگانۀ لاندوفسکی، با شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی نشان دهد که قصههای طنز کودکِ معاصر بهمثابۀ خردهبافتهای موقعیتیِ خندهداری هستند که راهبردهای معناسازِ بیناسوژهایِ خود را از کلانبافتهای تاریخی ـ فرهنگیای مانند قصهها، مثلها و لطیفهها به ارث میبرند. مسئلۀ پژوهش چگونگی کاکرد روابط بیناسوژهای (روابط میان شخصیتها) در تسرّی این شگردهای خندهمعنایی است. منظور از «شگردهای خندهمعنایی» راهبردهای شکلگیری فرایند خنده در چارچوب یک نظام معنایی است. این پژوهش برای نخستینبار نظامهای معنایی طنز را معرفی و ردهبندی میکند.
زنجانبر,امیر حسین . (1399). تطبیق نظامهای خندهمعنایی ادبیات عامه و ادبیات کودک: از منظر نشانهمعناشناسی اجتماعی. فرهنگ و ادبیات عامه, 8(36), 65-97.
MLA
زنجانبر,امیر حسین . "تطبیق نظامهای خندهمعنایی ادبیات عامه و ادبیات کودک: از منظر نشانهمعناشناسی اجتماعی", فرهنگ و ادبیات عامه, 8, 36, 1399, 65-97.
HARVARD
زنجانبر,امیر حسین. (1399). 'تطبیق نظامهای خندهمعنایی ادبیات عامه و ادبیات کودک: از منظر نشانهمعناشناسی اجتماعی', فرهنگ و ادبیات عامه, 8(36), pp. 65-97.
CHICAGO
امیر حسین زنجانبر, "تطبیق نظامهای خندهمعنایی ادبیات عامه و ادبیات کودک: از منظر نشانهمعناشناسی اجتماعی," فرهنگ و ادبیات عامه, 8 36 (1399): 65-97,
VANCOUVER
زنجانبر,امیر حسین. تطبیق نظامهای خندهمعنایی ادبیات عامه و ادبیات کودک: از منظر نشانهمعناشناسی اجتماعی. فرهنگ و ادبیات عامه, 1399; 8(36): 65-97.