خنده و کنش جنسی در بن‌مایۀ «دختری که نمی‌خندد»

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی؛ دانشکدۀ علوم انسانی؛ دانشگاه کوثر بجنورد.
2 کارشناس ارشد انسان شناسی؛ دانشگاه تهران
چکیده
نگارندگان در نوشتار پیش­رو بر آن­اند تا به تبیین و تحلیل بن­مایه­ای در قصه­های ایرانی بپردازند که ناشناخته مانده است: خنداندن دختری که نمی­خندد. خنداندن دختر در این بن­مایه، که شرط ازدواج با اوست، از یک سو کنشی است جادویی که باروری او را درپی دارد و از دیگر سو کنشی است جنسی؛ بدین­معنا که با آمیزش جنسی گره می­خورد. بر اساس پیوند میان قصۀ پریان و باورهای دینی کهن می­توان ردپای دو گونه از اندیشۀ جادویی ـ دینی را در بن‌مایۀ یادشده یافت: نخست، تفکری که زن را برای بار گرفتن بی­نیاز از مرد می­داند و باروری را مرهون کنشی جادویی، همچون خنده، می­بیند؛ و دوم، اندیشه­ای که نقش مرد را در فرایند بارورسازی زن شناخته و پذیرفته است. افزون بر این، بر پایۀ پیوند میان قصۀ پریان و اسطوره می­توان اسطورۀ مرتبط با این بن­مایه را بازیافت؛ اسطوره­ای که اکنون در میان اساطیر شناخته‌شدۀ ایرانی از آن نشانی نمی­یابیم.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


آریافر، عبدالعزیز (2014). قصه‌های عامیانۀ شیبِ‌کوه، ولایت فراه. کارشناسی. زبان و ادبیات دری. هرات: دانشگاه هرات.
الیاده، میرچا (a1395). آیین‌ها و نمادهای تشرف. محمدکاظم مهاجری. چ1. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
ـــــــ (b1395). تاریخ اندیشه‌های دینی (1)؛ از عصر حجر تا اسرار الئوسیس. بهزاد سالکی. چ2. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
ــــــــ (1372). رساله در تاریخ ادیان. جلال ستاری. چ1. تهران: سروش.
توحدی، کلیم‌الله (1379). درخت چهل‌دستان. مشهد: انتشارات محقق.
درویشیان، علی‌اشرف و خندان، رضا (1380). فرهنگ افسانه‌های ایرانی (ج3). چ2. تهران: کتاب و فرهنگ.
______ (1381). فرهنگ افسانه‌های ایرانی (ج11). چ1. تهران: کتاب و فرهنگ.
دومزیل، ژرژ (1383). سرنوشت جنگجو. شیرین مختاریان و مهدی باقی. چ1. تهران: قصه.
دیکسون کندی، مایک (1390). دانشنامۀ اساطیر یونان و روم. رقیه بهزادی. تهران: طهوری.
ذوالفقاری، حسن با همکاری شیری، علی‌اکبر (1395). باورهای عامیانۀ مردم ایران. چ3. تهران: چشمه.
رضایی دشت‌ارژنه، محمود و رزمجویی، فاطمه (1396). «نقد اسطوره‌ایِ دو قصۀ فولکلوریک منطقۀ دشمن‌زیاری». فرهنگ و ادبیات عامه. س5. ش12. صص239-221.
رضی، هاشم (1360). ادیان بزرگ جهان. چ5. تهران: فروهر.
ژیران، فلیکس (1387). اساطیر یونان. ابوالقاسم اسماعیل‌پور. تهران: کاروان.
الطبرانی، سلیمان (1985). المعجم الصغیر. تصحیح محمد شکور محمود. چ1. بیروت: المکتب الاسلامی.
فردوسی، ابوالقاسم (1369). شاهنامه (دفتر دوم). به کوشش جلال خالقی مطلق. کالیفرنیا: بنیاد میراث ایران.
فریزر، جیمز جرج (1395). شاخۀ زرین؛ پژوهشی در جادو و دین. کاظم فیروزمند. چ9. تهران: آگاه.
کوپر، جی.سی (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ملیحه کرباسیان. تهران: فرشاد.
لاهیجی، شهلا و کار، مهرانگیز (1392). شناخت هویت زن ایرانی در گسترۀ پیش‌تاریخ و تاریخ چ 5. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
مارزلف، اولریش (1376). طبقه‌بندی قصه‌های ایرانی. کیکاووس جهانداری. چ2. تهران: سروش.
مختاریان، بهار (1384). «الگوی پیشنهادی رده‌بندی داستان‌های پریان بر بنیاد اسطوره‌ها». نامۀ انسان‌شناسی. ش8. صص139-119.
____ (ب.ت). «یادداشتی در حاشیۀ سنگ صبور». انسان‌شناسی و فرهنگ.
http://anthropology.ir/article/1052.html
El-Shamy, Hasan. (2004). Types of the folktale in the Arab world: a demographically oriented tale-type index. Bloomington: Indiana University Press.
Illes, Judika (2010). Encyclopedia of Spirits: The Ultimate Guide to the Magic of Fairies, Genies, Demons, Ghosts, Gods & Goddesses. San Francisco: HarperOne.
Patricia, Monaghan (2010). Encyclopedia of Goddesses and Heroines (Africa, Eastern Mediterranean, Asia). Santa Barbara, California: Greenwood Press.
Propp, Vladimie (1997). Theory and History of Folklore. Fourth printing. University of Minnesota press.
Sturluson, Snorri (1916). The prose Edda. Translated by Arthur Gilchrist Brodeur. New York: The American-Scandinavian Foundation.
THE HOMERIC HYMN TO DEMETER (1994). Edited by Helene P. Foley. Princeton, New Jersey: Princeton university press.
Thompson, Stith (1995). Motif-Index of Folk-Literature. Bloomington: Indiana University Press